دوشنبه 16 مهر 1403

نمایش حقیقت از نگاه مستندسازان / معرفی 10 مستند در مورد محور مقاومت و فلسطین

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نمایش حقیقت از نگاه مستندسازان / معرفی 10 مستند در مورد محور مقاومت و فلسطین

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - زهرا قربانی رضوان، مستند «اسرائیلیسم» مستند اسرائیلیسم روایتی از دو جوان یهودی آمریکایی به نام سیمون زیمرمن و ایتان است. این دو با این باور پرورش یافته‌اند که باید با تمام انرژی از دولت اسرائیل دفاع کنند بنابراین یکی از آنها (ایتان) به ارتش اسرائیل می‌پیوندد و دیگری (سیمون) در دانشگاه‌های آمریکا سعی در تبلیغ و حمایت از اسرائیل دارد. سرانجام...

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - زهرا قربانی رضوان،

مستند «اسرائیلیسم»

مستند اسرائیلیسم روایتی از دو جوان یهودی آمریکایی به نام سیمون زیمرمن و ایتان است. این دو با این باور پرورش یافته‌اند که باید با تمام انرژی از دولت اسرائیل دفاع کنند بنابراین یکی از آنها (ایتان) به ارتش اسرائیل می‌پیوندد و دیگری (سیمون) در دانشگاه‌های آمریکا سعی در تبلیغ و حمایت از اسرائیل دارد. سرانجام پس از گذشت مدتی هر دوی آنها از تفکر صهیونیستی خود بازمیگردند و به جنبش‌های مخالف رژیم صهیونیستی می‌پیوندند.

مستند نمایشی از نحوه آموزش و نمایش نزاع اسرائیل و فلسطین در مؤسسات یهودی آمریکا است و نقدی بر رفتار اسرائیل با فلسطینیان است. اسرائیلیسم تصویر‌گر آموزش‌هایی که در جامعه یهودی آمریکا ارائه می‌شود و شکاف نسلی که بر سر هویت یهودی و دیدگاه‌های در حال تکامل جوانان آمریکایی درباره رژیم صهیونیستی است.

ضبط این مستند توسط گروهی از جوانان یهودی آمریکا انجام شده است و تلاش شده تا با نگاهی فارغ از تعصبات قومی و مذهبی و با دیدی نقادانه، مسائل جامعه یهودیان آمریکا و شکاف نسلی بین جوانان و نسل قدیم یهودیان در رابطه با موضوع رژیم صهیونیستی را بررسی کند و نشان دهد که اعمال آپارتاید، استعمارگری، شهرک‌نشینی و خشونت اسرائیل در فلسطین، نگرش یهودیان جوان آمریکایی نسبت به این کشور موسوم به یهودی را تغییر داده است.

مستند «خاطرات غزه»

مستند بصورت خلاقانه سعی دارد تا از دید چهار شخص که در غره زندگی می‌کنند روایتگر آغاز جنگ و تاثیرات آن بر زندگی مردمان غزه باشد. مخاطب در این اثر جنایات اسرائیل را مشاهده کرده و متوجه می‌شود که چگونه تمام راه‌های ارتباطی جهان با فلسطین قطع می‌شود. مخاطب مشاهده می‌کند که این چهار نفر قبل از شروع جنگ غزه هر کدام در زمینه‌ای در حال فعالیت و یا تحصیل بودند، اما حالا با چالش‌هایی روبه رو هستند، حال این افراد تمامی تلاش خود را برای حفظ سلامتی خانواده، دوستان و مردمان خود به کار می‌گیرند.

مستند «کودک غزه»

مستند «کودک غزه» نگاهی متفاوت به جنگ دارد. اینبار روایت از دیدگان یک کودک به نام ایلاف که در البریج غزه سکوت دارد روایت می‌شود. این مستند جنگ را به تصویر می‌کشد که چگونه پدر و مادر این کودک صبورانه کنار او ایستاده‌اند.

مخاطب به همراه ایلاف دختر خردسال غزه‌ای وارد خانه می‌شود و کودک تماشاگر را مهمان خانه شان می‌کند و پس از نمایش خانه و زندگی خود ما را با مدرسه‌ای که در آن درس می‌خوانده آشنا می‌کند، دوستان او را میبینیم، و در نهایت او با پدرو مادرش درباره جنگ صحبت می‌کند و تمام نیاز‌های اولیه زندگی را از جمله خوراک و پوشاک نداشته خود اشاره میکند. ویژگی که این مستند را خاص می‌کند این است که مستند مستقیما از درون زندگی مردمان غزه تصویربرداری کرده است و روایت بیرون از ماجرا نمی‌باشد، این اثر بیننده را با یک سری حقایقی آشنا می‌کند که به ندرت به این وضوح از جنگ غزه در فضای رسانه منتشر و به آن پرداخته شده است. این کودک و خانوادش نماد صبر هستند و در طول مستند پدر با تمام سختی‌ها خدا را شکر می‌کند و همیشه لبخند به لب دارد.

مستند «مرز‌های مقاومت»

مستند «مرز‌های مقاومت» به تاریخچه‌ای از تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی میپردازد. این مجموعه مستند در شش قسمت به شش جنگ بزرگ میان رژیم غاصب صهیونیستی و کشور‌های عربی از جمله مصر، لبنان، سوریه و اردن را روایت می‌کند. همچنین به تاریخچه تشکیل این رژیم در سال 1948 نیز اشاره می‌کند. در هر قسمت از این مجموعه یکی از این جنگ‌ها به شیوه‌ای دقیق روایت شده و اتفاقات قبل، حین و بعد از آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مستند «معادله نصر»

مستند «معادله نصر» بصورت ویژه به شخص شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان می‌پردازد. در این مستند مخاطب شاهد حضور این شهید و صحبت‌های ایشان با حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای است. نمایش توصیه‌ها، تصمیمات و نقش ایشان در برهه‌های مختلف و حساس منطقه نیز به تصویر کشیده شده است. این مستند گفت‌وگویی اختصاصی و کاملا مفصل است که میان نشریه مسیر وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب و شهید سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان انجام شده و درباره مکاتبات، مراودات و دیدار‌های خصوصی رهبر مقاومت با رهبر معظم انقلاب اسلامی است. مستند «معادله نصر» که محصول دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای است.

مستند «منهای75»

مستند «من‌های 75» تصویرگر عملیات تاریخی طوفان الاقصی و شکست مفتضحانه صهیونیست‌ها است. این مستند به سکوت نهاد‌های بین المللی از جمله سازمان ملل؛ جامعه بین الملل؛ اتحادیه عرب اشاره می‌کند و در آن به اهداف اسرائیل از جنگ در غزه تشریح و تبیین می‌شود.

مستند «منطقه کشتار: در غزه»

مستند جدید «منطقه کشتار: در غزه» محصول سال 2024 انگلستان است. ژانر این مستند در دسته جنگی و سیاسی است و توانسته امتیاز 9 از 10 را از درگاه تخصصی IMDB کسب کند.

مستند نگاهی مستقیم و تکان دهنده به چگونگی نسل کشی و نابودی زندگی میلیون‌ها فلسطینی دارد که پس از رویداد هفتم اکتبر 2023 از طریق چشمان کودکان، روزنامه نگاران و پزشکانی که اتفاقات نفس گیری را تجربه می‌کنند، روایت می‌شود. این مستند توسط گروهی از روزنامه نگاران و فیلمسازان فلسطینی در سراسر غزه طی 200 روز فیلمبرداری شده است.

مستند «به جرم بیداری»

مستند «به جرم بیداری» به روایت مبارزه مردم فلسطین در طول تاریخ اشغالگری و فراز و فرود‌های آن اختصاص دارد. در این مستند صلح یاسرعرفات و اتفاقات قبل و بعد این صلح نیز اشاره شده است.

مستند «زیتون تلخ»

مستند «زیتون تلخ» اوضاع سیاسی لبنان پس از حمله اسرائیل به لبنان، عملیات‌های مربوط به حزب الله شامل جنگ‌های چریکی و عملیات‌های استشهادی، کشتار صبرا و شتیلا، گفتگو با خانواده‌های شهیدان عملیات‌های استشهادی؛ قسمت‌هایی از سخنان امام خمینی (ره) در مورد اسرائیل را به تصویر می‌کشد.

مستند «هانیپال»

این مستند روایتی است از یک دستورالعمل خاص در ارتش رژیم صهیونیستی به نام هانیبال، که در واقع دستور قتل سربازان خودی اسیر شده است.

نمایش حقیقت از نگاه مستندسازان / معرفی 10 مستند در مورد محور مقاومت و فلسطین 2
نمایش حقیقت از نگاه مستندسازان / معرفی 10 مستند در مورد محور مقاومت و فلسطین 3
نمایش حقیقت از نگاه مستندسازان / معرفی 10 مستند در مورد محور مقاومت و فلسطین 4
نمایش حقیقت از نگاه مستندسازان / معرفی 10 مستند در مورد محور مقاومت و فلسطین 5
نمایش حقیقت از نگاه مستندسازان / معرفی 10 مستند در مورد محور مقاومت و فلسطین 6
نمایش حقیقت از نگاه مستندسازان / معرفی 10 مستند در مورد محور مقاومت و فلسطین 7
نمایش حقیقت از نگاه مستندسازان / معرفی 10 مستند در مورد محور مقاومت و فلسطین 8
نمایش حقیقت از نگاه مستندسازان / معرفی 10 مستند در مورد محور مقاومت و فلسطین 9
نمایش حقیقت از نگاه مستندسازان / معرفی 10 مستند در مورد محور مقاومت و فلسطین 10