پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

نگاهی به عملکرد ورزش زنان در هفت سال اخیر / مدال‌های فراموش نشدنی

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
نگاهی به عملکرد ورزش زنان در هفت سال اخیر / مدال‌های فراموش نشدنی

ایرنا نوشت: زنان ورزشکار ایران طی هفت سال اخیر با کسب 33 مدال بازی‌های آسیایی و تک نشان المپیکی و رشد بیش از 2 برابری در کسب مدال‌ها، همچنان برگ برنده ورزش ایران محسوب می‌شوند.

نخستین دوره حضور زنان در بازی‌های آسیایی به سال 1958 توکیو باز می‌گردد که چهار زن ورزشکار در رشته‌های دوومیدانی و تنیس روی‌میز شرکت کردند. گرچه عنوانی نداشتند اما در بازی‌های آسیایی 1966 بانکوک در والیبال به نخستین مدال دست یافتند که جنس آن برنز بود.

البته پس از آن به دلیل حضور نداشتن ایران در 2 رویداد دیگر آسیایی یا دشت نکردن مدال توسط زنان حضور پررنگی نداشتند. فقط آخرین دوره حضور زنان قبل از انقلاب، بازی‌های 1974 تهران بود که چهار مدال (2 طلا، یک نقره و یک برنز) در شمشیربازی کسب شد که در مجموع پنج مدال شامل 2 طلا، یک نقره و 2 برنز دستاورد زنان در حوزه ورزش قهرمانی قبل از انقلاب بود.

پس از انقلاب، نقطه شکوفایی ورزش زنان به بازی‌های 2002 بوسان کره‌جنوبی باز می‌گردد که در این رویداد زنان ورزشکار کشورمان نخستین بار در 2 رشته تیراندازی و تکواندو 2برنز کسب کردند که «نسیم حسن‌پور» نخستین زن مدال‌آور ایران در بازی‌های آسیایی 2002 بوسان در تیراندازی بود. پس از آن در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه قطر، حضور زنان ورزشکار نه تنها 2 برابر شد بلکه حاصل آن سه مدال برنز در رشته‌های تکواندو و شطرنج تیمی زنان بود.

کسب 19 مدال از ابتدای انقلاب تا قبل از دولت تدبیر و امید

این تجربه حضور در بازی‌های آسیایی بعد از انقلاب باعث شد تا در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو چین بهترین حضور خود را رقم بزنند و برای نخستین بار علاوه بر کسب یک مدال طلا توسط «خدیجه آزادپور» در ووشو 13 مدال دیگر شامل 4 نقره و 9 برنز هم کسب کنند.

در واقع از ابتدای حضور زنان در بازی‌های آسیایی پس از انقلاب تا بازی‌های 2010 گوانگژو در مجموع 19 مدال (یک طلا، چهار نقره و 14 برنز) کسب کردند.

مدال‌های فراموش نشدنی در هفت سال اخیر 

اما در دوران فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم زنان ورزشکار در 2 رویداد آسیایی 2014 اینچئون و 2018 جاکارتا متفاوت‌تر ظاهر شدند.

در بازی‌های 2014 اینچئون کره‌جنوبی 2 طلا توسط «نجمه خدمتی» و «حمیده عباسعلی» در تیراندازی و کاراته کسب شد. همچنین «لیلارجبی» در پرتاب‌وزنه با ثبت رکورد 17 متر و 80 سانتی‌متر و با کسب نقره، این رشته را در تاریخ بازی‌های آسیایی صاحب مدال کرد.

در این مقطع زنان ورزشکار، محجبه و توانمند ایران توانستند رکود مدال‌های بازی‌های 2010 گوانگژو را بشکنند که در مجموع 16 نشان (2 طلا، هفت نقره و هفت برنز) کسب شد.

پس از چهار سال و در بازی‌های 2018 جاکارتا که در سال 97 در اندونزی برگزار شد، برای نخستین بار مدال طلای تیمی زنان در رشته کبدی تاریخ‌ساز شد و «زهرا کیانی» نخستین بانوی ووشوکاردر بخش تالو مدال گرفت و آن هم از جنس نقره؛ در این دوره با کسب یک مدال بیشتر، رکود نشان بازی‌های 2014 اینچئون شکسته شد. در این رویداد 17 مدال (یک طلا، 10 نقره و 6 برنز) توسط زنان ورزشکار کسب شد.

رشد بیش از 2 برابری مدال زنان در دولت تدبیر

در مجموع از ابتدای حضور زنان در بازی‌های آسیایی از سال 1958توکیو تا 2018 جاکارتا 59 مدال (هفت طلا، 22 نقره، 29 برنز) در رشته‌های والیبال، شمشیربازی، تیراندازی، شطرنج، کبدی، قایقرانی، دوومیدانی، تکواندو، کاراته و ووشو بدست آمده است که 54 نشان آن مربوط به پس از انقلاب است.

از مجموع 54 مدال به دست آمده توسط زنان ورزشکار ایرانی در بازی‌های آسیایی، پس از انقلاب 33 مدال (سه طلا، 17 نقره و 13 برنز) در دولت تدبیر و امید کسب شده که بیش از 2 برابر رشد داشته است.

درخشش در المپیک

علاوه بر این شیرزنان ورزشکار عرصه پهناور ایران اسلامی با کسب 9 سهمیه در المپیک 2016 ریو برای اولین بار در تاریخ ورزش کشور از آتلانتا تا ریو رکورد شکنی کردند و در عین حال نخستین مدال المپیکی زنان توسط «کیمیا علیزاده» در تکواندو کسب شد. دستاوردهای مدالی زنان که در دهه چهارم انقلاب به ثمر نشست.

256 251

کد خبر 1403750
نگاهی به عملکرد ورزش زنان در هفت سال اخیر / مدال‌های فراموش نشدنی 2
نگاهی به عملکرد ورزش زنان در هفت سال اخیر / مدال‌های فراموش نشدنی 3
نگاهی به عملکرد ورزش زنان در هفت سال اخیر / مدال‌های فراموش نشدنی 4
نگاهی به عملکرد ورزش زنان در هفت سال اخیر / مدال‌های فراموش نشدنی 5
نگاهی به عملکرد ورزش زنان در هفت سال اخیر / مدال‌های فراموش نشدنی 6