جمعه 10 فروردین 1403

نمایندگان در نطق میان دستور خطاب به رئیس جمهور؛ در پالایش نیروهای ضعیف موجود در کابینه تجدید نظر کنید

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
نمایندگان در نطق میان دستور خطاب به رئیس جمهور؛ در پالایش نیروهای ضعیف موجود در کابینه تجدید نظر کنید

وکلای ملت در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس به موضوع ناآرامی‌های اخیر و انتصابات در دولت پرداختند که در این گزارش می‌خوانید.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در نطق میان دستور خود به موضوعاتی همچون نآرامی‌های اخیر و انتصابات در دولت پرداختند که در این گزارش می‌خوانید:

*دولت در پالایش نیروهای ضعیف موجود در بدنه خود تجدید نظر کند

حسین امامی‌راد نماینده طرقبه و چناران در مجلس در نطق میان دستور خود خطاب به رئیس جمهور، گفت: این مجلس بالاترین حمایت را از کابینه و دولت شما داشته است، البته در زمان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حرف ما این بود که حمایت ما منافی با نظارت ما نیست. وظیفه نمایندگی مطابق قانون اقتضا می‌کند که در کنار وظیفه تقنینی بعد نظارتی نیز لحاظ شود. دو ملاک و خط قرمز برای نمایندگان شامل مصالح کشور و منافع و حقوق مردم وجود داشت.

وی افزود: جناب آقای رئیسی! وقت گذاری و حضور مستمر شما در بین مردم در سفرهای استانی هم امیدآفرین است و هم گره گشا و قابل تحسین و تقدیر. زرین ترین برگه افتخار دولت حزب الهی کنترل ویروس جان ستان کرونا و ارتقاء سلامت جامعه است.

نماینده چناران و طرقبه ادامه داد: توجه به توسعه و اولویت دهی به سیاست اقتصادی همسایگی که توصیه راهبردی مقام معظم رهبری برای برون رفت از مشکلات و گره‌های اقتصادی و دور زدن بخش عمده‌ای از تحریم‌ها در بیانیه گام دوم انقلاب بود نیز جزء عملکردهای قابل دفاع دولت سیزدهم است. لکن ضعف رسانه، ضعف نظارت بر بازار و انتصاب های شما مورد انتقاد جدی است، تاخیر در انتصابات و معرفی و انتصاب نیروهای بعضا ضعیف در دولت سیزدهم مشهود است و شایسته این دولت نیست.

امامی‌راد خطاب به رئیس جمهور، ادامه داد: یک سال و چند ماه از عمر این دولت گذشت، یکی از قول و وعده‌های شاخص شما ساماندهی و ساخت 4 میلیون مسکن برای هموطنان فاقد مسکن بود، متاسفانه فردی را برای وزارت راه و شهرسازی معرفی کردید که با کسالت شدید دست و پنجه نرم می‌کرد. ضمن آرزوی سلامتی برای وی آیا از کسالت او خبر نداشتید؟ معرفی کسی که بدون مسکن توان نظارت و ساماندهی بر مسکن را نداشت شایسته این دولت بود؟! اگر با علم به رنجوری و کسالت وی را معرفی کردید خسارت این تغییر و گرفته شدن وقت مجلس برای بررسی و رای اعتماد به گزینه جدید را چه کسی پاسخگو است.

وی اظهار کرد: ای کاش در معرفی گزینه جدید و جایگزین شایستگی تخصصی و فنی را در نظر می‌گرفتید، آیا از نیم میلیون نفر عضو نظام مهندسی ساختمان کشور و حدود یک میلیون تحصیل کرده در رشته‌های مختلف عمرانی کسی نبود تا فردی غیر مرتبط با صنعت ساختمان، حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی و ابر پروژه نهضت ملی مسکن باید به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شود؟

نماینده مردم چناران گفت: کابینه شما چهار گروه دارد، یک گروه نیروهایی متعهد و متخصص هستند که تعهد و تخصص را همزمان دارند ولی افسوس که اینها تحت القبیله کابینه شما هستند، دوم نیروهایی که متعهد هستند اما کارنابلد و بعضا به شدت ضعیف هستند، گروه سوم افراد غیر سیاسی که سرشان به کار خودشان است در هر دولتی که باشند کاری که به آنها سپرده می‌شود انجام می‌دهند فارغ از فضاها و حواشی سیاسی و گروه چهارم بانیان وضع موجود هستند که وجود آنها در بدنه دولت بلای جان کشور و پاشنه دولت شما است این افراد کم هستند ولی کم آنها نیز زیاد است.

وی، ادامه داد: برای دو گروه فکری بردارید وگرنه خدمات رسانی دولت به کندی انجام می‌شود، گروه دوم که منتصب به شما هستند یعنی نیروهای متعهد ولی ضعیف و گروه چهارم که منتصب شما نیستند اما در بدنه دولت مانده اند و بانیان وضعیت موجود محسوب می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: ما به یک جمله مقام معظم رهبری بعد از انتخاب شما و کابینه شما امیدواریم، ایشان فرمودند مردم از این انتخاب خیر می‌بینند. بخشی از این خیر محقق شده و در بحث نظام سلامت مردم خیر دیدند ولی با پالایش در کابینه این بیان مقام معظم رهبری محقق می‌شود. انتظار این است در پالایش کابینه و نیروهای ضعیف در بدنه دولت تجدید نظر شود.

* آنچه در دو ماه اخیر معاندین نظام در کف خیابان‌ها به نمایش گذاشتند اعتراض نبود بلکه کینه دشمن بود

بر اساس این گزارش، عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر در مجلس در نطق میان دستور، گفت: آنچه در دو ماه اخیر معاندین نظام در کف خیابان‌ها با صرف هزینه میلیاردها دلاری به نمایش گذاشتند اعتراض نبود بلکه کینه دشمن بود که در قالب اعتراض تعدادی فریب خورده به تحریک ایادی خود فروخته اغتشاشات و نا‌امنی، ایجاد رعب و وحشت، تخریب اموال عمومی، ترور و توهین به پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی و اماکن مذهبی رقم زده شد.

وی افزود: اعتراض و انتقاد حق قانونی مردم است که باید زمینه مناسب آن فراهم باشد تا مورد سوء استفاده واقع نشود. مجلس که خود به عنوان خانه ملت بیشترین همدلی و همراهی را با اقشار مختلف مردم داشته و نمایندگان پاسخگوی مراجعین و تجمع کنندگان مقابل مجلس بوده‌اند باید هوشمندانه زمینه بهره مندی هر چه بهتر از فرصت قانونی را برای عمومی فراهم کنند.

نماینده بوشهر بیان کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بستر و ریشه اعتراضات مسائل معیشتی و معضلات حل نشدنی اجتماعی است و عموما معترضین هیچ تمایلی به رفتار‌های خشن و اغتشاش ندارند. رفتار خشن و آشوب، تخریب اموال عمومی ریشه در عناد و کینه آمریکای جنایتکار نسبت به اسلام عزیز و ایران اسلامی دارد که این دو باید دقیقا تفکیک شود.

جمیری اظهار داشت: اغتشاش، ترور جزو خوی استکباری آمریکا است که از اول پیروزی انقلاب و تشکیل نظام اسلامی از هر فرصتی برای تحقق آن استفاده کرده است. دولتمردان اگر ریشه خشونت کینه دشمن است که هست ریشه اعتراض که بستر فتنه دشمن است فاصله گرفتن ما از سبیل حق در عمل است.

وی مطرح کرد: روزی هر چه امام فرمود عمل کردیم تا انقلاب به پیروزی رسید و همه بی ادعا به میدان آمدند تا دفاع مقدس با سرافرازی به پایان برسد و همه قدرت‌ها در شکست نظام اسلامی ناکام بماند، با شکل گیری دولت سازندگی و بعد از آن دولت اصلاحات دلبستگی به قدرت و ثروت، دوری از ارزش‌های مورد قبول مردم، غفلت از رهنمود و وصیت‌های حضرت امام (ره)، عدم درک درست یا تقابل نسبت به منویات حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی که انقلابی بودن، بود و انقلابی ماندن، ساده زیستی بود و مردم دار، اتحاد بود و قانونمداری، پرهیز از دنیاطلبی بود و استکبار ستیزی، ارتباط با مردم بود و توجه به پا برهنه ها، توجه به جوانان و حفظ فضای سیاسی دانشگاه با ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی، مهندسی فرهنگی، توجه به آموزش و پرورش به جایگاه معلمان و ده‌ها توصیه دیگر مورد غفلت یا تقابل واقع شد تا آنچه نباید را امروز شاهد باشیم.

این نماینده خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور، ظاهرا دست‌هایی در کار است که هیچ کدام از مسائل کشور حل نشود، در پیچ و خم‌های اداری از سطوح ملی تا محلی بماند تا مردم مأیوس و نا‌امید شوند قرار بود با صدور کارت الکترونیک و حفظ قیمت‌ها بر اساس قیمت شهریور 1400 افزایش ناشی از حذف ارز ترجیحی کنترل شود با آنها که وعده داده بودند برخورد کنید و برای حل مشکل معیشت مردم چاره کنید. زندگی بر مردم بسیار سخت شده و تبعات آن برای نظام سخت‌تر.

نماینده بوشهر در پایان توصیه کرد: آقای رئیس جمهور از نیروهای کارآمد و صالح استفاده کنید، در دایره محدود، رفقای سیاسی از طیف خاص برای یکدیگر جایگاه نتراشند که سرنوشت دولت‌های سابق برای شما رقم خواهد خورد. توجه به ارتقاء سطح زندگی فرهنگیان و ایجاد جاذبه برای ورود انسان‌های با استعداد و با انگیزه به آموزش و پرورش و با توسعه دانشگاه فرهنگیان را توصیه می‌کنم.

* قانون اساسی شرایط را در مسیر سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان برای همه افراد اجتماع فراهم ساخته

همچنین مجید انصاری در نطق میان دستور خود ضمن تبریک روز دانشجو گفت: با وجود دستاوردهای واضح، برخی افراد حرکت علمی را تخریب، انکار و اگر بتوانند بر سر آن مانع تراشی می کنند اما شما جوانان عزیز به حرکت پر شوق، مضاعف و بدون وفقه خود در مقابل این جریان ادامه دهید.

وی افزود: نخبگان، اساتید و پیشروان حرکت علمی کشور نگذارند امید به وجود آمده برای پیشرفت علمی دچار اختلال شود. نیک می دانیم ساده زیستی، امانت داری، مسئولیت پذیری، مردمی بودن، دنبال حل مشکلات اساسی کشور، اجتناب جدی از تبعیض و فساد، همکاری صمیمانه با سایر قوا و نهادها، همراهی با مردم در عین جو زده نبودن و پایبندی به قانون اساسی شاخصه های اصلی و تراز مجلس انقلابی و کار آمد می‌باشد از همین رو دولت، مجلس را گره گشای کارهای بزرگ بشناسد و از حکمت و مصلحت اندیشی آن در اجرای وظایف دشوار خود بهره گیرد.

وی افزود: قانون اساسی کشور مبین نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط اسلامی است که انعکاس خاص قلبی امت اسلامی و حاکی از همبستگی گسترده مردان و زنان از همه اقشار و جناح‌های مذهبی و سیاسی است که مخصوصا زنان به شکل بارزی در تمامی‌های صحنه‌های این جهاد بزرگ حضور فعال و گسترده‌ای داشته که بیانگر سهم عمده و تعیین کننده این قشر بزرگ جامعه بوده است.

نماینده ممسنی بیان کرد: از آن رو که خانواده واجد و واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است، زن ضمن بازیافتن وظیفه خطیر و پر ارج مادری پیش آهنگ و خود هم رزم مردان در میدان‌های فعال حیات می‌باشد و قانون اساسی در مسیر سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان زمینه چنین مشارکتی را در تمام مراحل تصمیم‌گیری‌های سیاسی و سرنوشت ساز برای همه افراد اجتماع فراهم می‌سازد.

وی گفت: حوادث ماه های اخیر، داشته های حقوق اساسی ما را عیان تر از هر برهه ای به ما یادآوری نموده است و به عنوان یک دانش آموخته حقوق بر این باورم که امروز، روزی است که بیش از پیش به فصل سوم قانون اساسی در باب حقوق ملت، رویکردی دقیق و کاربردی داشته باشیم.

نماینده مردم ممسنی در مجلس اظهار کرد: برخورداری مبتنی بر مساوات حقوقی و حمایت قانونی برای همه افراد ملت، آزادی احزاب، جمیعت ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی که با رعایت شرایط مندرج در اصل 26 هیچ کس را نمی توان از شرکت در آنها منع کرده یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت و آزادی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها با ضوابط مصرح در اصل 27، برخورداری از تامین اجتماعی و مسکن متناسب با اولویت روستاییان، کارگران و سایر اقشار نیازمند و از دیگر سو ایجاد رفاه و رفع فقر و بر طرف ساختن هر نوع محرومیت، قواعدی وزین و اصلی متین و بنیادین در عرصه حقوق و آزادی‌های عمومی را به رخ چنان کسانی می‌کشاند که به خیال خام خویش، خود را حامل ارمغانی چون آزادی برای ملت‌های دیگر می‌دانند.