یک‌شنبه 22 مهر 1403

نیروی هوایی ارتش در آزادسازی خرمشهر نقش محوری داشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نیروی هوایی ارتش در آزادسازی خرمشهر نقش محوری داشت

تبریز - ایرنا - فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز گفت: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در آزادسازی خرمشهر نقش بسیار مهم و محوری داشت و اگر چنین نبود، سرنوشت عملیات بیت‌المقدس و دفاع مقدس معلوم نبود.

امیر سرتیپ خلبان سعید رسولی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، فتح خرمشهر در سال های نخستین جنگ تحمیلی را شاهکاری بی نظیر از عملیات های نظامی در جهان توصیف و اضافه کرد: در جریان عملیات بیت المقدس تمامی نیروهای نظامی کشور اعم از ارتش حمهوری اسلامی، سپاه، بسیج و ژاندارمری وقت با وحدت و انسجام مثال زدنی در کنار هم برای آزادسازی بخشی از خاک میهن عزیزمان هم قسم شده و با یاری خدا و فرماندهی مقتدرانه فرمانده کل قوا به این مهم دست یافتند.

وی افزود: اما نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی حداقل 20 روز پیش از آغاز عملیات آزادسازی خرمشهر با انواع ماموریت های شناسایی و ایذائی با از بین بردن استحکامات دشمن بعثی، وارد فاز عملیات شده بود تا مقدمات اجرای عملیات زمینی برای رزمندکان اسلامی فراهم شود.

امیر رسولی اظهار داشت: خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی طی عملیات بیت المقدس تعداد 848 سورتی پرواز در منطقه عملیاتی انجام دادند که این تعداد پرواز شاید در تاریخ جنگ های 100 سال اخیر جهان بی مانند باشد.

وی یادآوری کرد: اهمیت و ارزش این تعداد پرواز زمانی آشکار می شود که متوجه شویم طبق استانداردها و موازین بین المللی بین دو پرواز هواپیماهای جنگنده باید حداقل 4 ساعت فاصله وجود داشته باشد که اگر این استانداردها رعایت می شد، به هیچ عنوان تعداد 848 سورتی پرواز اتفاق نمی افتاد که این امر نشان دهنده نقش بسیار مهم نیروی هوایی در فتح خرمشهر می باشد.

امیر رسولی با اشاره به اینکه در تمامی جنگ های کلاسیک چنانچه نیروی هوایی کشوری از تبحر و شکست ناپذیری ویژه ای برخوردار نباشد، پیروزی در عرصه زمین ممکن نخواهد شد، ادامه داد: بر همین اساس با برتری نیروی هوایی ارتش در جریان عملیات بیت المقدس، زمینه آزادسازی خرمشهر فراهم شد.

به گفته وی خلبانان جان بر کف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در جریان عملیات بیت المقدس افزون بر 48 هزار تن بمب در منطقه عملیاتی بر سر استحکامات و مواضع دشمن بعثی ریختند که همین امر باعث شد تا دشمن نتواند از پشتیبانی عقبه ارتش خود برخوردار شود تا زمینه های شکست برای آنها به وجود آید.

امیر رسولی، یکی از دلایل اصلی 19 هزار کشته و 16 هزار اسیر ارتش بعث عراق در عملیات بیت المقدس را بمباران وسیع مواضع آنها تعوسط نیروی هوایی ارتش کشورمان بیان کرد تا نیروهای عراقی چاره ای جز اسیر شدن نداشته باشند، چون برگشت به عقب برای آنها ممکن نبود.

وی انتقال تعداد 12 هزار رزمنده برای شرکت در عملیات بیت المقدس را از جمله کارنامه بسیار درخشان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی خواند و گفت: با توجه به رصد اطلاعاتی منطقه عملیاتی توسط عراقی ها و سایر نیروهای اطلاعاتی کشورهای دوست صدام، امکان حضور تدریجی این تعداد نیرو در منطقه و طی روز وجود نداشت، بر همین اساس هواپیماهای نیروی هوایی تنها در یک شب این تعداد نیرو را از مناطق مختلف کشور وارد منطقه عملیاتی بیت المقدس کردند تا مورد رصد دشمن قرار نگیرند.

وی نقش پایگاه شهید فکوری تبریز را که در آن زمان پایگاه دوم شکاری تبریز خوانده می شد، در عملیات بیت المقدس مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در آن موقع جنگنده های این پایگاه در جنوب کشور مستقر شده بودند، افزود: در جریان این عملیات تعداد 40 فروند هواپیمای این پایگاه همواره در عملیات شرکت داشتند که درصد قابل توجهی را به خود اختصاص داده بود.

امیر رسولی، نقش نیروی هوایی در حین اجرای عملیات بیت المقدس را نیز بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و گفت: ایجاد کانال هوایی بین منطقه عملیاتی با پایگاه های هوایی شهرهای مختلف کشور و انتقال مجروحان به پشت جبهه و نیز اثرگذاری مثبت بر روحیه رزمندگان از جمله نقش آفرینی های نیروی هوایی در آزادسازی خرمشهر بود.

وی تقدیم تعداد 140 شهید و سه برابر این تعداد مجروح را از دستاوردهای بسیار ارزشمند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات بیت المقدس اعلام و اضافه کرد: در این عملیات پدافند هوایی که در آن زمان تحت پوشش نیروی هوایی ارتش عمل می کرد، تعداد 60 فرمند هواپیمای عراقی را سرنگون کرد.

امیر رسولی، نقش نیروی هوایی در سال های دفاع مقدس را بسیار پررنگ و غیر قابل چشم پوشی خواند و یادآوری کرد: این نیروی الهی حتی پیش از شروع رسمی تجاوز عراق به خاک کشور نیز متوجه تحرکات ارتش عراق در مرز شده بود و عملیات های گشتی خود را به دقت انجام می داد و بر اثر همین اقدامات بود که وعده صدام مبنی بر تصرف یک هفته ای تهران عقیم ماند و ارتش بعث تا پایان جنگ نتوانست به این آرزوی شوم خود برسد.

وی عملیات «کمان 99» را برگ زیرین کارنامه درخشان نیروی هوایی طی دوران دفاع مقدس برشمرد که خلبانان غیور این نیرو در همان ساعات اولیه شروع تجاوز ارتش عراق، چنان سیلی محکمی به عقبه هوایی آنها زد که تا پایان جنگ فرصت توانایی تجدید قوا در این حوزه را نیافت و بسیاری از جنگنده های عراقی زمین گیر شدند.

امیر رسولی، عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی علیه دشمن بعثی در جریان برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها را یکی دیگر از برگ های زرین این نیرو طی دوران دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: شهید عباس دوران در این عملیات با رشادت مثال زدنی خود محل برگزاری اجلاس را بمباران کرد و در حالیکه هواپیمایش مورد اصابت قرار گرفته بود به سمت هتل برگزاری اجلاس یورش برد و به شهادت رسید.

وی با تاکید بر اینکه نمونه های چنین رشادت هایی در طول هشت سال دفاع مقدس در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بسیار زیاد است، از این نیرو به عنوان نیروی الهی و مردم یاد کرد که همواره برای دفاع از کیان ملت و میهن ذره ای درنگ نکرده و نخواهد کرد.

مدرس و خلبان تخصصی میگ 29 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، فتح خرمشهر را معجزه ای الهی خواند و با اشاره به فرموده امام راحل مبنی بر دخالت دست خدا در آزادسازی این شهر، یادآوری کرد: به واقع اگر چنین نبود ما تلفات بسیار بالایی داشتیم که یکی از دلایل کاهش تلفات نیروهای ایرانی، پشتیبانی وسیع نیروی هوایی از نیروهای زمینی در این عملیات بود.

امیر رسولی با بیان اینکه نیروی هوایی ارتش در تمامی عملیات های دوران دفاع مقدس حضور داشت، از این نیرو به عنوان تنها نیروی نظامی تخصصی و تکنیک محور در جهان یاد کرد که برگ برنده جنگ ها به شمار می رود.

وی به نقش هواپیماهای شناسایی نیروی هوایی طی دوران دفاع مقدس اشاره کرد و با بیان اینکه خلبانان این نوع هواپیماها جزو مظلوم ترین رزمندگان هستند، گفت: با توجه به اینکه این نوع هواپیماها تنها به دوربین های تصویربرداری مجهز بوده و فاقد هر نوع اسلحه هستند، هدایت آنها مهارت بسیار بالایی می طلبد و طبق کنوانسیون های بین المللی در صورت دستگیری، آنها به عنوان جاسوس در اختیار دشمن قرار می گیرند.

فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز با تاکید بر اینکه شعار این نیرو «ارتش برای ملت» است، اظهار داشت: بر همین اساس این نیرو در زمان حاضر نیز در کنار مردم بوده و خدمات خود به آحاد ملت را تعطیل نکرده است که حضور در میدان مبارزه با ویروس کرونا از جمله این ماموریت ها است.

پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز در هشت سال دفاع مقدس 140 شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده که از این تعداد 20 شهید خلبان بوده اند. این پایگاه هفت آزاده خلبان نیز داشته است.

*س_برچسب‌ها_س*