جمعه 10 فروردین 1403

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران: در سفر به منطقه درباره برجام گفت و گو خواهم کرد

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران: در سفر به منطقه درباره برجام گفت و گو خواهم کرد

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، سفر این مقام آمریکایی به این سه کشور منطقه از امروز جمعه 15 اکتبر تا 21 اکتبر (23 تا 29 مهرماه) بطول خواهد انجامید.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اعلام کرد که در سفر به سه امارات، قطر و عربستان درباره برجام و مسائل منطقه گفت و گو خواهد کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که مشتاقانه در انتظار سفر به امارات، قطر و عربستان سعودی از 15 تا 21 اکتبر هستم.

وی تصریح کرد در این سفر در مورد مسائل منطقه‌ای و تلاش ما برای مذاکره به منظور بازگشت متقابل به برجام گفت و گو خواهم کرد.

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، سفر این مقام آمریکایی به این سه کشور منطقه از امروز جمعه 15 اکتبر تا 21 اکتبر (23 تا 29 مهرماه) بطول خواهد انجامید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که رابرت مالی در این سفر با شرکای ما درباره ایران و فعالیت های منطقه ای آن و نیز تلاش برای مذاکره به منظور بازگشت متقابل به تعهدات برجامی بحث و گفتگو می کند.

رابرت مالی روز چهارشنبه در اندیشکده کارنگی اذعان کرد ایران تا زمانی که آمریکا از توافق برجام خارج نشده بود، به تعهدات خود در برجام عمل می کرد. اگر دولت پیشین آمریکا از برجام خارج نشده بود ما در این نقطه نبودیم.

این روزها در آستانه از سرگیری دور جدید مذاکرات وین، آمریکا، اروپا و منطقه شاهد رفت و آمدهای بسیار دیپلمات ها و سیاستمدارانی است که از طریق دیپلماسی پیدا و پنهان در تلاش برای تاثیر گذاری در این مسیر هستند.

از یک سو برخی سیاستمداران همچون جوسپ بورل و انریکه مورا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونش، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و مقامات روسی در تلاش و رایزنی میان تهران و غرب به ویژه واشنگتن هستند تا هر چه سریعتر دور دیگری از مذاکرات وین برگزار و از تنش ها میان طرفین کاسته شود و در سوی دیگر حامیان تنش زایی در منطقه و جهان با سفرهای مختلف در تقلا برای تحقق رویاهای پوشالی خود هستند.

در این میان، رژیم صهیونیستی و سرمداران و حامیانش با طرح ها و نقشه های انحرافی خود در تقلا هستند دولتمردان دموکرات کاخ سفید را برای اتخاذ موضعی سخت تر و آماده شدن برای آنچه صهیونیست ها "نقشه و برنامه B " می خوانند، تحت فشار قرار دهند.

سخنگوی کاخ سفید یک روز پس از فضاسازی های وزیر خارجه رژیم صهیونیستی علیه ایران و در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات وین اعلام کرد که تمرکز واشنگتن بر مسیر دیپلماسی با ایران است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین اظهار داشت: ما در پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت مشترک متقابل به تعهدات برجام و رفع نگرانی های خود در ارتباط با ایران صادق و ثابت قدم بوده ایم.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و زمان بازگشت به مذاکرات وین گفته است: فرض من بر این است زمان بازگشت به مذاکرات کمتر از زمان بازگشت آمریکا به مذاکرات است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرده است جمع بندی درباره مذاکرات وین شبانه روزی است. حتی یک ساعت بعد از جمع بندی و بررسی داخلی، زمان برای مذاکره را از دست نمی‌دهیم تا تاریخ را جمع بندی کنیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روسی خود گفت و گو با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا (که در مراسم تحلیف آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری جدید ایران شرکت کرده بود) را مثبت توصیف کرده است.

امیرعبداللهیان گفته است: گفت و گوهای جاری با انریکه مورا متمرکز بر یافتن راه‌حل‌های عملی برای رفع مشکلات و بن‌بست کنونی در وین است که به دلیل مواضع و رویکرد تعهدگریز واشنگتن در رفع کامل و موثر تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی این کشور بوجود آمده است.

وی تاکید کرده است: دو طرف در پایان گفت و گوهای امروز توافق کردند رایزنی‌ها طی دو هفته آینده در بروکسل میان معاون سیاسی وزیر امورخارجه و مورا ادامه پیدا کند.

دولت دموکرات بایدن از منتقدان خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور از برجام است و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین و نقض برجام از سوی کشورش، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده اما همچنان اعلام کرده به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

لینک کوتاه: asriran.com/003OCy