سه‌شنبه 3 مهر 1403

همکاری ایران با چین و روسیه در حوزه میکروالکترونیک

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
همکاری ایران با چین و روسیه در حوزه میکروالکترونیک

دبیر ستاد نانو داد و ستد با کشورهای عضو بریکس در حوزه توانمندی‌های مکمل میکروالکترونیک را از برنامه‌های ستاد میکرو و نانو ذکر کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های علمی خوب در کشور، تعاملاتی را به‌ویژه با کشورهای چین و روسیه آغاز کرده‌ایم.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر عماد احمدوند؛ دبیر ستاد توسعه نانو در اختتامیه دهمین جشنواره رسانه و نانو با بیان اینکه توسعه فناوری نانو نیازمند توانمندی‌های مختلفی از تولید فناوری تا بازار دارد، اظهار کرد: یکی از ارکان توسعه نانو، رسانه‌ها هستند و نقش رسانه‌ها در اجرای نوآوری کشور به‌مانند هوا است؛ اگر هوا آلوده باشد یا عدم حضور رسانه‌ها موجب عدم اتصال اجزای این اکوسیستم شود، مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

وی رصدگری و اتصال اجزای اکوسیستم نوآوری را از نقش‌های جدی رسانه‌ها نام برد و گفت: ما با این دو رویکرد در طی دو دهه با رسانه‌ها همکاری داشته‌ایم و نگاه ما به رسانه‌ها یک نگاه پروژه‌ای نیست، بلکه با رویکرد نقش مکمل با آنها همکاری داشته‌ایم.

احمدوند با تاکید بر اینکه در ستاد نانو رویکرد ما تجمیع همه اجزای نوآوری است، ادامه داد: تاکنون رسانه‌های رسمی را در رتبه‌بندی مدنظر قرار داده‌ایم و در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دانشجویی را نیز به این رتبه‌بندی افزوده‌ایم.

داوران جشنواره نانو و رسانه 1403 معرفی شدند

دبیر ستاد توسعه نانو با تاکید بر توجه شرکت‌های فناور به رسانه‌ها خاطرنشان کرد: اگر مدیریت شرکتی تنها به ابعاد فنی توجه کند و به مسائلی مانند تعامل با رسانه‌ها و نیروی انسانی، تامین مالی و ایجاد بازار متمرکز نشود، قطعاً موفق نخواهد شد.

وی از رسانه‌ها به‌عنوان بستری برای رشد شرکت‌ها یاد کرد و افزود: ما در کنار فناوری نانو، از سال قبل ماموریت میکروالکترونیک را به این ستاد واگذار کرده‌ایم و برای ورود به این حوزه مطالعاتی در خصوص نحوه ورود به آن آغاز کرده‌ایم. متوجه شدیم که نحوه ورود ما به میکروالکترونیک همانند ورود کشور به نانو نیست؛ زیرا زمانی که نانو در کشور شروع شد، زیرساخت آن موجود نبود، اما در حوزه میکروالکترونیک توانمندی‌هایی وجود دارد، هرچند وابستگی نیز در این حوزه احساس می‌شود.

احمدوند با بیان اینکه نگاه ما به توسعه نانو، نگاهی زنجیره‌ای است، خاطرنشان کرد: ورود ما به حوزه میکروالکترونیک الزاما همانند توسعه نانو نیست و ایجاد زیرساخت‌های این فناوری در گام نخست در دستور کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت میکروالکترونیک در کشورها اظهار کرد: حوزه فناوری‌های میکروالکترونیک جدا از موضوعات اقتصادی، ابعاد امنیتی و راهبردی نیز پیدا کرده است و هم‌اکنون آثار و پدیده‌های امنیتی آن را شاهد هستیم؛ به‌گونه‌ای که جنایات رژیم اشغالگر قدس از توانمندی‌های این حوزه و ضعف طرف مقابل بهره می‌برد و ابزارهای ارتباطی را به ابزارهای کشنده تبدیل کرده است.

دبیر ستاد توسعه نانو و میکروالکترونیک افزود: در حوزه میکروالکترونیک بازار داریم، اما وابستگی ما به خارج زیاد است و در این زمینه تلاش داریم تا زیرسیستم‌های این حوزه را توسعه دهیم.

وی به برنامه‌های این حوزه برای توسعه فناوری‌های میکروالکترونیک اشاره کرد و اولین گام در این مسیر را توسعه برداشت انرژی، حسگرها و اینترنت اشیا دانست و گفت: در حوزه برداشت انرژی، ما از سال‌های قبل به دلیل کاربرد فناوری نانو گام‌های مؤثری برداشته‌ایم و امسال نیز در حوزه حسگرها برنامه‌های حمایتی را در دستور کار داریم تا به توانمندی فنی در کشور تبدیل شویم.

احمدوند اضافه کرد: از سال‌های گذشته، کارهایی برای توسعه فناوری باتری شروع شده و در تمامی زیرسیستم‌ها شامل آند و کاتد فعالیت داشته‌ایم. تلاش داریم تا با وابستگی حداقلی در این حوزه پیش برویم و در سال آینده بخشی از نیازهای کشور در حوزه باتری مرتفع شود.

احمدوند با اشاره به توسعه کاربردهای حسگرها در صنایع نفت و گاز خاطرنشان کرد: تعاملات با کشورهای دیگر برای تبادل فناوری‌ها از دیگر برنامه‌های ما است و در این زمینه ما در ششمین نشست کشورهای بریکس برای نخستین بار شرکت کرده و حضور پررنگی داشتیم که پیشنهادات ما مورد استقبال کشورها قرار گرفت.

وی داد و ستد با کشورهای عضو بریکس در حوزه توانمندی‌های مکمل میکروالکترونیک را از برنامه‌های ستاد میکرو و نانو ذکر کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های علمی خوب در کشور، تعاملاتی را به‌ویژه با کشورهای چین و روسیه آغاز کرده‌ایم.

به گفته وی، در حال حاضر این همکاری‌ها در سطح شرکت‌ها ایجاد شده و نشست‌هایی برگزار و مذاکراتی در حال انجام است تا مشخص شود در چه حوزه‌هایی می‌توانیم همکاری داشته باشیم.