دوشنبه 16 مهر 1403

هویت‌مداری، خودباوری و امیدآفرینی در نسل دانشگاهی از دغدغه‌های رهبری است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
هویت‌مداری، خودباوری و امیدآفرینی در نسل دانشگاهی از دغدغه‌های رهبری است

زلفی‌گل هویت‌مداری، خودباوری و امیدآفرینی در نسل جوان دانشگاهی را از مهمترین دغدغه‌های رهبری در قبال جامعه دانشگاهی برشمرد و تصریح کرد: بر همین اساس تقویت ارتباط و دیپلماسی علمی با 630 میلیون نفر جمعیت کشورهای همسایه باید جزء اولویت برنامه‌های روسای دانشگاه‌ها باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، زلفی‌گل صبح امروز در اجلاسیه رؤسای دانشگاه‌های کشور با بیان این‌که مسئولین دانشگاه‌ها سرمایه نمادین کشور هستند، اظهارداشت: شما بزرگواران علاوه بر برخورداری از نعمت علم دارای قدرت مدیریتی هستید که ویژگی مهمی است.

وی در توصیه‌ای به مسئولین دانشگاه‌ها، گفت: سعی کنید امانت‌دار خوبی برای خانواده‌ها باشید، تلاش کنیم نسل عالم‌تر و داناتر و با تقواتر تحویل جامعه بدهیم. وظیفه هر استادی تحویل دانشجوی عالم باشد.

وزیر علوم با تاکید بر این‌که دانشگاه محل توزیع فضائل باشد، تصریح کرد: در فضای علمی هر مسئله‌ای که حل می‌شود چند سوال جدید بعد از آن ایجاد می‌شود، شبکه فضائل و رذائل نیز چنین است و دانشگاه می‌تواند در این زمینه منشاءاثر باشد.

وی ادامه داد: برای این‌که امانت‌دار خوبی از این ظرفیت عظیم باشیم باید قدردان هر خانواده‌ای باشیم که تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا فرزندانشان با وجود مشکلات متعدد بتوانند تحصیلات خود را تا عالی‌ترین مقطع ادامه دهند که باید برای این ظرفیت برنامه و اهدافی داشته باشیم.

زلفی‌گل با بیان این‌که مسئولین دانشگاه‌ها برای چشم انداز کاری خود برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت تصویب کنند، ابرازداشت: حتما در برنامه‌های راهبردی خود اسناد بالادستی نظام مانند بیانیه گام دوم، سند دانشگاه اسلامی و... لحاظ شده و مشهود باشد.

وی با اشاره به این‌که 5 اولویت کاری برای دوره مسئولیت خودم در نظر گرفته‌ام، اذعان داشت: اولین اولویت ما مرجعیت و دیپلماسی علمی کشور است که تلاش می کنیم اساتید و دانشگاه های کشور به مرجع علمی تبدیل شده و تعاملات علمی با دنیا و کشورهای همسایه داشته باشیم.

وزیر علوم گفت: اولویت دوم آموزش و پژوهش هدفمند، مهارت محور و تاثیرگذار در پیشرفت کشور، اولویت سوم م نوآوری فرهنگی و ترویج فرهنگ نوآوری، اولویت چهارم شاگرد پروری و فناور پروری و همچنین اولویت پنجم تلاش برای خلق ثروت از فرصت های جدید خواهد بود.

وی قدردانی مقام معظم رهبری از بابت توفیقات دانشگاه ها را نشانه ظرفیت های موجود دانست و افزود: اگر دو درصد تولید دانش جهان متعلق به ایران است، یا در نانو رتبه تک رقمی داریم و در زمینه ساخت تسلیحات نظامی و امنیی دست برتر هستیم، همه از توفیقات دانشگاه ها هستند.

وی هویت مداری، خودباوری و امیدآفرینی در نسل جوان دانشگاهی را از مهمترین دغدغه‌های رهبری در قبال جامعه دانشگاهی برشمرد و تصریح کرد: بر همین اساس تقویت ارتباط و دیپلماسی علمی با 630 میلیون نفر جمعیت کشورهای همسایه باید جز اولویت برنامه های روسای دانشگاه ها باشد و دیده شدن همه جامعه فرهیخته دانشگاهی باهم و محوریت رشد علمی، تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجو نیز باید در برنامه ریزی های دانشگاه ها مد نظر قرار گیرد و قانون مداری و آزادی در چهارچوب قانون و توجه ویژه به استقلال کشور در ابعاد مختلف باید در کنار رشد علمی به دانشجویان آموخته شود.

زلفی‌گل با تاکید بر این که ما باید یاد بگیریم که آزادی در چهارچون قانون مهم است، گفت: باید به دانشجویان یاد بدهیم که قانون‌مدار بوده و رعایت اصول الزام و عدم رعایت آن گناه است. دانشجویان باید بدانند که استقلال امروز ایران اسلامی ارزان بدست نیامده و کشور ما استقلال سیاسی دارد.

وی اختصاص 3 درصد از اعتبارات کل دانشگاه ها برای امورات فرهنگی را فرصتی مغتنم برای نیل به چشم اندازهای فرهنگی دانست و اظهارداشت: بهترین نوع سرمایه گذاری ایجاد فرهنگ سالم خواهد بود و صرفا هزینه برای آموزش و پژوهش مکفی نیست و نباید به فعالیت‌های فرهنگی بی تفاوت باشیم.

وزیر علوم تاسیس معاونت فناوری و نوآوری، تاسیس مرکز علوم انسانی، تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری، اجرای طرح منش استادی برای ارزیابی و آموزش متقاضیان حضور در چرخه استادی دانشگاه ها و انتقال تجربیات و اطلاعات و تعامل رؤسا و اساتید دانشگاه ها را بخشی از عملکرد وزارت علوم در دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: تاکید ویژه ای بر رعایت اصل شفافیت در ساختار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داریم و اجلاس هایی نظیر اجلاس رؤسای دانشگاه ها در تبریز فرصتی مناسب برای تعامل روسای دانشگاه ها با مجموعه مدیریت و معاونان وزارت است.

گفتنی است این اجلاسیه به مدت 3 روز به میزبانی تبریز و در محل دانشکده برق دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.

انتهای پیام /