شنبه 8 اردیبهشت 1403

هدف اصلی مصوبه جدید کنکور جلوگیری از کاهش قدرت ایران در حوزه علم وفناوری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هدف اصلی مصوبه جدید کنکور جلوگیری از کاهش قدرت ایران در حوزه علم وفناوری است

تهران - ایرنا - قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور یکی از اهداف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی را در ساماندهی حوزه سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه، جلوگیری از فاجعه کاهش قدرت اصلی جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری اعلام کرد، که به گفته وی اکنون نیز به برخی کشورهای خیلی قدرتمند صادرات فناورانه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، منصور کبگانیان سه شنبه شب در نشست خبری بحث سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه ها با بیان اینکه، موضوع کنکور امروز به مسئله جدی جامعه تبدیل شده، خاطرنشان کرد: البته در گذشته با توجه به جمعیت زیاد داوطلبان راهی جز برگزاری کنکور به شکل آزمون تستی وجود نداشت.

وی افزود: در 10 سال اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به گزارش های نگران کننده ای رسید که در اولین سند جدی این حوزه یعنی نقشه جامع علمی کشور انعکاس یافت و در این نقشه ساماندهی، مسئله سنجش و پذیرش مصوب شد، به طوریکه رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشی تصریح کردند که این سند تکلیف ما را در حوزه علم مشخص کرد.

کبگانیان با بیان اینکه طی سالهای گذشته مدرکی غیر از رتبه کنکور برای تعیین سواد دانش آموزان در دست نبود، گفت: مصوباتی مجلس شورای اسلامی پس از تصویب طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت و ما نیز طی سالهای گذشته تصمیم گرفتیم این ساماندهی سنجش و پذیرش را به تعویق بیاندازیم که مصوبات مجلس نیز اجرایی نشد اما این نگرانی ها ادامه داشت.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور کم شدن عمق یادگیری دانش آموزان را یکی از نگرانی ها عنوان کرد و افزود: دانش آموزی که عادت کرده بود 12 سال به صورت تشریحی درس بخواند و امتحانات خود را نیز تشریحی بدهد، باید دریک آزمون عمدتا تستی ارزیابی شود.

وی افزود: با این شرایط مهارت تست زنی به عمق یادگیری غلبه کرد و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مقداری دیرتر به مسئله سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه ها وارد شده بود، قدرت اصلی جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری که در حال حاضر برخی کشورهای خیلی قدرت مند هم صادرات فناوری داریم، با خطر مواجه می شد و نگرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی در واقع از بروز یک فاجعه جلوگیری کرد. اینکه در آینده نیز این عمق علم و فناوری کشور حفظ شود.

کبگانیان با بیان اینکه آموزش و پرورش در وضعیت کنونی سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه ها مغفول واقع شده بود، گفت: وزرای مختلف آموزش و پرورش نیز به این روش برگزاری آزمون تستی معترض بودند زیرا توجهی به نظام آموزش و پرورش نبود ضمن اینکه روحیه خلاقیت و نوآوری در شیوه آزمون های تستی از بین خواهد رفت.

وی افزود: معلمان و دبیران نیز در سالهای اخیر گاها به ما گلایه داشتند که خانواده دانش آموزان می آیند به ما می گویند وقت ما را زیاد تلف نکنید زیرا فرزندمان را می خواهیم بعدازظهر به کلاس کنکور ببریم و این مسئله مخصوص سال آخر دبیرستان نبود و آرام آرام به سالهای پایین تر تحصیلی نیز سرایت کرده بود.

ادامه دارد...

برچسب‌ها