جمعه 31 فروردین 1403

هنرستان موسیقی یکصدوچهارمین سالِ فعالیتش را آغاز کرد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
هنرستان موسیقی یکصدوچهارمین سالِ فعالیتش را آغاز کرد

وزیر ارشاد در روزِ آغاز سال تحصیلی، زنگِ آغاز یکصد و چهارمین سال فعالیت هنرستان موسیقی را به صدا درآورد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم آغاز سال تحصیلیِ جدید و به صدا درآوردنِ زنگِ آغازِ ماه مهر، صبح امروز، شنبه دوم مهر 1401 در هنرستان موسیقی پسران و با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی و جمعی از مسئولان و استادانِ موسیقی برگزار شد.

اجرای این مراسم برعهده‌ی اسماعیل آذر بود. در ابتدای این مراسم زمان خیری نوازنده نی روی صحنه آمد و به نی‌نوازی پرداخت و اسماعیل آذر هم با نی‌نوازیِ او همراهی کرد و چند بیت شعر خواند.

داشته‌های موسیقایی خودمان را می‌دیدیم اوضاع بهتری داشتیم

محمد خراسانی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نخستین سخنرانی این مراسم بود. او در صحبت‌هایش گفت: این یکصد و چهارمین باری است که سال تحصیلی در هنرستان موسیقی شروع می‌شود. در تهران چند هنرستان داریم که؛ دو هنرستان موسیقیِ دختران و پسران، هنرستان هنرهای زیبا و هنرستان کمال‌الملک از مهم‌ترین‌ها هستند. هنرستان کمال‌الملک اکنون در جایی دایر است که روزگاری دفتر کارِ خودِ کمال‌الملک بوده است.

او ادامه داد: در هر کدام از هنرستان‌های ما چهره‌های نام آشنایی برای هنر این مملکت تربیت شده‌اند. ما تلاش کردیم که این هنرستان‌ها تنها به تهران محدود نشود. از این روی در نظر داریم که در شهر ری دو هنرستان را در سال آینده تاسیس کنیم.

خراسانی درباره اواضاع موسیقی در حال حاضرِ کشور تاکید کرد: اگر در عرصه موسیقی روی داشته‌های خودمان می‌ایستادیم الان اوضاع ما خیلی بهتر از این بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به اتفاقات اخیری که در کشور رخ داده گفت: ملت ایران سوگوارِ این عزیزِ از دست رفته است. ملت ما هرگز راضی نیست که خانواده‌های دیگری عزادار شوند و به نیروهای امنیتی کشور هتک حرمت شود.

هر استان حداقل یک هنرستان پسران و یک هنرستان دختران داشته باشد / چندین سالن کنسرتِ استاندارد ساختیم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این مراسم بود. اسماعیلی در صحبت‌هایش گفت: در چند سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم آغاز سال تحصیلی چندان باشکوه برگزار نمی‌شد. شکرخدا با همت پرستاران و کادر پزشکی امکان برگزاری مراسم شروع سال تحصیلی فراهم شده و اکنون چندین ماه است که شاهدِ فروکش کردنِ شیوع ویروس کرونا در کشور هستیم.

وی ادامه داد: امروز برای دومین بار در یک سال گذشته سال تحصیلی را آغاز می‌کنیم. سال گذشته در هنرستان دختران سال تحصیلی را آغاز کردیم و امسال در هنرستان موسیقی پسران هستیم. در هفته‌های گذشته از چند هنرجوی هنرستان‌ها تجلیل کردیم که در کنکور از رتبه‌های برتر بودند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: ما در اندیشه گسترش هنرستان‌های موسیقی هستیم. براساس برنامه‌ای که داریم؛ هر استان در دوره چهارساله‌ی دولتِ کنونی حداقل باید یک هنرستان دختران و یک هنرستان پسران داشته باشد.

وی ادامه داد: موضوع آموزش هنر را به عنوان سرفصل عدالت آموزشی و فرهنگی در دستور کار داریم. همه سرزمین ما مستعد پرورش استعدادهاست.

اسماعیلی با اشاره با ساخت سالن‌های کنسرت در یک سال اخیر تاکید کرد: در همین یک سال اخیر سالن‌های استاندارد موسیقی در شهرهای مختلف تاسیس کردیم. در ساری و ارومیه سالن‌هایی با استانداردهای روز دنیا تاسیس کردیم. این سالن‌ها آنقدر استاندارد بالایی دارند که برای اجرای موسیقی و شنیدنِ صدای مناسب به هیچ سیستم صوتی نیاز ندارد. اراک، کرمان و یزد، استان‌های بعدی هستند که سالن‌هایشان را تاسیس می‌کنیم.

وزیر ارشاد با اشاره به اتفاقات اخیری که در کشور در حال رخ دادن است، تاکید کرد: در سال‌های گذشته کارهای بزرگی در کشور انجام شده است. البته که ضعف‌هایی هم در کار هست؛ اما نقاط قوت را هم باید دید. ما ملت یکپارچه‌ای هستیم. در شادی‌ها کنار هم هستیم. جوان کشتی‌گیر قهرمان جهان می‌شود و همه ما با هم خوشحالی می‌کنیم. دیشب تیم ملی فوتبال ما یکی از قدرت‌های فوتبال دنیا را شکست داد و همه ما با هم شادی کردیم.

هنرمندان به جامعه امید بدهند اسماعیلی تاکید کرد: رئیس‌جمهور در تماس با خانواده این عزیزِ از دست رفته (مهسا امینی) گفته است که گویی یکی از اعضای خانواده خودم را از دست داده‌ام. این در حالی است که برخی از این اتفاق برای ایجاد التهاب در کشور استفاده کردند. امروز هنرمندان باید به جامعه امید ببخشند. باید از دو قطبی کردن جامعه پرهیز کنیم. جامعه ایران یکپارچه است. نباید چیزی بگوییم یا بنویسیم که مردم را گمراه کند. نقد و گفت‌وگو پذیرفته است. اما اینکه التهاب ایجاد شود و امنیت شهروندان خدشه‌دار شود، این حتما خط قرمز است.

وزیر ارشاد در پایان صحبت‌هایش خطاب به اهالی فرهنگ و هنر گفت: از همه اهالی فرهنگ و هنر در این روزِ شروع مهر می‌خواهم؛ که آرامش به جامعه تزریق کنند. مردم را به آرامش دعوت کنند. از گفتن مسائلی که شاید حتی حق هم باشد اما با لحن بد گفتنش به کسانی کمک می‌کند که می‌خواهند آرامش کشور را هدف قرار دهند؛ پرهیز کنند.

در پایان این مراسم از مدرسان و هنرجویانِ برترِ هنرستان موسیقی پسران و دختران با حضور وزیر ارشاد، تقدیر شد.

دلجویی معاون هنری وزیر فرهنگ از سیروان خسروی انتقاد وزیر ارشاد به سخنان معاونش: اطلاق «جرم» به لب‌خوانی ثقیل است