شنبه 5 آبان 1403

هنرمند بین‌المللی اهل کردستان مهمان شب دهم نوروزخانه شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هنرمند بین‌المللی اهل کردستان مهمان شب دهم نوروزخانه شد

تهران - ایرنا - در شب دهم از کنسرت‌های آنلاین ویژه برنامه (نوروزخانه)، گروه «ژوانا» از کردستان به سرپرستی هنرمند بین‌المللی سعدالله نصیری مهمان برنامه نوروزخانه شد و برای علاقه‌مندانش و تمام هموطنانی که در خانه‌ماندن را برای حفظ سلامتی خود انتخاب کردند، در برج میلاد و مقابل صندلی‌های خالی به روی صحنه رفت.

در ادامه برنامه های اندیشیده شده توسط مسئولان و فعالان فرهنگی و هنری برای تشویق و ترغیب مردم به در خانه ماندن برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، مجموعه کنسرت‌های نوروزخانه، با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شهرداری تهران با 15 اجرا در حال برگزاری است و شب گذشته (یکشنبه 17 فروردین)، سعدالله نصیری و گروه ژوانا در برج میلاد و در مقابل صندلی های خالی برنامه خود را که از طریق فضای مجازی پخش شد اجرا کردند.

دریادلی بجوی دلیری سرآمدی

سعدالله نصیری در برنامه شب گذشته خود قطعاتی تلفیقی از رپرتوار غنی موسیقی نقاط مختلف کردستان و قطعاتی که شعر و ملودی آنها از ساخته های خودش بود را اجرا کرد.

وی در بخشی از برنامه های خود با خواندن بخشی از غزل شماره 439 حافظ  با مضمون «خامان ره نرفته چه دانند ذوق عشق، دریادلی بجوی دلیری سرآمدی» و تبریک سال نو، آرزو کرد که این روزهای سخت به زودی سپری شوند و حال هموطنانش و همه مردم دنیا دوباره خوب شود و دیگر خبری از بیماری نباشد.

وی افزود: در این شب های سخت این اجراها حال ما را خوب می‌کند و من امشب حس می‌کنم با اینکه صندلی های سالن خالی است اما در فضایی صمیمی همه ما میهمان خانه های هم هستیم.

نصیری در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند کار اصلی گروه ما موسیقی کردی است اما گاهی برای حال خوب دل خودمان از اشعار بزرگانی چون حافظ و مولانا هم استفاده می‌کنیم و در بعضی از قطعات ما اشعار این بزرگان را به زبان کردی هم ترجمه کردیم و سپس قطعه ای با تنظیم کردی بر روی شعر من مست و تو دیوانه اجرا کرد و در انتهای برنامه آرزو کرد حال همه خوب باشد و همه هموطنانش در سلامتی به سر ببرند.

سعدالله نصیری و گروه ژوانا

این هنرمند در شهریور سال 1355 در روستای هانیس از توابع شهرستان سنندج به دنیا آمد. موسیقی را از پنج سالگی با ساز دف، در خانقاه شیخ عباس کومایین، شروع کرد. در همان دوران کودکی از صدای خوش پدر بهره برد و بسیاری از مقام های کردی را به صورت حسی یاد گرفت. در سن دوازده سالگی با تئوری موسیقی و نوازندگی ساز دیوان آشنایی پیدا کرد. در سال 1370 درسن پانزده سالگی موسیقی متن نمایش دختر آفتاب راساخت وجایزه بهترین موسیقی متن را در جشنواره شیراز گرفت در سن هفده سالگی با ساخت موسیقی نمایش مهپاره جایزه بهترین موسیقی نمایش در جشنواره (گلریزان جوان ایران) به وی تعلق گرفت.

این هنرمند تا سال 1380 موسیقی بیش از 40 نمایش از جمله سور و سوگ سهراب، کوهستان، ناهید سر، خیش وگلسرخ، نفرین مادر، زن نانفروش، شه فای ئه وین را ساخت که هر کدام برگزیده جشنواره های مختلف شدند.

وی در اولین و دومین جشنواره موسیقی کردی در سه رشته آواز و دیوان ودف جایزه ویژه دریافت کرد. موسیقی فیلم پندار ، قسمتی از موسیقی آوازی فیلم چریکه ی هورام و موسیقی تله تئاتر با سبدی پر از ماله گمشده، نشر وضبط آلبوم‌های پاییز و هوار، ژوان، ریبوار، دیوان (در سه قسمت) با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دیلان، دیواخ، ئیواران، روژان از جمله کارهای این هنرمند هستند.

گفتنی است: این هنرمند، موسیقی هفت دستگاه را به صورت مجمل برای اولین بار در ایران با ساز دیوان ضبط و منتشرکرده است.

ازجمله فعالیت های گروه ژوانا، تحت سرپرستی سعدالله نصیری می توان به اجرای برنامه در اقصی نقاط جهان و شرکت در جشنواره جهانی موسیقی کشور لهستان در تابستان 1389 اشاره کرد. که در طی آن این هنرمند و گروهش به عنوان گروه برگزیده این جشنواره از نظر اصالت لحن و ریتم انتخاب شد.

نگاهی به نوروزخانه

اجرای کنسرت‌های آنلاین با صندلی‌های خالی به‌منظور ایجاد لحظات شاد و مفرح برای مردم در ایام قرنطینه و تشویق آن‌ها به ماندن در خانه و قطع زنجیره ابتلا به بیماری کووید 19، به همت شهرداری تهران آغاز و با 15 اجرا به صورت آنلاین دنبال می‌شود.

مجموعه کنسرت‌های نوروزخانه، با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شهرداری تهران از (جمعه 8 فروردین)، با اجرای امید حاجیلی در مقابل صندلی های خالی اما با حضور شهروندان در فضای مجازی و به صورت زنده در برج میلاد آغاز شده و با احتساب کنسرت شب گذشته گروه ژوانا، مهدی یغمایی، مهدی جهانی و روزبه بمانی و رضا یزدانی، رحیم شهریاری و گروه گیل و آمارد، امید حاجیلی و گروه وحید اسدالهی در شب های نوروزخانه بصورت آنلاین برای هموطنانی که خردمندانه با تحمل سختی‌های خانه نشینی طولانی مدت، در خانه ماندن را برای کمک به قطع زنجیرهانتقال ویروس کرونا انتخاب کرده اند هنرنمایی کردند.

این اجراها تا 21 فروردین در برج میلاد ادامه خواهد داشت و حمید حامی خواننده موسیقی پاپ امشب در ساعت 21 به روی صحنه خواهد رفت.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
هنرمند بین‌المللی اهل کردستان مهمان شب دهم نوروزخانه شد 2
هنرمند بین‌المللی اهل کردستان مهمان شب دهم نوروزخانه شد 3