دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

واکنش بازار به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو / فروشندگان بیشتر از خریداران خودرو هستند + قیمت‌ها

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
واکنش بازار به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو / فروشندگان بیشتر از خریداران خودرو هستند + قیمت‌ها

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه در وضعیت فعلی خریدار در بازار خودرو بسیار کم است و فروشندگان زیاد، گفت: افزایش قیمت کارخانه‌ای تاثیری در بازار نداشت و فقط سود برندگان قرعه‌کشی‌ها را کمتر کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بازار خریدوفروش خودرو روز اول خردادماه با لیست جدید قیمت محصولات دو شرکت خودروساز (ایران خودرو و سایپا) آغاز شد به نحوی که تعدادی از محصولات خودروسازان رشد بیش از 9 درصدی قیمت را تجربه کردند؛ به عنوان نمونه خودروهای سمند EF7، پژو پارس، پژو 206 تیپ دو، افزایشی بیش از 13 درصدی داشتند و در محصولات سایپا نیز افزایش قیمت بیش از 10 درصد بود. با این وجود بازار خودرو نسبت به قیمت‌های جدید خودروسازان تاکنون واکنشی نشان نداده و همچنان بازار خودرو در روزهای گرم خرداد ماه بی‌رمق است و خریداران منتظر روزهای آینده هستند.

فروشندگان خودرو معتقدند اگر خودروسازان عرضه قطره چکانی محصولات خود را همین‌گونه ادامه دهند، در بازار راکد کنونی احتمال افزایش قیمت‌ها بعید نیست اما در شرایط فعلی، بازار خرید و فروش متقاضی چندانی ندارد.

بازار خودرو آرام و رکودی است

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ در این‌باره اظهار کرد: با ثبات قیمت ارز بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو آرام است. قیمت خودرو در دو هفته گذشته ثابت و تقریبا مشابه قیمت‌های قبل است و درصد ناچیزی افزایش قیمت به علت تاثیر روانی اخبار و اعلام افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، در بازار و سایت‌های فروش دیده می‌شود.

وی افزود: افزایش قیمت کارخانه‌ای، فقط سود برندگان قرعه‌کشی‌ها را کمی کمتر کرد، اما از آنجایی که عرضه خودروسازان هنوز به اندازه کافی نیست، شرایط بازار تغییری نخواهد کرد. خریدار در بازار کم است و خودرو برای فروش بیشتر از میزان تقاضا وجود دارد. نوسانات اجازه نمی‌دهد که بازار روند طبیعی داشته باشد، به همین دلیل خریداران دست نگه داشته‌اند تا قیمت مشخص شود و سپس اقدام به خرید کنند. این فعال بازار خودرو گفت: قیمت سمندEF7 هم‌اکنون 200میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو حدود 200میلیون تومان و پژو 206 صندوقدار 240میلیون تومان به فروش می‌رسد. علاوه بر این ساینا دنده ای 143میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای 150میلیون تومان، تیبا دو 130میلیون تومان و تیبا صندوقدار 120 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

فعلا عرضه خودرو بیشتر از تقاضا است رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اضافه کرد: البته این قیمت‌ها تقریبی است. احتمالا خریداران با قیمت کمتری خریداری کنند، چراکه در وضعیت فعلی خریدار در بازار کم است. کسانی که از راه ثبت نام خودرو خریده‌اند و اکنون پس از یک سال می‌خواهند بفروشند، احتمالا قیمت را کمی بالاتر اعلام خواهند کرد. موتمنی بیان کرد: در چند ماه اخیر سایپا عرضه خوبی داشته است و هر میزان عرضه افزایش یابد، اختلاف قیمت کارخانه با بازار کمتر خوهد شد. اگر تقاضای کاذب در بازار کاهش و تحویل خودرو از سوی کارخانه بیشتر شود، فروشندگان از همین افزایش ناچیز نیز عقب‌نشینی خواهند کرد.

تقاضایی برای خودروهای خارجی نیست

وی در مورد بازار خودروهای خارجی گفت: بازار خودروهای خارجی هم در رکود به سر می‌برد و تقاضا این خودروها حدودا نزدیک به صفر است. در حال حاضر واردات جدیدی برای عرضه در بازار نشده است اما امکان کاهش قیمت در صورت آغاز واردات وجود دارد. انتهای پیام / ط