سه‌شنبه 10 مهر 1403

هند و چین برای حل صلح آمیز مناقشه مرزی به توافق رسیدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هند و چین برای حل صلح آمیز مناقشه مرزی به توافق رسیدند

دهلی نو - ایرنا - وزارت امور خارجه هند امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: هند و چین برای حل صلح آمیز مناقشه مرزی به توافق رسیدند و تصمیم گرفتند ارتباطات دیپلماتیک و نظامی خود را حفظ کنند.

به گزارش روز یکشنبه رسانه‌های هند، بیانیه وزارت امور خارجه هند یک روز پس از برگزاری مذاکره میان فرماندهان ارشد نظامی دو کشور در یک منطقه مرزی در خاک چین منتشر می‌شود. روز گذشته هاریندر سینگ یک فرمانده ارشد ارتش هند به همراه یک هیات 14 نفره به منطقه "چوشول - مولدو" در خاک چین سفر کرده و با "لویی لین" فرمانده بخش جنوبی ارتش چین دیدار کرد. این دیدار به منظور حل مناقشه مرزی میان دو کشور در شرق منطقه لاداخ انجام شد. وزارت امور خارجه هند در بیانیه خود گزارش داد: دیدار فرماندهان ارتش هند و چین در فضایی دوستانه و صمیمی برگزار شد. هر دو طرف برای حل صلح آمیز مناقشه مرزی و همچنین حفظ صلح و ثبات در امتداد مرزها به عنوان بخشی از دستاورد دیدارهای گذشته رهبران هند و چین و همچنین اهمیت صلح در مرزها در رشد کلی روابط دو جانبه، به توافق رسیدند. به گفته مقامات آگاه هندی، در این دیدار هند از چین خواسته است تا وضعیت مرزها را به حالت اولیه آن بازگرداند و از افزایش نیروهای نظامی در مناطق مورد مناقشه در دره "گالوان" خودداری کند. چین نیز از هند خواسته است تا جاده‌سازی در مناطق مرزی و مورد اختلاف را متوقف کند، اما هند با دفاع از این پروژه خود اعلام کرده احداث جاده در داخل خط واقعی کنترل و در خاک هند انجام می‌شود و چین دلیلی برای انتقاد از این پروژه ندارد. مقامات هندی هفته گذشته اعلام کردند: ارتش این کشور تعداد بیشتری از نیروهای نظامی خود را از مناطق مختلف به لاداخ منتقل کرده است تا با 5 هزار نفر نیروی نظامی چین در این منطقه مرزی مقابله کند. چین همچنان در حال افزایش توان نظامی خود در امتداد خط واقعی کنترل در لاداخ است و تجهیزات نظامی بیشتری به این منطقه منتقل کرده است.

مناقشه مرزی هند و چین چرا و چگونه آغاز شد؟  اکثر تنش‌های مرزی میان هند و چین در خطوط مقدم مرزی و در امتداد خط واقعی کنترل اتفاق می‌افتد. دو کشور دارای نقطه نظر متفاوت در مورد خط واقعی کنترل هستند. در چند هفته گذشته نیروهای چینی حضور خود در بخش "گالوان" در منطقه "اکسای چین" را افزایش داده‌اند. ماه گذشته نیز بیش از 250 نیروی مرزی هند و چین در منطقه لاداخ با یکدیگر درگیر شدند. پس از این درگیری، دو کشور نیروهای نظامی خود را در مناطق مرزی مورد اختلاف به شکل قابل توجهی افزایش داده‌اند. دهلی نو نیروهای نظامی بیشتری به "دره گالوان" واقع در منطقه لاداخ اعزام کرده است. چین ادعای مالکیت این دره را کرده است و صدها نیروی نظامی در منطقه مستقر کرده است. هند دره گالوان را بخشی از منطقه "اکسای چین" محسوب می‌کند و مدعی است که چین آن را اشغال کرده است. دهلی نو در ماه نوامبر سال گذشته نقشه‌ای منتشر کرد که در آن منطقه "اکسای چین" در داخل مرزهای هند و بخشی از لاداخ نشان داده شده بود. وزارت خارجه چین به شدت به این نقشه اعتراض کرد. ناظران نظامی معتقدند یکی از دلایل افزایش تنش‌های مرزی میان هند و چین، ساخت یک باند فرودگاه و همچنین جاده در نزدیکی مرزها با چین است. هند سعی کرده است تجهیزات و زیرساخت‌های خود در امتداد مرزهای مشترک با چین را گسترش دهد. در سال 2017، دو کشور با یکی از جدی‌ترین تنش‌های مرزی در منطقه "دوکلم" مواجه شدند. این تنش پس از 73 روز و با دخالت نارندرا مودی نخست وزیر هند و شی جین پینگ رییس جمهوری چین حل شد. هند و چین بیش از چهار هزار کیلومتر مرز مشترک در لاداخ، آروناچال پرادش و سکیم دارند. مناطق مورد مناقشه بین هند و چین، به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن، دارای علامت گذاری مرزی مشخصی نیست و این موضوع باعث شده که بارها طرفین همدیگر را متهم به تجاوز به قلمرو یکدیگر کنند.

*س_برچسب‌ها_س*