جمعه 10 فروردین 1403

همکاری مشترک سازمان اموال تملیکی و گمرک برای کاهش رسوب کالا

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
همکاری مشترک سازمان اموال تملیکی و گمرک برای کاهش رسوب کالا

نشست مشترک مدیران سازمان اموال تملیکی و گمرک ایران به منظور بررسی و رفع موانع در مورد اظهارنامه کالاهای متروکه، اعاده کالا و وضعیت انبارها برگزار شد.

نشست مشترک مدیران سازمان اموال تملیکی و گمرک ایران به منظور بررسی و رفع موانع در مورد اظهارنامه کالاهای متروکه، اعاده کالا و وضعیت انبارها برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، در این نشست سید عبدالمجید اجتهادی اظهار داشت: با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی شاهد اقدامات خوبی در زمینه کاهش رسوب کالا و ساماندهی انبارها هستیم ضمن اینکه از همراهی و همکاری رئیس کل گمرک برای در اختیار گذاشتن امکانات از جمله انبارها، قفسه بندی و سایر مباحث تشکر می‌کنم.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی با ابراز خرسندی از برگزاری جلسه مشترک با مسئولان گمرک و پیش قدم شدن سازمان به منظور بررسی و رفع موانع در مورد اظهارنامه کالاهای متروکه، اعاده کالا و وضعیت انبارها، تصریح کرد: به دنبال حل و فصل مباحث با تعامل دوسویه هستیم. تا بتوانیم وظایفمان را بهتر انجام دهیم و همچنین دغدغه وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در این موارد مرتفع کنیم.

وی با برشمردن مباحثی که نیازمند تفاهم و تغییر رویکرد دارد، پرداخت و افزود: زمانی که کالای متروکه از گمرک به سازمان اموال تملیکی اظهار می‌شود بر اساس ارزش واردات بوده که این مشکل ساز است حال آنکه باید بر مبنای زمان متروکه شدن و وضعیت کالا ارزش گذاری صورت بپذیرد.

عسگری با تاکید بر اینکه تا جایی که امکان دارد زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دولت باید مشکلات خودشان را از طریق گفت‌وگو و تعامل مرتفع کنند، گفت: در زمینه کالاهای متروکه نیازمند هماهنگی میان سازمان بنادر، گمرک، اموال تملیکی و شرکت انبارهای عمومی هستیم. نباید با برخی اظهارات آرامش جامعه را خدشه دار کرد، بلکه تعاملات باید سازنده باشد.

وی یادآور شد: درخواست‌هایی که از سوی سازمان اموال تملیکی وجود دارد، پیچیده نیست و می‌توان با تعامل آن را حل و فصل کرد. در صورتی که گمرک ظرفیت و امکاناتی دارد این امکانات نیز در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار بگیرد چرا که هر دو سازمان زیرمجموعه وزارت اقتصاد هستند.

معاون فنی گمرک ادامه داد: خروجی این تعاملات باعث تسهیل شرایط کاری خواهد شد. دنبال آسان کردن کار شما در سازمان اموال تملیکی هستیم و در این راستا پس از بررسی و جمع بندی نظرات، ایراداتی که وجود دارد را می‌توان در قالب یک دستورالعمل به سراسر گمرکات ابلاغ کرد.

در ادامه این نشست، غلامی معاون فروش سازمان بر توسعه و ارتقا تعاملات مشترک در راستای رفع مشکلات تاکید کرد و به تشریح پیشنهادات و درخواست‌های سازمان اموال تملیکی پرداخت و گفت: رسیدگی و تفاهم در مواردی از جمله نگهداری کالاهای تملیکی در اماکن گمرک، واگذاری انبارها، در اختیار گذاشتن تجهیزات مازاد، ارتباط سامانه‌ای، چگونگی متروکه شدن و نحوه ارزش گذاری کالاها و سایر مباحث ضرورت دارد.

در پایان این نشست مقرر شد، جلسات تا رفع مشکلات و شفاف شدن مسائل ادامه یابد و در نهایت منجر به تفاهم نامه مشترک برای ارتقا و توسعه روابط دوجانبه شود.