جمعه 28 اردیبهشت 1403

نوحه سرایان برتر فاطمیه تقدیر شدند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نوحه سرایان برتر فاطمیه تقدیر شدند

نخستین سوگواره معجزه مادری با حضور نوحه‌سرایان برتر دهه فاطمیه برگزار شد.

حمید رمی دبیر نخستین سوگواره معجزه مادری امروز پنج‌شنبه (14 دی‌ماه) در سوگواره «معجزه مادری» که مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه در حوزه نوحه و سرود در طول چند سال گذشته اتفاقات خوبی رخ داده است، اظهار کرد: خوشبختانه امروز نغمه‌پردازان از ظرفیت بزرگی همچون موسیقی استفاده کرده و اگر موسیقی با شعر تلفیق شود اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: در طول چندسال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه نوحه اتفاق افتاده و خیلی از مردم که در گذشته نمی‌دانستند پشت آنچه یک مداح می‌خواند یک نوحه‌سرا قرار دارد امروز دیگر می‌دانند که یک نفر برای یک مداح تولید محتوا می‌کند و مداح تنها آن را اجرا می‌کند.

دبیر نخستین سوگواره معجزه مادری یادآور شد: آنچه در این سال‌ها در نوحه‌سرایی و نغمه‌پردازی اتفاق افتاده است بسیار ارزنده است و حتی کانون‌های زیادی همچون کانون نغمه‌پردازان خوشدل در این سال‌ها تاسیس و به صورت حرفه‌ای در حوزه نوحه کار می‌کنند.

رمی ابراز کرد: برگزاری این سوگواره‌ها باعث کشف استعدادها، تشویق و ترغیب نوحه‌سرا می‌شود و مسیر مشخصی برای نوحه امروز ایجاد می‌کند و موضوعات زیادی در مقابل نوحه‌سرا قرار می‌دهد که ممکن است مغفول بوده باشد، این سوگواره‌ها می‌تواند نوحه‌سرا‌ها و شاعران را با مفاهیم جدیدی آشنا کند.

وی با اشاره به آثار ارسالی به این سوگواره افزود: نگاه هنرمندانه فنی و درست از سوی نغمه‌پردازان در این کنگره اتفاق افتاد. کنگره معجره مادری در شش محور برگزار شد که 284 اثر از 92 نوحه سرا ارسال و پس از دو مرحله داوری برگزیدگان مشخص شدند.

در بخش دیگری از این مراسم گزارشی از پنج سال فعالیت کانون نغمه‌پردازی خوشدل پخش شد.

امیر طلاجویان - نغمه‌پرداز و نوحه‌سرا - نیز در بخشی از این مراسم دقایقی را به نوحه‌سرایی در وصف حضرت زهرا (س) پرداخت.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام عزت زمانی - معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی - ضمن تسلیت شهادت هموطنان کشورمان در حادثه تروریستی کرمان اظهار کرد: حادثه تروریستی دیروز نشان داد دشمن وقتی در مقابل قدرت ما کم می‌آورد ترور کور انجام می‌دهد، البته بزرگ‌تر این‌ها در غزه هم رذالت خودش را نشان داده و قدرت مادرانه زنان غزه دشمن را از پا در آورده است.

وی با اشاره به جایگاه زن و اهمیت آن خاطرنشان کرد: برخی زن را یک فرد بی‌اثر و کارگر خانه تصور می‌کنند، در مقابل برخی زنان را از خانه بیرون آوردند، اما زنان، چون الگوی مناسبی برای اثر اجتماعی نداشتند مجبور شدند شبیه مردان زندگی کنند و در اینجا شبیه یک کالا شدند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: انقلاب اسلامی به تاسی از حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) و دیگر زنان الگو در قرآن نقش جدیدی برای زن تعریف کرد که زن در عین عفت بتواند کار‌های اجتماعی هم انجام دهد و به جنگ تمام پلیدی‌ها برود. رهبر معظم انقلاب فرمودند «دشمن اگر امروز با فتنه‌های مختلف به زن هجمه می‌برد به خاطر انتقام خودشان است، زیرا دیگر نمی‌توانند از زن بهره‌کشی کنند».

حجت‌الاسلام عزت زمانی بیان کرد: در سال‌های 1922 که کمپانی‌های فروش سیگار و مواد مخدر در غرب می‌خواستند فروش خود را بیشتر کنند از زن استفاده ابزاری کردند و به بهانه‌های برگزاری راه‌پیمایی‌ها و مبارزه برای حق‌طلبی نشان زن مبارز و شجاع را به شکی ترسیم کردند که هرکسی آتش سیگار او قرمز و روشن باشد مبارز و جنگ‌وجو است که با این کار فروش آن‌ها چندبرابر شد.

انقلاب اسلامی جایگاه زن را تعالی بخشید

وی افزود: معجزه مادری که انقلاب اسلامی ایجاد کرد برپایه فرهنگی بود که زنان ما هم در داخل خانه و هم در بیرون اثرگذار بودند. در این فرهنگ زن می‌تواند تمدن‌ساز باشد و اثر زن در پیوند‌ها اجتماعی است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیان‌کرد: زنی که امروز در غزه با این هم مصیبت پایدار هستند باعث شده که زنان دنیای غرب هم به دنبال الگوی که آن‌ها ازش پیروی می‌کنند یعنی قرآن بروند.

شعر و نغمه در این چندسال به یک نظام تبدیل شده است

حجت‌الاسلام عزت زمانی ابراز کرد: عظمتی که امروز در کشور ما و بین زنان فرهیخته ما هست در حال بروز است و ایام فاطمیه مهم بود که زنان چگونه نفش مادری خود را می‌توانند بیان کنند و این خاص مادران نبود و همه زنان این هویت و ظرفیت را نشان دادند.

وی در پایان سخن گفت: شعر و نغمه سرمایه عظیمی است که در این چندسال توسط نوحه‌سرا به یک نظام تبدیل شده است و نوحه‌سراهت در عین گمنامی در حال فعالیت هستند.

در بخش دیگری از این مراسم محمدجواد توحیدی - نوحه سرا - دقایقی به نوحه‌خوانی پرداخت و سپس کلیپی از روند نخستین سوگواره معجزه مادری پخش شد.

مهدی زنگنه یکی از اعضای هیات داوران در بخش دیگری از این مراسم بیانیه سوگواره معجزه مادری را قرائت کرد.

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام عزت زمانی، حجت‌الاسلام باباخانی، مهدی زنگنه، حسین هوشیار و علی افضلی از برگزیدگان تجلیل شد.

برگزیدگان این سوگواره به شرح زیر هستند:

محور مظلوم و ظالم، حق و باطل

برگزیده: 2 اثر «بی مردم» و «حق و باطل» از محمد رسولی

شایسته تقدیر: «گریه تیغ بی نیامه» رضا شریفی از شیراز

محور «فاطمه سرچشمه پاکی‌ها و خوبی‌ها»

برگزیده: «بکم ینزل الغیث» و «صلی الله علی فاطمه و ابیها» از محمدامین سمیعی

شایسته تقدیر: «خونواده یعنی مادر» از فاطمه سادات آل مجتبی از قم (نغمه پرداز ابوالفضل جدیان)

محور «فاطمه رهبر روشنگری»

برگزیده: «فاستقم کما امرت» و «فاطمه محور مقاومت» از سعید پاشازاده

شایسته تقدیر: «یادگار پیغمبر» از محمدتقی فاضلی از افغانستان

محور «مادری حضرت زهرا، پیوند دلها»

برگزیده: 2 اثر «مرا به آسمان رسانده است» و «تار و پود چادر تو نور» از حسین عباسپور

شایسته تقدیر: «مادری کن برامون» از رضا یزدانی از قم و «خونه مادر» از یوسف زندیه از ملایر و محمدجواد صادقی از اصفهان

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی