سه‌شنبه 3 مهر 1403

نیمه اردیبهشت 1401 آخرین مهلت ارسال مقالات کنگره میرزای نائینی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نیمه اردیبهشت 1401 آخرین مهلت ارسال مقالات کنگره میرزای نائینی

قم - ایرنا - دبیر شورای اجرایی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی با بیان اینکه تاکنون مقاله‌های خوبی به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است گفت: مهلت ارسال چکیده مقاله‌ها تا نیمه اسفندماه سال جاری و اصل مقاله‌ها نیز نیمه اردیبهشت‌ماه 1401 می‌باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی در سالن جلسه‌های بنیاد فرهنگی امامت قم اظهار داشت: نخستین ایده برگزاری این کنگره در سال 96 به صورت خودجوش از سوی طلبه‌ها و فضلای نائینی مطرح شد.

همچنین افزود: این کنگره به‌تدریج منظم و منقح شد و در قالب فعلی قرار گرفت و جلسه شورای سیاستگذاری و شورای اجرایی آن نیز ترتیب یافت‌.

رفیعی در ادامه بیان داشت: کنگره دارای مجوز رسمی از حوزه علمیه، جامعه‌المصطفی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام موسوم به آی. اس.. سی است و به صورت بین‌المللی و به زبان‌های فارسی و عربی در شهرهای مختلف قم، تهران، مشهد، اصفهان و نجف و کربلا و همچنین کوفه که مرکز اصلی فعالیت علمی آن فقیه عالیقدر بوده، انجام می‌شود.

رفیعی برپایی 10 نشست علمی قبل از این کنگره در داخل و خارج کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: تاکنون پنج جلسه شورای اجرایی راجع این کنگره انجام شده، و مراکزی مختلف مانند مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم و نجف، حوزه علمیه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، آستان قدس رضوی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، موسسه کتاب شناسی شیعه و موسسه آل بیت نیز در برگزاری مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه مقاله‌های خوبی به دبیرخانه کنگره ارسال شده است یادآور شد: مهلت ارسال چکیده مقاله‌ها تا نیمه اسفندماه سال جاری و اصل مقاله‌ها نیز تا نیمه اردیبهشت‌ماه می‌باشد.

وی نخستین رکن این کنگره را شورای سیاستگذاری دانست و گفت: اعضای این شورای 17 نفره به ریاست آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه این کار را دنبال خواهند کرد.

رفیعی از شناسایی و تهیه آثار آیت الله میرزای نائینی در حوزه فقه و مباحث دیگر خبر داد و گفت: برای تولید نرم افزار آثار این فقیه نیز برنامه‌ریزی می‌شود، و ارتباط با نهادها، مراکز و شخصیت‌های علمی و همچنین ملاقات با رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و علما در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین میرزای نائینی را یک شخصیت بین‌المللی و متعلق به همه دنیا توصیف کرد و گفت: هرچند این شخصیت تحصیل‌کرده حوزه علمیه اصفهان و سامرا و نجف است، ولی دیدگاه‌های علمی، سیاسی، فقهی و اصولی او فراگیرتر از این حوزه‌ها است.

دبیر کمیته‌های علمی این کنگره نیز طی سخنانی با اشاره به بخش‌های مختلف آن خاطرنشان کرد: این کنگره شامل کمیته‌های فقه و اصول، قرآن و حدیث، اندیشه سیاسی و سیره و زندگینامه است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست گفت: مرحوم نائینی بر قله اصول ایستاده و نظریه‌پرداز، موسس و صاحب مکتب است.

در ادامه با اشاره به گردآوری آثار این فقیه در 25 جلد تحت عنوان موسوعه میرزای نایینی خاطرنشان کرد: این مجموعه شامل آثار چاپ شده و همچنین چاپ نشده است، چرا که میرزای نائینی آثاری دارد که تاکنون نزد ورثه‌های او بوده است.

علیدوست با اشاره به چاپ بیش از پنج کتاب از آنچه که در کنگره و پیرا کنگره مطرح می‌شود گفت: این آثار قرار است در ساحت‌های اصول، تفسیر، آیات‌الاحکام، فلسفه‌های مضاف حتی زندگینامه و اخلاق او که می‌تواند اسوه و الگو باشد، انتشار یابد.

همچنین ادامه داد: علاوه بر این آثار، کتاب مجموعه مقاله‌های که در کنگره ارائه خواهد شد، نیز به عنوان خروجی کنگره مطرح می‌باشد.

دبیرکل کنگره میرزای نائینی نیز زمان برگزاری این کنگره را در نیمه دوم 1401 و همزمان با یکصدمین سالگرد مهاجرت این شخصیت به قم دانست و گفت: مکان این کنگره قدر مسلم در قم و نجف است ولی امکان دارد، در حوزه‌های علمیه دیگر ایران و عراق نیز باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد فرخ‌فال افزود: علاوه بر نشست عمده در حوزه علمیه قم و نجف، نشست‌های متعددی هم به عنوان پیش نشست در حوزه‌های گوناگون در حال پیش‌بینی است که به محض مسجل شدن، از طریق دبیرخانه کنگره اطلاع رسانی خواهد شد.

محمد حسین غروی نائینی مشهور به میرزای نائینی از فقیهان و اصولیان شیعه قرن چهاردهم و از علمای طرفدار نهضت مشروطه و شاگردان میرزای شیرازی و آخوند خراسانی است و پس از محمد تقی شیرازی عهده‌دار مرجعیت شیعه شد، شهرت علمی او بیشتر به خاطر اصول فقه و نگارش کتاب مشهور تنبیه الامه و تنزیه المله در دفاع از مشروطه و نفی استبداد از منظر تفکر شیعی است./

*س_برچسب‌ها_س*