چهارشنبه 11 مهر 1403

مالیات 72 درصد مودیان خرد صفر است / مودیان بزرگ زیر ذره بین هستند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
مالیات 72 درصد مودیان خرد صفر است / مودیان بزرگ زیر ذره بین هستند

رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مالیات 72 درصد مودیان خرد صفر است، بیان کرد: مالیات از مودیان بزرگ دریافت می‌شود و در حال حاضر هزینه‌های کشور بر دوش سازمان امور مالیاتی است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مالیات 72 درصد مودیان خرد صفر است، بیان کرد: مالیات از مودیان بزرگ دریافت می‌شود و در حال حاضر هزینه‌های کشور بر دوش سازمان امور مالیاتی است.

به گزارش خبرگزاری مهر محمدهادی سبحانیان در نشست خبری نخستین اجلاس مدیران مالیاتی سراسر کشور با حضور وزیر اقتصاد اظهار کرد: عملکرد سازمان امور مالیاتی در سالهای اخیر عملکرد مثال زدنی است و سازمان در مسیر خوبی قرار گرفته است. مباحث مالیات و تأثیر مالیات در تولید ناخالص داخلی در سالهای اخیر با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: بدنه جامعه و مودیان باید بیش از پیش تعامل سازمان امور مالیاتی را با خود حس کند. همراهی و همدلی مجموعه سازمان امور مالیاتی نیز باعث به وجود آمدن دستاوردها شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: بحث اجرای مفاد ماده 169 و مکرر به مالیات ستانی مبتنی بر داده منجر شده است.

وی یادآور شد: سازمان امور مالیاتی در سه سال گذشته در جشنواره رتبه نخست جشنواره شهید رجایی را کسب می‌کند.

سبحانیان با اشاره به سیستمی شدن و هوشمندسازی نظام مالیاتی گفت: ما وارد سازمان شدیم که این موارد را دنبال کنیم. این هم به بهبود فضای کسب و کار منجر می‌شود و هم منابع حقه دولت را وصول می‌کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: در شش ماهه ابتدای امسال رشد درآمدهای مالیاتی به اندازه سال گذشته بوده در حالی که وضعیت کشور در شش ماهه ابتدای سال چندان باثبات نبود. بخش عمده‌ای از کار ما در شش ماه دوم باقی مانده و متعهد هستیم به تعهدات خود در بودجه عمل کنیم. مبارزه با فرارهای بزرگ مالیاتی و وصول مالیات‌ها از اهداف ما است که امیدواریم محقق شود.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر حسابرسی سیستمی بیان کرد: رئیس جمهور بر کاهش مداخلات انسانی تاکید دارد. این مساله باعث تسریع در مالیات ستانی می‌شود.

سبحانیان خاطرنشان کرد: تا قبل از سال 1400 قانون سامانه مودیان در کشور اجرا نمی‌شود و برای اولین بار در زمستان 1402 موفق به اجرای این قانون شدیم. البته قانون گذار یک منطق تدریجی را برای اجرای قانون در نظر گرفته که امیدواریم با یک کار فرهنگی و دیگر تلاش‌ها بتوانیم این کار را اجرایی کنیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تاکید ما این است که فشار مالیاتی باید از دوش مودیان خرد کاهش پیدا کند افزود: در حال حاضر حدود 72 درصد از مودیان خرد مالیاتشان صفر بوده و در مواردی کمتر از 20 میلیون تومان است. در واقع تمرکز ما بر مودیان بزرگ است. باید از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و ظرفیت بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف سازمان استفاده کنیم.

به گفته سبحانیان، در حال حاضر هزینه‌های کشور بر دوش سازمان امور مالیاتی است. باید هزینه‌های جاری دولت از محل مالیات تأمین شود و منابع نفتی باید به عنوان یک ثروت پایدار حفظ شود.