شنبه 1 اردیبهشت 1403

نماینده خمین: اقتصاد بدون نفت راهکار مجلس یازدهم در مقابله با تحریم‌ها است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نماینده خمین: اقتصاد بدون نفت راهکار مجلس یازدهم در مقابله با تحریم‌ها است

خمین - ایرنا - نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد بدون نفت و جلوگیری از خام فروشی راهکار مجلس یازدهم در مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمنان نظام است.

علیرضا نظری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: مجلس یازدهم به منظور اصلاح بودجه کشور و از طریق توجه به فراورده‌های نفتی و نیز شرکت‌های دانش بنیان، مسیر اتکا به فروش نفت خام را می بندد.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی را مقام معظم رهبری در 24 محور در مقابله با تحریم ها به دولت ابلاغ کرد، ادامه داد: عبور از تحریم با برنامه‌ریزی و ساماندهی اقتصادی در درون، استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات تولید داخل محقق می‌شود. وی اضافه کرد: دشمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای آسیب رساندن به نظام همواره از ابزار تحریم استفاده کردند و در دهه چهارم پیروزی انقلاب تحریم‌های هوشمندانه را به کار بردند و این تحریم‌ها با گذشت زمان پیچیده‌تر شدند و وزارتخانه خزانه‌داری دولت آمریکا مجاری پولی ایران را رصد کرد تا مزاحمت در اقتصاد ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ارتباط با کشورهای همسایه و هم‌مرز با ایران می تواند اثر تحریم ها را کاهش دهد، اظهار داشت: مقاوم سازی اقتصاد با تکیه بر فروش فرآورده‌های نفتی و خودداری از خام فروشی تا کنون در کشور عملیاتی نشده است. نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره نقش مهم تاسیس پالایشگاه‌ها در صادرات فرآورده‌های نفتی افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید 40 میلیون لیتر بنزین توانست نیاز به این محصول را تامین و برای هر بشکه نفت سه برابر ارزش افزوده ایجاد کند. وی توضیح داد: فرآورده‌های نفتی و بنزین دارای بازار فروش است، حمل آن فقط از طریق کشتی نیست، امکان ردگیری ندارد و دنیا به این فرآورده‌ها نیاز دارد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم گفت: کشورهای دنیا به نفت خام ما نیاز ندارند اما به محصولات پتروشیمی نیازمند هستند و برای خرید آن مجبور به دور زدن تحریم‌ها می‌شوند و ارزش افزوده حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی می تواند جایگزین منابع ارزی شود. وی با تاکید بر لزوم نوجه به محصولات تولیدی شرکتهای دانش‌بنیان ادامه داد: این محصولات به دلیل بهره‌گیری از فن‌آوری جدید خریداران بسیاری در داخل و خارج از کشور دارد و سبب ارزآوری می‌شوند. نظری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر خلاص کردن کشور از چرخه دلار گفت: در سال 1397 به دلیل فشار تحریم‌ها علیه کشور و کمبود دلار، از ارز ملی کشورها استفاده شد. نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بخشی از ارز کشور برای کالاهایی که مورد نیاز مردم نیست هزینه می‌شود در صورتی که باید از آن برای نوسازی صنایع تولیدی و به روزرسانی تجهیزات تولید و واردات کالاهایی که به رونق تولید و اشتغال کمک می‌کنند، استفاده شود. نظری افزود: کالاهایی که نیاز به منابع ارزی دارند اولویت بندی نشدند و ساماندهی و مدیریت تامین و مصرف این منابع ارزی ضروری است که اصلاح این روند در دستور کار مجلس یازدهم است. خمین در جنوب استان مرکزی واقع شده و دارای 105 هزار نفر جمعیت است.

*س_برچسب‌ها_س*