سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

هنر باید مخاطب را از تاریکی به سمت نور هدایت کند

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
هنر باید مخاطب را از تاریکی به سمت نور هدایت کند

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سید امیر سید زده تهیه کننده سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری هفتمین هفته هنر انقلاب و معرفی چهره سال هنر انقلابی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب موفق شده‌ایم به مکتبی در حوزه هنر انقلاب دست یابیم، عنوان کرد: واقعیت این است اگر صادقانه بخواهم جواب بدهم به جایگاهی که مدنظر امثال شهید آوینی است، نرسیده ایم. دلیل آن هم فاصله گرفتن از هنر انقلابی به مفهوم واقعی خودش است. ما هنری را انقلابی می‌دانیم که در انسان تحول ایجاد کند. این تحول میسر نیست؛ مگر این که ریشه در فطرت و سیرت هنرمند داشته و او بر اساس آن تربیت شده باشد کما اینکه در شهید سید مرتضی آوینی و هنرش بروز و ظهور یافته بود. او یک شخصیت انقلابی به تمام معنا ارائه می‌داد و متاسفانه ما نتوانسته‌ایم این دیدگاه را از ارزش‌های انقلاب اسلامی که انسان را از تاریکی به نور هدایت می‌کند به درستی درک و دریافت کنیم.

نویسندگان تحول‌ساز تربیت نکرده‌ایم

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه چنین ضعفی از ناکارآمدی‌های ما است؛ زیرا نهادهای مربوطه فرهنگی و هنری در این سال‌ها به طور جد پای کار نبودند و نتوانستیم متن‌ها و ایده‌های خوب را در حوزه هنر انقلاب جمع‌بندی کنیم. نویسندگانی که در درون انسان‌ها تحول ساز باشند و مثل آوینی‌ها تربیت نشدند. این زیرساخت‌ها باید در این سال‌ها فراهم می‌شد و همچنین امکانات اولیه برای باورپذیری و درونی کردن انقلاب در دسترس نبود و همه سازمان‌ها و مجموعه‌هایی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، شهرداری و... در آن مسئولیت مستقیمی دارند و در این زمینه کم کاری کرده‌اند.

ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی وظایف خود را جدی پیش نبرده‌اند

سیدزاده خاطر نشان کرد: من این را به عنوان فردی دلسوز می‌گویم و به نظرم سازمان‌های و ارگان‌های فرهنگی و هنری وظایف خود را جدی پیش نبرده‌اند. چراکه اگر چنین بود، امروز انتظارات از هنرهای انقلابی بیشتر برآوده می‌شد اما با کم کاری‌های صورت گرفته این سوال ایجاد می‌شود چرا بعد از چهل و چند سال هنرهای اصیل آنطور که شایسته است، ظهور و بروز نیافته و زیرساخت‌هایش جلوه‌گری‌اش هم فراهم نیست.

نتوانستیم واقعیت انقلاب را برای نوجوانان و جوانان تبیین کنیم

این تهیه کننده عنوان کرد: فقدان بعدی‌عدم آشنایی نسل نو و جوان امروز با مفاهیم انقلاب است. متاسفانه نتوانسته‌ایم واقعیت انقلاب را برای نسل نوجوان و جوان امروز تبیین کنیم. اگر او بداند چه فرآیندی برای رسیدن به سال 57 و قبل و بعد از آن طی شده است، به ویژه امروز که جوان ما در وضعیت نابسامانی تنفس می‌کند، که پیوسته مورد تهاجم کانال‌های داخلی و خارجی معاند و هدف دار برای به انحراف کشیدن اوست، بیشتر به هنر انقلاب اقبال نشان خواهد داد. او باید انگیزه‌ای برای دنبال کردن برنامه‌های ما داشته باشند و لازم است اهداف انقلاب و سختی‌هایی را که برای به ثمر نشستن آن کشیده شده است، تبیین کنیم.

باید با جوانان به زبان خودشان صحبت کنیم

سیدزاده تصریح کرد: جوان ما باید بداند که ما در برابر یک جهان هشت سال مقاومت کردیم و یک وجب خاک کشور را به دشمن ندادیم. این چیز کمی نیست و باید به خوبی مطرح شود. ما همچنین به مسائل دینی درشان و به نحو شایسته نپرداخته‌ایم و این سازمان‌ها روش‌های جذب نسل جوان با اهداف و آرمان‌های انقلاب را به خوبی بلد نبودند و باید برای جوانان به زبان خودشان و با نگاه مدرن مفاهیم و واقعیت انقلاب را تصویرسازی کنند.

هنر باید مخاطب و هنرمند را از تاریکی به سمت نور هدایت کند

وی در پایان گفت: هنر رسالتی دارد و مخاطب و هنرمند را از تاریکی به نور هدایت می‌کند و باید در عمل برای نسل جدید تبیین شود. این همه بودجه نهادهای فرهنگی در اختیار چطور صرف می‌شود؟! باید در میزگردی پیوسته که کسی هم در آن بر دیگری برتری ندارد، اهداف مشترکی تعریف شود و با جاذبه‌های حداکثری راهبردهای آینده هنر را برای نسل جوان تبیین کرد.