پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

نیویورک تایمز: سرمایه‌گذاران خارجی به آینده اقتصاد اسرائیل اعتماد ندارند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
نیویورک تایمز: سرمایه‌گذاران خارجی به آینده اقتصاد اسرائیل اعتماد ندارند

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «در حال حاضر سوال این است که آیا خارجی‌ها همچنان می‌خواهند در فناوری پیشرفته اسرائیل سرمایه گذاری کنند یا ترجیح می‌دهند پول خود را در مکانی امن و آرام مانند ایرلند سرمایه‌گذاری کنند»، این را یک اقتصاددان صهیونیست به روزنامه نیویورک تایمز گفته است.

این روزنامه آمریکایی در گزارشی هشدار داد که اقتصاد اسرائیل بهای سنگینی را برای تجاوزات مستمر به غزه، به ویژه در بخش فناوری که این رژیم به آن مشهور است، پرداخت می‌کند.

این روزنامه در گزارشی به تاثیر جنگ غزه برتوقف گردشگری، افزایش هزینه‌های کابینه و ضربه به شش هزار شرکت‌های فناوری این رژیم پرداخت و تاکید کرد جنگ غزه اعتماد به بخشی در اسرائیل را از بین برد که همیشه محرک اساسی اقتصاد اسرائیل بوده است.

فناوری پیشرفته در رژیم صهیونیستی 12 درصد مشاغل، بیش از نیمی از صادرات، 25 درصد مالیات بر درآمد و نزدیک به یک پنجم کل تولید اقتصادی این رژیم را تشکیل می‌دهد. به طور کلی، استارت آپ‌های اسرائیل در سال 2023 حدود هفت میلیارد دلار جمع آوری کردند، در حالی که این رقم در سال 2022 نزدیک به 16 میلیارد دلار بود.

نیویورک تایمز آورده بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط «مرجع نوآوری اسرائیل» با بودجه کابینه و با همکاری «استارت آپ نیشن پالیسی» فراخوان 350 هزار نیروی ذخیره توسط کابینه به فروپاشی فعالیت بسیاری از شرکت‌ها منجر شد و از همین رو سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در شرکت‌های فناوری اسرائیلی مردد کرد.

این روزنامه آمریکایی به نقل از اقتصاددان استراتژیک سابق در وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، جاناتان کاتز نوشت که از جمله عوامل مهم نگرانی نسبت به اقتصاد اسرائیل موضوع سرمایه گذاری خارجی است که پیش از هفتم اکتبر نیز در نتیجه عدم اطمینان حاصل از کشمکش بین کابینه نتانیاهو و دادگاه عالی اسرائیل ضعیف بود.

اکنون سوال این است که آیا خارجی‌ها همچنان می‌خواهند در فناوری پیشرفته اسرائیل سرمایه گذاری کنند یا ترجیح می‌دهند پول خود را در مکانی امن و آرام مانند ایرلند سرمایه گذاری کنند.

این در حالی است که بانک مرکزی رژیم صهیونیستی برای تحریک اقتصاد متزلزل این رژیم، نرخ بهره را یک چهارم درصد کاهش داده و به 4.5 درصد رساند که اولین کاهش از زمان شروع همه گیری کروناست و امیر یارون، رئیس آن، پیش بینی کرده که این نرخ بیش‌تر هم کاهش یابد با این حال درباره تبعات طولانی شدن جنگ بر اقتصاد این رژیم هشدار داده. است.

یارون بر اهمیت ثبات و نیاز به مهار افزایش مخارج کابینه تاکید کرده و گفته که بانک مرکزی پیش بینی کرده که افزایش هزینه‌ها به افزایش بدهی عمومی و افزایش کسری بودجه منجر شود. وی افزود: برای همه ما روشن است که نبود قطعیت و اعتماد به اقتصاد کنونی ارتباط نزدیکی با وضعیت امنیتی و روند تکاملی جنگ دارد

در همین راستا، بنیامین بنتال، استاد اقتصاد دانشگاه حیفا، نیز به نیویورک تایمز گفت: همه درگیری‌های اسرائیل و فلسطین در سال‌های اخیر در مقایسه با مناقشه کنونی نسبتاً محدود بوده است از همین رو حجم بحران اقتصادی فعلی بی سابقه است.

نیویورک تایمز در پایان آورده است: بحران در اقتصاد اسرائیل در حالی ادامه دارد که کابینه نتانیاهو تدابیر متعددی را هم به کار بسته که از جمله آن تثبیت نرخ شکل، برنامه ریزی برای افزایش تعداد کارگران خارجی از 50 هزار نفر به 70 هزار نفر، رسیدگی به کمبود غیرمنتظره نیروی کاراست به خصوص که کارگران خارجی اسرائیل را ترک کرده و دیگر به 100 هزار کارگر فلسطینی کرانه باختری هم اجازه بازگشت به سرزمین‌های اشغالی داده نشده است.

در همین حال تامین بودجه جنگ رژیم صهیونیستی و تامین هزینه کمک مالی به سربازان ذخیره در محافل سیاسی این رژیم بحث برانگیز شده است (جزئیات بیشتر)

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید بانک مرکزی رژیم صهیونیستی هزینه های جنگ غزه جنگ غزه اقتصاد اسرائیل این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
نیویورک تایمز: سرمایه‌گذاران خارجی به آینده اقتصاد اسرائیل اعتماد ندارند 2
نیویورک تایمز: سرمایه‌گذاران خارجی به آینده اقتصاد اسرائیل اعتماد ندارند 3
نیویورک تایمز: سرمایه‌گذاران خارجی به آینده اقتصاد اسرائیل اعتماد ندارند 4