جمعه 10 فروردین 1403

ورود نهادها برای در اختیار قراردادن هتلها به طرح جداسازی بیماران

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ورود نهادها برای در اختیار قراردادن هتلها به طرح جداسازی بیماران

بعد از10 ماه همه گیری کرونا، جداسازی بیماران برای گذراندن دوران نقاهت انجام می شود؛ طرحی که در آن استفاده از اماکن اقامتی بنیاد مستضعفان، صندوق بازنشستگی، قوه قضاییه و وزارت ورزش در اولویت است.

بعد از10 ماه همه گیری کرونا، جداسازی بیماران برای گذراندن دوران نقاهت انجام می شود؛ طرحی که در آن استفاده از اماکن اقامتی بنیاد مستضعفان، صندوق بازنشستگی، قوه قضاییه و وزارت ورزش در اولویت است.

خبرگزاری مهر گروه جامعه؛ زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد برخی به این فکر کردند که حالا باید بیماران دوران قرنطینه و نقاهت خود را پس از بیمارستان کجا بگذرانند برخی از افراد هم اگر چه نیازی به بستری شدن نداشتند و باید تنها در یک مکان به دور از افراد دیگر قرنطینه می‌شدند. اما کجا؟ در منازل و آپارتمان‌هایی که متراژ آنها حتی 35 متری با سه چهار نفر اعضای خانواده است چطور می‌توان قرنطینه شد؟ یا خود را در اتاقی حبس کرد تا شر کرونا از دوش یکی از اعضای خانواده دور شود؟ حتی اگر اتاقی جداگانه برای فرد مبتلا باشد، با دستشویی و حمام مشترک باید چه کرد؟ یکی از دلایل شیوع ویروس همین مسئله بود که فرد بیمار وقتی ناقل بود به جمع خانواده برمی‌گشت و اعضای دیگر را هم درگیر ویروس می‌کرد. خیلی از خانواده‌ها که خانه‌های بزرگی ندارند تا اتاق و یا سرویس جداگانه و یا حتی حیاط مستقل برای عضو بیمارشان داشته باشند.

از همان ابتدا اعلام کردند از ظرفیت اقامت هتل‌ها برای نقاهتگاه بیماران استفاده شود هر چند که هیچ وقت ضوابطی برای آن مشخص نکردند اما هتل‌ها هم موافق نبودند گفتند که نام و برند هتل‌مان دستخوش تغییرات ناخوشایند می‌شود حتی اگر همه مسائل را رعایت کرده باشیم.

بعد از آن هم اعلام کردند که نهادهای نظامی قرار است تخت‌هایی را برای دوران نقاهت بیماران در اختیار قرار دهند. حالا با گذشت نزدیک به یک سال از شیوع ویروس در ایران و تبدیل وضعیت قرمز به سیاه و بالا رفتن آمار قربانیان ویروس، اسم طرحی به میان آمده که نامش را طرح شهید حاج قاسم سلیمانی گذاشته‌اند تا فکری برای بیماران در دوران نقاهت شود.

در این باره پیرحسین کولیوند که مسئولیت و ریاست قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا را به عهده گرفته گفته است: در فاز اول برای جداسازی مبتلایان از هتل‌ها و مهمانسراها استفاده می‌کنیم. برای پیگیری این طرح در بحث قرارگاه پشتیبانی طرح شهید قاسم سلیمانی با رئیس هلال احمر، وزیر ورزش و جوانان، رئیس قوه قضائیه، وزیر و رؤسای سازمان گردشگری و دیگر افراد صحبت شده است. مقرر شد تا هلال احمر تمام ظرفیت‌های نقاهتگاهی اعم از مهمانسراهای هلال و اردوهایشان را در اختیار این طرح قرار دهند و حتی منابع انسانی این نهاد را هم برای این طرح به قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا بدهند.

استفاده از ظرفیت خوابگاه‌های وزارت ورزش در استان‌ها

کولیوند گفت: با وزیر ورزش و جوانان دیدار داشتیم تا تمام سالن‌های ورزشی را که امکان تبدیل شدن به نقاهتگاه را دارد در اختیار قرارگاه قرار دهد. سلطانی فر اعلام کرده که در سطح استان‌ها خوابگاه‌هایی دارند که از این خوابگاه‌ها هم می‌توان به عنوان نقاهتگاه و ایزولاسیون استفاده کرد که دستور همکاری استان‌ها با قرارگاه هم صادر شده است.

وی تأکید کرد: البته ما در فاز اول اجرای برنامه‌ها به شدت بر روی حفظ شأن مردم تأکید داریم و سعی می‌کنیم تا جایی که بشود از هتل‌ها و مهمان سراها استفاده کنیم. یعنی به سمت هتلینگ برویم اما اگر خدای نکرده تعداد مبتلایان بالا رفت، مجبور می‌شویم در فازهای بعدی از سالن‌های ورزشی و دیگر مکان‌ها استفاده کنیم.

کولیوند با اشاره به دیدار با رؤسا و وزرای گردشگری، گفت: در این دیدار قرار شد تا تمامی هتل‌های بخش گردشگری و بخش خصوصی با امکانات ارزان در اختیار قرارگاه قرار گیرد تا بتوانیم با همت مردم و تمامی دستگاه‌ها بر شیوع گسترده این بیماری در کشور مقابله کنیم.

کولیوند همچنین در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور خواستار همکاری و تهیه آمار دقیق از ظرفیت و موقعیت مکانی (طول و عرض جغرافیایی) و مشخصات و شماره تماس مسئولین هتل‌ها، مهمان سراها، اقامتگاه‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی جهت استفاده در ستاد قرارگاه پشتیبانی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در وزارت بهداشت در راستای برنامه ریزی طرح قرنطینه افراد با تست مثبت کرونا در مناطق شهری شد.

هتل‌های 4 و 5 ستاره بنیاد مستضعفان برای کادر درمان به خط می‌شوند؟

سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان نیز پیرو اجرای طرح آماده سازی مراکز اقامتی برای پذیرش بیماران کرونایی گفت: هتل‌های بنیاد برای حمایت از مدافعان سلامت به‌خط می‌شوند.

همانطور که فتاح گفت هتل‌های این بنیاد احتمالا تنها برای کادر درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و نه بیماران چون این هتل‌ها 4 و 5 ستاره دارند و در طرح شهید سلیمانی قرار است هتل‌های یک تا 3 ستاره مورد استفاده بیماران قرار گیرد.

در این راستا هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی زیر نظر صندوق بازنشستگی کشوری نیز اعلام آمادگی کرده اند که هتل‌ها را در اختیار این طرح قرار دهند. این گروه هتل‌های سه ستاره را در اختیار دارد.

دستور استفاده از ظرفیت اقامتگاه‌های قوه قضائیه

رئیس قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا، با آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه و غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی آن قوه نیز دیدار و گفتگو کرده است. در این دیدار، کولیوند از آیت الله رئیسی خواستار مساعدت، همکاری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های قوه قضائیه شد. آیت الله رئیسی نیز دستور همکاری و استفاده از ظرفیت‌ها و اقامتگاه‌های آن قوه در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در راستای خدمت به هموطنان را ابلاغ کرد.

پیش از این در روزهای پایانی آبان ماه، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در نشست آنلاین شورای معاونان وزارتخانه با اشاره به درخواست وزیر بهداشت در خصوص اجاره هتل‌های درجه یک، دو و سه و اماکن اقامتی در استان‌ها به‌عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی و استقرار کادر پزشکی، گفته بود: «این موضوع قبلا در جلسه هیئت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده بود. وزارت بهداشت برای اجاره و پرداخت اجاره‌بهای این اماکن آمادگی دارد. مدیران کل با اعلام هرچه سریع‌تر این موضوع به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در استان‌ها، فهرست هتل‌های درجه یک، دو و سه را که به این امر علاقه‌مندند در اختیار ما قرار دهند که ما این اسامی را به وزارت بهداشت اعلام کنیم تا دانشگاه‌های علوم پزشکی هر شهر برای انعقاد قرارداد با هتل‌ها اقدام کنند.»

هتلداران بخش خصوصی نگران برند هتل هستند

اکنون جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران دارای حدود دو هزار عضو شامل هتل و هتل آپارتمان دولتی و خصوصی است. قرار است آن طور که کولیوند گفته فهرستی از هتل‌ها و مهمانسراها تهیه و ابلاغ شود. قطعا در این میان مراکز اقامتی دولتی که ظرفیت اقامتی کمی ندارند پیشگاه خواهند شد همچنان که قوه قضائیه وزارت ورزش، هتل‌های ایرانگردی سازمان تأمین اجتماعی و... در گام اول اعلام آمادگی کرده اند.

در این میان هتلداران بخش خصوصی همچنان نگران برند هتل خود هستند. در نشستی که برخی از هتلداران با مسئولان وزارت بهداشت و گردشگری نیز انجام داده اند آنها اعلام کردند که بخش خصوصی تمایل کمتری به این مشارکت دارد. با این وجود از همه هتلداران چه خصوصی و چه دولتی خواسته شده که آمادگی خود را اعلام کنند.

از سوی دیگر باید وزارت بهداشت نحوه اجرای این طرح را در هتل‌هایی که کارکنانش آموزش لازم در مواجه با این بیماری ندارند را زودتر اعلام کند. شاید نیاز باشد که کل فضای یک هتل در قرق بیماران کرونایی باشد. از طرفی بیماران باید بدانند که بابت اقامت در فضای هتلی باید چقدر هزینه بپردازند.