جمعه 8 تیر 1403

منابع ارزی حاصل از صادرات همزمان با افزایش حجم سرمایه گذاری رشد می‌یابد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
منابع ارزی حاصل از صادرات همزمان با افزایش حجم سرمایه گذاری رشد می‌یابد

فرزاد وجیهی کارشناس اقتصادی و حمل ونقلی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با تاکید بر اینکه اصلاح شرایط اقتصادی کشور یک فرایند زمانبر و متکی به برنامه است گفت: در راستای اجرای برنامه‌های اصلاحی اقتصاد باید ساختارهای نهادی و حاکمیتی همراهی کنند تا اقتصاد کشور بر مبنای تئوری‌های پیشرفت کند. در غیر اینصورت رییس‌جمهور تنها می‌تواند وعده‌های بدهد که هیچگاه محقق نمی‌شوند.

وی ادامه داد: به طور قطع اقتصاد کشور تحت تاثیر عملکرد یک نفر حتی رئیس جمهور نیست. بلکه به عوامل مختلفی بستگی دارد. همانطور که در یک دهه گذشته با تغییر روسای جمهور و دولت‌ها آمارهای مربوط به تورم و رشد اقتصادی تغییر چندانی نداشته است.

او با بیان اینکه مسأله اقتصاد تابع منابع درآمدی، سیاست‌های توزیع درآمد، وضعیت بازارهای مالی، تجارت و... است، افزود: بخشی از این سیاست‌ها را می توان با برنامه‌ریزی درست در دولت حل و فصل کرد. اما بخش دیگری از این سیاست‌ها به مناسبات سیاسی و اقتصادی خارج از مرزهای کشور بستگی دارد.

وجیهی ادامه داد: به همین دلیل شخص رییس‌جمهور به تنهایی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. بلکه به حمایت همه سازمانها و نهادهای سیاستگذار نیاز دارد. در واقع باید زمینه افزایش سرمایه‌گذاری و تولید در کشور فراهم شود تا به تبع آن صادرات و درآمد ارزی رشد داشته باشد. سپس با افزایش منابع ارزی حاصل از صادرات می توان بازار ارز را مدیریت کرد. همچنین بهره‌وری لازم را از طریق نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات و تجهیزات ایجاد کرد. از این طریق کشور نه تنها به سمت توسعه پیش می‌رود، بلکه زمینه افزایش اشتغال، رفاه جامعه و حتی توسعه اجتماعی و اقتصادی نیز فراهم می شود. بنابراین رییس‌جمهور به تنهایی نمی تواند اقتصاد کشور را درست کند.

خبرنگار: محبوبه کباری

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی