یک‌شنبه 10 تیر 1403

همستر کامبت؛ نقطه اشتراک ایران و اوکراین / خطر بزرگی که در کمین کاربران است

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
همستر کامبت؛ نقطه اشتراک ایران و اوکراین / خطر بزرگی که در کمین کاربران است

اقتصادنیوز: ایران تنها کشوری نیست که درگیر این بازی شده است. مقامات اوکراین که از زمان حمله روسیه در سال 2022 درگیر جنگی ویرانگر با این کشور هستند، هشدار داده‌اند که اطلاعات کاربران همچنان در روسیه ذخیره می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز، در پایتخت ایران و با از راه رسیدن موج گرما، رانندگان تاکسی و موتورسواران در زمانی که پشت چراغ قرمز ایستاده‌اند، به صفحه موبایل خود ضربه می‌زنند. همه آن‌ها اعتقاد دارند که می‌توانند ثروتمند شوند. اما چه موضوعی توجه آن‌ها را به‌شدت معطوف موبایل‌ها کرده است؟ اپلیکیشن «همستر کامبت».

به نوشته اسوشییتد پرس، اگر شور و شوق مرتبط با بازار کریپتو را کنار بگذاریم، استفاده گسترده از این اپلیکیشن در ایران، یک واقعیت را برای این کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری برجسته می‌کند: یک اقتصادِ تحت تأثیر تحریم‌های غرب، تورم بالا و سرسخت به‌همراه مشکل مربوط به مشاغل.

حتی با وجود اینکه نامزدهای ریاست‌جمهوری وعده داده‌اند که اقتصاد را احیا خواهند کرد، ایرانیان به همستر کامبت هجوم برده‌اند با این امید که این اپلیکیشن شاید روزی ثمربخش باشد، بدون اینکه اطلاعات زیادی درباره کسی که پشت این ماجرا قرار دارد، در اختیار داشته باشند.

از زمانی که توافق هسته‌ای 2015 ایران با قدرت‌های جهانی با بن‌بست روبه‌رو شد، آن‌هایی که توانسته‌اند دارایی‌های خود را از ریال -‌که با چالش‌های زیادی روبه‌روست‌- تغییر دهند، به خرید مسکن، آثار هنری، وسایل نقلیه، فلزات گران‌بها و دیگر دارایی‌ها روی آورده‌اند.

در زمان توافق برجام، هر دلار آمریکا معادل 32 هزار ریال بود، اما اکنون این نرخ به 580 هزار ریال نزدیک شده است. بسیاری از مردم شاهد آن بوده‌اند که ارزش حساب‌های بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و سایر دارایی‌های خود به دلیل سال‌ها کاهش ارزش پول ملی، به شدت کمتر شده است.

در این میان، قیمت‌های میوه و سبزیجات از سال گذشته با جهش 50 درصدی روبه‌رو بوده‌اند، در حالیکه قیمت گوشت 70 درصد بیشتر شده است. همچنین هزینه استفاده از تاکسی تقریبا دو برابر شده است. هزینه استفاده از مترو به عنوان ارزان‌ترین گزینه سفر در تهران، حدود 30 درصد رشد داشته است.

به گزارش اکوایران، این شرایط باعث شده علاقه عمومی در ایران به رمزارزها و اپلیکیشن‌های مرتبط با آن، افزایش پیدا کند. دسترسی گسترده به گوشی‌های هوشمند در ایران باعث شده استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند همستر کامبت بسیار جذاب باشد.

دسترسی به این اپلیکیشن از طریق پیام‌رسان تلگرام انجام می‌شود که با وجود فیلترینگ هنوز در ایران محبوب است. همستر کامبت شبیه به بازی‌های «کلیکی» عمل می‌کند؛ کاربران به‌طور مکرر روی یک شیء کلیک می‌کنند یا کارهای تکراری را برای کسب امتیاز انجام می‌دهند.

کاربران همستر کامبت بر این باورند که ممکن است بتوانند به یک ارز دیجیتال مرتبط با بازی دسترسی داشته باشند که هنوز به شکل عمومی معامله نمی‌شود.

اسوشییتد پرس اعلام کرده در یک ایمیل، افرادی که خود را توسعه‌دهندگان این بازی معرفی کردند، به سوالاتی درباره هویتشان یا برنامه‌های مرتبط با کسب‌وکار خود پاسخ ندادند، اما تأکید داشتند که "آن‌ها هیچ ارز دیجیتالی در بازی خود ارائه نمی‌دهند".

در محتویات ایمیل، این ادعا وجود دارد: «ما در حال آموزش مخاطبان خود درباره بازار کریپتو از طریق مکانیسم‌های بازی‌سازی هستیم.»

با این حال، این بازی مشابه یک اپلیکیشن دیگر است که در گذشته به ایرانیان ارز دیجیتال داده و به نظر می‌رسد وعده پول رایگان می‌تواند عده‌ای از مردم را به خود جذب کند.

ایران تنها کشوری نیست که درگیر این بازی شده است. مقامات اوکراین که از زمان حمله روسیه در سال 2022 درگیر جنگی ویرانگر با این کشور هستند، هشدار داده‌اند که اطلاعات کاربران همچنان در روسیه ذخیره می‌شود و این پتانسیل را دارد که آن‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

علاوه بر این، ریسک گسترده‌تری در زمینه آلودگی به بدافزار وجود دارد، زیرا مصرف‌کنندگان در ایران اغلب نمی‌توانند به‌طور قانونی نرم‌افزار جدید خریداری کنند یا حتی به فروشگاه‌های معتبر برنامه دسترسی داشته باشند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید