دوشنبه 9 مهر 1403

وضعیت قرمز و خطرناک در تهران | آخر هفته جهنمی و طوفانی در راه است

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
وضعیت قرمز و خطرناک در تهران | آخر هفته جهنمی و طوفانی در راه است

سازمان هواشناسی درباره طوفان خیلی شدید و تندباد، تشدید مخاطرات جوی، خیزش گرد و خاک و افزایش شدید دما به شهروندان هشدار داد. با توجه به اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی، نیروها به حالت آماده‌باش درآمدند.

هشدار هواشناسی تهران درباره وزش باد شدید، طوفان، رگبار و سیلاب برای پایتخت صادر شد. بر اساس اعلام هواشناسی تهران، هوای پایتخت در وضعیت خطرناک قرار گرفت. اداره‌کل هواشناسی تهران با صدور چند اطلاعیه، نسبت به وقوع طوفان، وزش باد شدید و گرد و خاک و افزایش شدید دما در پایتخت هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور برای تهران، طوفان، تندباد لحظه‌ای، وزش باد شدید و سیلاب و افزایش دما پیش‌بینی کرده است.

اداره‌کل هواشناسی استان تهران با صدور چند اطلاعیه، نسبت به وقوع طوفان، تندباد و سایر مخاطرات جوی به شهروندان هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور نیز چند اطلاعیه در خصوص طوفان خیلی شدید، تشدید فعالیت سامانه بارشی، سیلاب و تندباد در تهران صادر کرد و به شهروندان هشدار داد که هشدار طوفان و تندباد را جدی بگیرند. با توجه به اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی، نیروها به حالت آماده‌باش درآمدند.

بر اساس اعلام اداره‌کل هواشناسی استان تهران وضعیت جوی این استان، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک به‌ویژه در مناطق جنوبی و غربی کشور همچنین افزایش دما از فردا پیش‌بینی می‌شود.

با بررسی نقشه‌های هواشناسی و خروجی الگوهای پیش‌یابی عددی وضعیت جوی استان تهران طی چند روز آینده همراه با جوی پایدار و در مناطق جنوبی و غربی در بعضی از ساعات وزش باد نسبتا شدید، با خیزش موقت گردوخاک و انتقال گردوخاک از استان‌های همجوار به استان موجب کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

از فردا (6 تیر) روند افزایش تدریجی دما در سطح استان مورد انتظار است.

براساس این گزارش، آسمان تهران فردا (6تیر) صاف تا کمی ابری و گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای 27 و حداکثر دمای 37 درجه سانتیگراد و در روز چهارشنبه (7تیر) کمی ابری در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای 27 و حداکثر دمای 38 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای 36 درجه سانتیگراد، گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در 24 ساعت گذشته گزارش شده است.

هشدار هواشناسی تهران: تهران در وضعیت خطرناک قرار گرفت

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم‌اکنون (5 تیر) میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است و در برخی ساعات ذرات معلق و آلاینده ازن موجب کاهش کیفیت هوا می‌شوند.

به گزارش ایسنا، بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، با توجه به عدم وزش باد مؤثر تا صبح امروز (5 تیر) همراه با افزایش تردد خودروها افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت جو نسبتاً آرام در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود می کند همچنین با افزایش دما در ساعات بعدازظهر احتمال تولید و افزایش غلظت آلاینده ازن در برخی مناطق وجود دارد. تداوم این شرایط جوی تا اواخر وقت دوشنبه همراه با افزایش ترافیک شامگاهی سبب افزایش غلظت ذرات معلق می‌شود و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد را به دنبال دارد.

با افزایش نسبی تندی باد تا صبح فردا (6 تیر) تاحدودی از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته می‌شود. هرچند افزایش تردد خودروها می‌تواند سبب افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد شود. وزش باد مؤثر در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل می‌کند، با این حال تولید و افزایش غلظت آلاینده ازن ناشی از افزایش دما در ساعات بعدازظهر سبب کاهش کیفیت هوا در بعضی مناطق می‌شود.

تداوم این شرایط جوی تا ساعات پایانی سه‌شنبه موجب کاهش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت قابل‌قبول در بیشتر مناطق خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی 24 ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» با میانگین 109 بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون» با میانگین 114 و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا 50 هوا "پاک"، از 51 تا 100 هوا "قابل قبول (سالم) یا متوسط"، از 101 تا 150 هوا "ناسالم برای گروه‌های حساس"، از 151 تا 200 هوا "ناسالم برای همه گروه‌ها"، از 201 تا 300 هوا "بسیار ناسالم" و از 301 تا 500 شرایط کیفی هوا "خطرناک" است.

هشدار هواشناسی درباره طوفان و تشدید ناپایداری‌های شدید در تهران و چند استان کشور

سازمان هواشناسی با هشدار ناپایدای شدید فصلی در جنوب و جنوب شرق کشور و احتمال آبگرفتگی و طغیان رودخانه‌ها از افزایش دمای هوا در نیمه شمالی خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا در برخی مناطق استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان رگبار،‌رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. فردا بارش در جنوب سیستان و بلوچستان،‌کرمان، شمال و شرق هرمزگان شدت می‌گیرد و طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر در این مناطق پیش‌بینی می‌شود.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در ارتفاعات شمالی هرمزگان رگبار و رعدوبرق روی می‌دهد. طی 2 روز آینده در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده پیش‌بینی شده است. در این مدت در شرق کشور به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید و گردوخاک روی می‌دهد.

دمای هوا طی امروز و فردا در نیمه شمالی کشور افزایش می‌یابد.

توصیف سامانه: ناپایداری‌های شدید فصلی (مانسون) و رشد ابرهای همرفتی

زمان شروع: دوشنبه 1402/04/05

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/04/06

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، در برخی نقاط تگرگ، وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک

منطقه اثر: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: طغیان رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها.

توصیه: اجتناب از هرگونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و با توجه به رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت احتمالی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: دوشنبه 1402/04/05

زمان پایان: پنجشنبه 1402/04/08

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش و نفوذ گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/04/05: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، خوزستان و ایلام.

سه‌شنبه 1402/04/06: شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام.

چهارشنبه 1402/04/07: شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام.

پنجشنبه 1402/04/08: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، شمال شرق اصفهان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و انجام عملیات کشاورزی از جمله سم و محلول پاشی در ساعات آرام.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

وضعیت قرمز و خطرناک در تهران | آخر هفته جهنمی و طوفانی در راه است 2
وضعیت قرمز و خطرناک در تهران | آخر هفته جهنمی و طوفانی در راه است 3