دوشنبه 7 آبان 1403

وزیر جهادکشاورزی: دیگر نیازی به واردات گندم نداریم / ضرورت تأمین سوخت کشاورزی + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
وزیر جهادکشاورزی: دیگر نیازی به واردات گندم نداریم / ضرورت تأمین سوخت کشاورزی + فیلم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدعلی نیکبخت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان ارائه گزارش از نحوه اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اظهار کرد: در تأمین محصولات غذایی و امنیت غذایی کشور نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی هستیم. وی متذکر شد: بنده کمتر از یک سال است که در وزارت جهاد کشاورزی مشغول به کار شدم و به محض شروع به کار، با توجه به ظرفیت‌هایی...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدعلی نیکبخت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان ارائه گزارش از نحوه اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اظهار کرد: در تأمین محصولات غذایی و امنیت غذایی کشور نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی متذکر شد: بنده کمتر از یک سال است که در وزارت جهاد کشاورزی مشغول به کار شدم و به محض شروع به کار، با توجه به ظرفیت‌هایی که بخش کشاورزی داشت، راهبردها و جهت‌گیری‌هایی را در وزارتخانه پیش گرفتیم تا بتوان از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها به نحو احسن استفاده کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: راهبرد اول ما حداکثرسازی تولید با حفظ منابع بود. اگر بخواهیم نیاز غذایی کشور برای جمعیت بزرگ ایران را تأمین کنیم باید از همه ظرفیت‌های تولید در حوزه کشاورزی استفاده کنیم.

نیکبخت افزود: راهبرد دوم ما یکنواختی در تولید بود؛ یکی از بحث‌هایی که همیشه دچار نوسان بود میزان و مقدار برخی از محصولات بود، به عنوان مثال در محصولاتی مانند سیب‌زمینی، گوجه و پیاز ما همواره در کشور با بحران مواجه بودیم و شاهد نوسان در میزان و قیمت این محصولات بودیم.

وی تصریح کرد: در نهایت با پیگیری و برنامه‌هایی که صورت گرفت، از سال 1402 تا الان وضعیت به حالت ثبات رسیده است. نه تنها در تأمین نیاز داخلی مشکلی نداشتیم، بلکه در برخی مقاطع مازاد تولید داشتیم و نسبت به صادرات اقدام کردیم. ما در برخی از مقاطع حدود 12 هزار تن از این سه محصول را صادر کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: راهبرد سوم ما در وزارت جهاد کشاورزی، توازن‌بخشی به تولید و رشد تولید بر اساس منابع بود. با بررسی‌هایی که داشتیم، اکنون سهم شیلات و آبزی‌پروری از کل تولیدات کشاورزی حدود یک درصد است اما با توجه به منابعی که در اختیار حوزه شیلات وجود دارد، سهم تولید این بخش می‌تواند به حداقل 10 درصد افزایش پیدا کند.

راهبرد ما تولید صادرات‌محور محصولات کشاورزی است

نیکبخت بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در دریای شمال و دریای جنوب داریم، فرصت مناسبی برای رشد تولید در حوزه شیلات وجود دارد. راهبرد چهارم ما تولید صادرات‌محور است که باعث توسعه تولید و ارزآوری برای کشور و ایجاد اشتغال خواهد شد. کشاورزی دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری از دیگر راهبردهایی است که در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود. تحقیق، پژوهش، آموزش و ترویج سوادآموزی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و مؤسسات علمی و نخبگانی می‌تواند عملکرد ما را در واحدهای تولیدی افزایش دهد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: با استفاده از راهبردهایی که پیش گرفته شد، نرخ رشد ارزش افزوده در بخش‌های کشاورزی در سه تا چهار سال قبلی منفی بود، اما در نهایت در این 11 ماه روند رو به بهبود را داشته است. در بهار سال 1402 این عدد منفی 4.6 بود و در تابستان به منفی 3.2 رسید و در پاییز نیز به منفی یک درصد رسید.