یک‌شنبه 15 مهر 1403

نیاز رودخانه‌های گنبدکاووس به لایروبی و دیواره‌سازی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نیاز رودخانه‌های گنبدکاووس به لایروبی و دیواره‌سازی

گنبدکاووس - ایرنا - لایروبی و دیواره‌سازی رودخانه‌ها، راهکار مناسب کمک به حرکت سریع‌تر جریان روان آب در بستر رودخانه‌ها و پیشگیری از خسارت مالی و جانی ناشی از وقوع سیلاب‌های احتمالی است که انجام آن به اعتقاد کارشناسان برای رودخانه‌های گلستان ضروری به نظر می‌رسد.

لایروبی نکردن رودخانه‌ها یکی از عوامل اصلی سیل پارسال گلستان و خسارت 48 هزار میلیارد ریالی ناشی از آن اعلام شد که پس از آن برای لایروبی هزار و 21 کیلومتر از 2 هزار و 700 کیلومتر طول رودخانه‌های گلستان تقاضا صورت گرفت.

به گفته محسن حسینی سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان برای لایروبی و ساماندهی این مقدار از رودخانه‌های استان به سه هزار و 580 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تاکنون 20 درصد آن معادل 400 میلیارد ریال ابلاغ شد.

با این حال در گنبدکاووس که سیل پارسال سبب آبگرفتگی یک سوم مساحت دو هزار و 200 هکتاری این شهر و 15 روستای این شهرستان شد، اقداماتی اندک اما مفید در حوزه لایروبی، دیواره سازی و ساماندهی رودخانه‌ها درحال انجام است.

به گفته سرپرست امور منابع آب گنبدکاووس، عملیات لایروبی 19 کیلومتر از مسیر 2 رودخانه "گرگانرود و چهل چای" درحوزه شهر گنبدکاووس برای کاهش خسارت ناشی از سیل و یا سیلاب‌های احتمالی آینده انجام می شود.

جواد تیموری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرحله نخست لایروبی رودخانه‌های گنبدکاووس در رودخانه گرگانرود در قسمت شمالی این شهر و به طول هفت کیلومتر حدفاصل پل مرحوم آخوند "نوریزاد" تا پل "گدم آباد" با اعتبار 18 میلیارد ریال آغاز شده است.

وی گفت: مرحله دوم لایروبی این رودخانه به طول تقریبی پنج کیلومتر حدفاصل پل آخوند نوریزاد به سمت بالادست با اعتبار 12 میلیارد ریال در روزهای آینده و مرحله سوم به طول هفت کیلومتر در مسیر رودخانه چهل چای در قسمت جنوبی شهر و پس از تامین منابع 18 میلیارد ریالی در آینده‌ای نزدیک آغاز خواهد شد.

در همین پیوند شهردار گنبدکاووس هم از آغاز عملیات احداث دیواره حفاظتی در 2 رودخانه چهل چای و گرگانرود خبر داد و گفت: درحال حاضر عملیات ساخت این دیواره در چهل چای آغاز شده و ساخت دیواره گرگانرود هم در دستور کار قرار دارد.

منصور طعنه‌گنبدی افزود: اعتبار مورد نیاز ساخت این 2 دیواره که هر کدام 350 متر طول و 6 متر ارتفاع دارند از محل اعتبار 58 میلیارد ریال منابع استانی به شهرداری گنبدکاووس هزینه می‌شود.

گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

*س_برچسب‌ها_س*