جمعه 10 فروردین 1403

نمایشگاه‌های مشاغل خانگی فرصتی برای توسعه هنرهای دستی است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نمایشگاه‌های مشاغل خانگی فرصتی برای توسعه هنرهای دستی است

برگزاری نمایشگاه مشاغل خانگی علاوه بر ارائه محصولات؛ با برگزاری ورک شاپ و کارگاه‌های آموزشی رایگان برای علاقه‌مندان در صدد نمایش و شناساندن این هنر و هنرمندان قزوینی به شهروندان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ امروزه مشاغل و کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای خوداشتغالی و ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‌شوند.

قابلیت انجام این نوع کسب‌وکار در منزل سبب ایجاد مزایای بی‌شماری برای شاغلین آن‌ها شده که می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان، اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد - شاگردی بین اعضاء خانواده و بسیاری فواید دیگر اشاره کرد. باید توجه داشت که در سال‌های اخیر به دلیل تحولات عظیم در بخش فناوری اطلاعات در جهان و ایجاد مشاغل جدید، امکان اشتغال خانگی برای بسیاری از افراد در زمینه‌های فناوری اطلاعات یا IT نیز فراهم شده است. طرح نوین مشاغل خانگی از کارهای مهمی است که توانسته به ایجاد امید و نشاط در میان گروه‌های مختلف جامعه به ویژه بانوان و جوانان کمک کند؛ هر چه توجه به مشاغل خانگی بیشتر شود زمینه رفع بیکاری مهیا شده و به کاهش آسیب‌ها نیز کمک می‌کند بنابراین از 10 سال گذشته وزارت کار این موضوع را در دستور کار قرار داد و در 5 سال اخیر همکاری جهاد دانشگاهی و اداره کار نیز بیشتر شد تا طرح ملی مشاغل خانگی با دستاوردهای بیشتری عملیاتی شود. از مجموع 54 هزار نفری که در گام نخست برای طرح ملی مشاغل خانگی در کشور هدف گذاری شد؛ حدود 1500 نفر سهم استان قزوین بوده است. برای پیشبرد این طرح گروه منسجمی از اداره کار، سازمان صمت، فنی حرفه‌ای، بسیج سازندگی، جهاد دانشگاهی، تشکیل و در سه فاز پیاده سازی شده است که پس از مصاحبه و ارزیابی توان افراد موضوع اتصال تولیدکنندگان به بازار را در دستور کار قرار رفت و تعاونی‌هایی راه اندازی گشته تا فروش محصولات انجام شود. فاز سوم این طرح که مهمترین مرحله خواهد بود، ارائه محصولات به بازار برگزاری نمایشگاه با هدف معرفی و کمک به فروش آن‌ها بوده است که با تعامل جهاد دانشگاهی و شرکت نمایشگاه‌های بین‌الملل بیش از 130 مشارکت کننده در حوزه‌های صنایع دستی، پوشاک، فرش، مواد غذایی، کیف و کفش، گیاهان دارویی و... بودند که به مناسبت هفته صنایع دستی تولیدات و محصولات خود را در نمایشگاهی در محل نمایشگاه های بین‌المللی امام خمینی (ره) معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند. خانم برخورداری قلم‌زنی است که در یکی از غرفه‌های این نمایشگاه هنرش خودنمایی می‌کرد؛ وی سال 93 با ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته صنایع دستی با هنر قلم زنی آشنا شده و اکنون به عنوان یک هنرمند و مدرس این هنر زیبا فعالیت می‌کند. این بانوی هنرمند گفت: کار قلم‌زنی از آن دست هنرهایی است که به دلیل سروصدایش نیاز به کارگاه دارد اما من چندین سال است در کارهای خود را در منزل انجام می‌دهم. وی ادامه داد: گاهی به دلیل سر وصدای این کار مجبور بودم بالش‌ها را به هم گره زده و ضربات را روی آن‌ها وارد می‌کردم که صدایش همسایه‌ها را آزار ندهد و اینگونه سفارشات خود را روبه اتمام می‌رساندم.

در انجام کار قلم زنی همسرم نیز همراهی می‌کند

برخورداری تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت مس بسیار گران است، قیمت تمام شده ظروف قلم زنی شده نیز بالا می‌رود، مردم عادی برای تهیه و سفارش یک کالای قلم زنی شده باید هزینه زیادی را متحمل شوند اما بنده خیلی به فروش محصولاتم فکر نکرده بلکه بیشتر برای شناساندن این هنر در نمایشگاه شرکت می‌کنم. وی با بیان اینکه در انجام کار قلم زنی همسرم نیز همراهی می‌کند، افزود: به دلیل محدودیت فضا تنها مجبور هستم به صورت خصوصی به تدریس این هنر بپردازم، اما خوشبختانه با صبحت‌هایی که با جهاددانشگاهی داشتم قرار بر این شد که به عنوان مدرس در آنجا مشغول به کار شوم. این بانوی هنرمند ادامه داد: باتوجه به گرانی کارها و شرایط اقتصادی جامعه؛ خیلی امیدی به فروش تولیداتم ندارم، آموزش و تعامل و همکاری با جهاد دانشگاهی بهترین حمایتی است که انتظار دارم. خانم باقری دیگر بانوی شاغلی است که به عنوان غرفه‌دار در این نمایشگاه حضور داشت؛ وی بیش از 4 سال است به پخت انواع شیرینی‌های سنتی قزوینی روی آورده است و بخشی از درآمد خانواده خود را از این راه تامین می‌کند. باقری گفت: کارگاه کوچکی در محل زندگی‌ام در نصرت آباد دارم که به صورت خانوادگی آن را اداره می‌کنیم. وی در خصوص نوع فعالیت خود، اظهار کرد: محصولات ما شامل شیرینی سنتی قزوینی نظیر نان چرخی، نان نخودی، پادرازی، نان قندی و برنجی و نان چایی است که به صورت کاملا سنتی و خانگی پخته می‌شود.

گرانی مواد اولیه شرایط را سخت‌تر کرده است

باقری فصلی بودن شغل شیرینی‌پزی را یکی از سختی‌های کار خود دانست و افزود: اصلی‌ترین درآمد ما در سال مربوط به شب عید است که تقاضا برای شیرینی خانگی سنتی افزایش می‌یابد در غیر اینصورت در بقیه فصول سال پخت‌و‌پز محدود با سفارشات اندک است. وی ادامه داد: گرانی آرد و شکری و روغن که مواد اصلی و اولیه شیرینی پزی محسوب می‌شوند، شرایط را برای ما بسیارسخت کرده است و مجبور هستیم قیمت تولیدات خود را افزایش بدهیم. باقری خاطرنشان کرد: عمده فعالیت ما در محل سکونت و منطقه نصرت‌آباد است که جزو مناطق محروم محسوب می‌شود و مردم قدرت خرید پایینی دارند، لذا در فروش محصولات با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم با حمایت مسئولین و اختصاص سهمیه آرد و روغن به قیمت ارزان‌تر کمک حال ما تولیدکنندگان خانگی و خرد هم باشند. به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در هفته صنایع دستی چندین نمایشگاه مشاغل خانگی به ویژه در مباحث هنرهای دستی در سطح استان برگزار شد که می‌توان به نمایشگاه تخصصی مشاغل خانگی در نمایشگاه بین‌المللی اشاره کرد. برگزاری نمایشگاه مشاغل خانگی علاوه بر ارائه محصولات؛ با برگزاری ورک شاپ و کارگاه‌های آموزشی رایگان برای علاقه‌مندان در صدد نمایش و شناساندن این هنر و هنرمندان قزوینی به شهروندان است تا نشان دهد برای به ثمر رساندن یک محصول چه زحمت‌هایی کشیده و چه دست‌هایی خراشیده می‌شود. اکنون نیز نمایشگاه مشاغل خانگی در شهرستان الوند و چند منطقه روستایی در حال برگزاری است؛ اگر این نمایشگاه به صورت فصلی و شهر به شهر اجرا شود می‌تواند کمک بزرگی به این تولیدکننده‌های داشته باشد. انتهای پیام /
نمایشگاه‌های مشاغل خانگی فرصتی برای توسعه هنرهای دستی است 2
نمایشگاه‌های مشاغل خانگی فرصتی برای توسعه هنرهای دستی است 3