شنبه 15 اردیبهشت 1403

وزیر خارجه کویت و نماینده ویژه سازمان ملل درباره یمن گفت‌وگو کردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وزیر خارجه کویت و نماینده ویژه سازمان ملل درباره یمن گفت‌وگو کردند

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه کویت و نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن درباره اوضاع یمن و حمایت کویت برای برقراری صلح در این کشور گفت‌وگو کردند.

پایگاه اطلاع رسانی یمن نیوز روز چهارشنبه گزارش داد در این گفت و گوی تلفنی " احمد الصباح " وزیر امور خارجه کویت و " مارتین گریفیتس " نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن درباره تحولات یمن و حمایت کویت برای برنامه صلح بین‌المللی در این کشور تبادل نظر کردند.

منابع سیاسی در این باره گفتند که در این گفت و گوی تلفنی طرفین همچنین درباره وضعیت بشر دوستانه در یمن و کمبود شدید بودجه سازمان‌های بین المللی برای کمک به این کشور به ویژه نیازها برای مقابله با بیماری کرونا گفت و گو کردند.

به نوشته یمن نیوز این گفت و گو در حالی انجام شد که کویت برای اولین بار در کنفرانس کمک به یمن که در هفته گذشته بصورت ویدئو کنفرانس توسط عربستان سعودی برگزار شد، شرکت نکرد.

کنفرانس بین المللی کمک به یمن توسط عربستان سعودی در حالی برگزار شد که بیش از نیم دهه از دخالت نظامی این کشور در یمن می‌گذرد و یمنی‌ها در شرایط فعلی به جای جمع آوری کمک به این نیاز دارند که جنگ در این کشور به پایان برسد.

بسیاری از رسانه‌های جهان، کنفرانس بین‌المللی طرف‌های کمک کننده به یمن به منظور بسیج کمک‌های بین‌المللی برای رفع نیازهای بشردوستانه در یمن توسط عربستان سعودی که با مشارکت سازمان ملل متحد برگزار شد را اوج ریاکاری دولتمردان عربستان سعودی توصیف کردند.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال 1394 با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی - آمریکایی، تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما ظرف تقریبا پنج سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

در کنار این مصیبت‌ها مردم یمن با شیوع کرونا و کمبود آب و مواد بهداشتی و غذایی نیز مواجه می‌باشند.

*س_برچسب‌ها_س*