چهارشنبه 18 مهر 1403

همچون سوم خرداد، برای گذر از چالش ها نیازمند همگرایی هستیم

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
همچون سوم خرداد، برای گذر از چالش ها نیازمند همگرایی هستیم

رئیس شورای شهر تهران، حماسه سوم خرداد را حاصل وحدت رهبری و جامعه برای صیانت از ایران دانست و گفت: امروز هم که فقر، آسیب های اجتماعی و بیکاری ایران را تهدید می کند نیازمند همگرایی هستیم.

رئیس شورای شهر تهران، حماسه سوم خرداد را حاصل وحدت رهبری و جامعه برای صیانت از ایران دانست و گفت: امروز هم که فقر، آسیب های اجتماعی و بیکاری ایران را تهدید می کند نیازمند همگرایی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در جلسه امروز شورای شهر، با تبریک مناسبت‌های دوم و سوم خرداد گفت: ربع قرن از دوم خرداد 1376 و چهار دهه از سوم خرداد سال 1361، سپری شده است و اکثریت جامعه، بویژه نسل جوان خاطرات روشنی از این مناسبت‌های مهم در ذهن ندارند.

وی ادامه داد: دوم خرداد، برای نظام جمهوری اسلامی، یک تولد دوباره بود، پیش از دوم خرداد، جریانات سیاسی و حاکمیت نسبت به انتخاب دولت‌ها، پیش بینی‌های روشنی داشتند و در انتخابات ریاست جمهوری، اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ نمی‌داد اما در دوم خرداد برای نخستین بار، کاندیدایی که از حمایت رسانه ملی و نهادهای حاکمیتی برخوردار بود، به موفقیت نرسید و شاید یکی از علل مهم این انتخاب مردم، احساس عمومی از قبل برنده بودن یک کاندیدا در جامعه بود.

رئیس شورای شهر اظهار داشت: در دوم خرداد، جامعه با همه عواطف و پیچیدگی‌هایش، خود را نشان داد و به کار بردن تعبیر حماسه دوم خرداد از سوی رهبر انقلاب، نشان داد که تا چه میزان این حضور و مشارکت عمومی در تقویت انقلاب و مردم سالاری دینی نقش ایفا کرد.

هاشمی نکته مهم در دوم خرداد، اعتماد آحاد جامعه به صندوقهای رأی دانست و به نقش تاریخی خطبه تاریخی آیت الله هاشمی رفسنجانی یک هفته قبل از دوم خرداد در حفظ این اعتماد تاکید کرد و گفت: امروز در فاصله 4 هفته تا انتخابات ریاست جمهوری، با فضای سردی مواجه هستیم و نظرسنجی‌های رسمی نشان از مشارکت حدود 40 درصدی جامعه در انتخابات ریاست جمهوری فعلی می‌دهد که امیدواریم تا زمان رأی گیری این مشارکت بالاتر برود.

وی ادامه داد: اگر در دوم خرداد، تردید به سلامت صندوقهای رأی، مانع مشارکت بود، امروز ناامیدی بخشی از جامعه نسبت به مؤثر بودن صندوق‌های رأی برای حل مشکلاتشان، موجب سرخوردگی و رکود فضای کشور در آستانه انتخابات شده است.

رئیس شورای شهر گفت: جامعه بایست احساس کند که پیام رأی اکثریت در همه حوزه‌ها و ابعاد عملکردی حاکمیت شنیده می‌شود و می‌توان از طریق صندوقهای رأی، بر سیاستگذاری کلان و مشکلات داخلی و خارجی ایران تأثیرگذاری کرد، مهمترین عامل مشارکت عمومی در انتخابات همین احساس اعتماد و امیدواری مردم است که وظیفه دستگاه‌های مسئول بویژه شورای نگهبان، رسانه ملی و وزارت کشور در این حیطه بسیار خطیر است.

هاشمی یادآور شد: ما در آستانه سوم خرداد قرار داریم، سوم خرداد میراث پدرانی است که همراه فرزندان خود، حماسه دوم خرداد را آفریدند و نباید در افکار عمومی سوم خرداد را در برابر دوم خرداد قرار داد.

وی افزود: سوم خرداد، حاصل وحدت و یکپارچگی رهبر و جامعه، ارتش و سپاه، سیاست و اقتصاد برای صیانت از ایران بود و امروز که فقر، آسیب‌های اجتماعی، بیکاری، تورم و تحریم ایران را تهدید می‌کند برای عبور از این تهدیدات بار دیگر به نیازمند همگرایی و هم افزایی در جهت ترمیم آسیب‌ها و شکاف‌های به وجود آمده در اعتماد عمومی یا تعامل جامعه و حاکمیت هستیم.

هاشمی همچنین نسبت به برخورد ناشایستی که با یکی از خبرنگاران حوزه شهری صورت گرفته بود، انتقاد کرد و گفت: این برخورد منجر به آسیب دیدن وی شده متأسفانه تاکنون شاهد پاسخگویی مناسب و برخورد با مأموران مقصر در این موضوع نبوده‌ایم.