یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

وضعیت داغ و شلوغ در چهارراه استانبول | دلار چند شد

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
وضعیت داغ و شلوغ در چهارراه استانبول | دلار چند شد

تعدادی از فعالان بازار رسمی و غیررسمی ارز در پاسخ به این سوال که آیا قیمت ها همچنان در این محدوده باقی می‌ماند یا خیر؟ می‌گویند که بازار روزانه تغییر می‌کند و نمی‌توان درباره آینده آن صحبت کرد اما به احتمال زیاد فعلا قیمت‌ها در بازار ارز در همین محدوده باقی می‌ماند.

گزارش میدانی از وضعیت خرید و فروش ارز در بازار بیانگر این است که قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌ها بین 31 هزار و 300 تا 31 هزار و 800 تومان در نوسان است.

در این زمینه، صرافی‌ها دلار را بین 31 هزار و 200 تا 31 هزار و 300 تومان خریداری می‌کنند و آن را بین 31 هزار و 700 تا 31 هزار و 800 تومان می‌فروشند. همچنین فعالان غیررسمی بازار ارز یا همان دلالان، دلار را 32 هزار و 200 تومان می‌خرند.

امروز یورو نیز به قیمت 31 هزار و 340 تومان از سوی صرافی‌ها خریداری می‌شود و با نرخ 31 هزار و 663 تومان به فروش می‌رسد.

علاوه بر وضعیت امروز قیمت خرید و فروش دلار و یورو در بازار، مشاهدات دیگر در بازار ارز حاکی از آن است که صف‌های طویلی مقابل صرافی‌ها برای خرید 2000 دلار توافقی با کارت ملی تشکیل شده است. در این زمینه، فعالان بازار و افرادی که مقابل صرافی‌ها صف تشکیل داده‌اند، دلیل تشکیل صف را اختلاف قیمت کمتر از 1000 تومانی دلار در بازار غیررسمی و صرافی‌ها عنوان می‌کنند. طبق گفته صرافان، در حال حاضر تقاضا برای دلار بالا و بازار خرید ارز به اصطلاح داغ است.

تعدادی از فعالان بازار رسمی و غیررسمی ارز در پاسخ به این سوال که آیا قیمت ها همچنان در این محدوده باقی می‌ماند یا خیر؟ می‌گویند که بازار روزانه تغییر می‌کند و نمی‌توان درباره آینده آن صحبت کرد اما به احتمال زیاد فعلا قیمت‌ها در بازار ارز در همین محدوده باقی می‌ماند.

ماجرای خرید دلار توافقی با کارت ملی به این برمی‌گردد که در خرداد ماه امسال، بانک مرکزی با هدف پاسخ به تقاضای بازار و کاهش التهابات قیمت دلار (که به سطحی بی‌سابقه رسیده بود) به صرافان اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخی توافقی خریداری کنند و با احیای کد 24 سرفصل مصارف ارزی، بار دیگر فروش «ارز سهمیه‌ای» با کارت ملی مجاز شمرده شد. در این بین، در بازار ارز دلار توافقی متولد شد و اکنون متقاضیان می‌توانند با کارت ملی خود تا سقف 2000 دلار توافقی دریافت کنند.

البته فروش ارز با کارت ملی حداقل دو تفاوت در نرخ فروش و میزان سهمیه دارد، زیرا قبلا قیمت دلار سهمیه‌ای را صرافی ملی روزانه تعیین و اعلام می‌کرد اما اکنون مبنا برای فروش ارز «نرخ توافقی ارز خریداری شده از صادرکننده به اضافه حاشیه سود یک درصدی صراف» است.

همچنین، پیش از این هر فرد در سال با کارت ملی می‌توانست تا سقف 2000 یورو معادل حدود 2200 دلار ارز بخرد که اکنون این سهمیه به 2000 دلار کاهش یافته است.

پیش‌بینی قیمت دلار پس از توقف مذاکرات

یک کارشناس اقتصادی گفت: برای ما به عنوان یک تحلیلگر پیش‌بینی رفتار سیاست‌گذار و حتی پیش‌بینی درجه اعتبار حرف‌های سیاست گذار خیلی دشوار است.

خبرآنلاین: یک کارشناس اقتصادی گفت: برای ما به عنوان یک تحلیلگر پیش‌بینی رفتار سیاست‌گذار و حتی پیش‌بینی درجه اعتبار حرف‌های سیاست گذار خیلی دشوار است.

ندری در پاسخ به این پرسش که ناآرامی‌های اخیر چه تاثیری بر بازار ارز خواهد گذاشت، افزود: ساعت کاری صرافی‌ها کمتر خواهد شد و زمانی که افراد برای تامین ارز مورد نیاز خود مراجعه می‌کنند، می‌بینند که صرافی کار نمی‌کند و در مضیقه قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: اما مسئله اصلی به این برمی‌گردد که ما در آینده چقدر درآمد ارزی خواهیم داشت و تا چه اندازه می‌توانیم از این درآمد ارزی استفاده کنیم و همه اینها به برجام بازمی‌گردد و در مذاکرات باید حل شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به طور طبیعی ناآرامی‌ها اثر منفی خود را بر بازار دارند اما اگر مشخص شود که مذاکرات متوقف شده است و آمریکا فشار حداکثری را بازگرداند و تحریم‌های سازمان ملل نیز به آن اضافه شود، می‌تواند اثرات خیلی بدی بر روی بازار ارز گذارد.

هم اکنون دیگران می خوانند 3 آبان 1401 - 23:08

بیشتر بخوانید

وضعیت داغ و شلوغ در چهارراه استانبول | دلار چند شد 2