دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

ویلچر برقی ایران ساخت در خدمت زائران کم توان اربعین

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ویلچر برقی ایران ساخت در خدمت زائران کم توان اربعین

یک شرکت دانش بنیان ویلچر برقی ساخته است که فریمی آلومینیومی دارد و سبک و قابل تاشو شدن است و می تواند کمک حال زائران اربعین در راهیپمایی باشد.

یک شرکت دانش بنیان ویلچر برقی ساخته است که فریمی آلومینیومی دارد و سبک و قابل تاشو شدن است و می تواند کمک حال زائران اربعین در راهیپمایی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، حسن کریمی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در خصوص فعالیتهای این مجموعه گفت: این شرکت حدود 10 سال در زمینه تولید تجهیزات آزمایشگاهی سابقه دارد و هم اکنون تولید کننده بیش از 30 تجهیز آزمایشگاهی در قالب آزمایشگاه‌های مختلف است. درسال 1394 با توجه به دانش و امکانات فنی موجود و شکاف بازار داخلی در زمینه تجهیزات توانبخشی مطابق با آنچه در کشورهای پیشرفته وجود دارد، دپارتمان تجهیزات توانبخشی در شرکت راه اندازی شد که نخستین محصول خروجی آن ویلچر برقی سبک و تاشوی آلومینیومی بود که با توجه به فاصله قیمتی زیاد با نمونه های مشابه خارجی و نیز کیفیت قابل رقابت با آنها مورد اقبال عمومی قرار گرفت. از دیگر محصولات این شرکت در زمینه توانبخشی میتوان به ویلچر همراه تاشو آلومنیومی و همچنین ویلچر حمام رو آلومنیومی اشاره کرد که تمامی تجهیزات با استفاده از آلومنیوم آلیاژی با استحکام بالا و بسیار سبک تولید شده اند.

وی در خصوص کاربست ویلچر برقی در راهپیمایی اربعین گفت: خیلی از افراد کهن سال که امکان پیاده روی ندارند، طبیعتا، به ویلچر نیاز پیدا می کنند و یکی از مهم ترین فضاهایی که این محصول می تواند اثرگذار ظاهر شود، رخداد فرهنگی و آئینی اربعین است و این محصول، به افراد کم توانی که می خواهند به نوعی در این راهپیمایی حضور و مشارکت داشته باشند، کمک می کند.

کریمی با بیان اینکه مزیت این محصول نسبت به نمونه های مشابه آن دسترس پذیری راحت و حمل سبک آن است، گفت: ویلچر برقی ای که توسط این شرکت تولید می شود، فریمی آلومینیومی دارد و سبک است، مضاف بر این که تاشو هم هست و به همین دلیل می توان آن را در انواع خودرو جا داد.

وی ادامه داد: نسخه های آهنی حدود 10 تا 15 کیلوگرم از این ویلچرها سنگین تر بوده و تا شو نیستند و همین امر دسترس پذیری و نقل و انتقال آن ها را دشوار می کند.

کریمی افزود: این محصول تائیدیه دانش بنیان دارد اما چون تیراژ تولید ما در ویلچر برقی سالی دو هزار دستگاه است در مقایسه با کشوری همچون چین که فقط یک کارخانه آن 500 هزار ویلچر تولید می کند، عملا بازار موفقی را نتوانسته کسب کند.

وی ادامه داد: به دلیل همین تیراژ پایین تولید، موتورهای این ویلچرها وارداتی است چون عملا با توجه به این میزان تیراژ تولید، راه اندازی خط تولید موتور این ولیچرها توجیه اقتصادی ندارد.

کریمی در عین حال مزیت این محصول را نسبت به نمونه مشابه خارجی آن، ارائه خدمات پس از فروش دانست و گفت: ویلچر برقی مثل خودرو از آن دست محصولاتی است که پیوسته در معرض انواع آسیب و استهلاک ها قرار دارد و این مسائل ضرورت داشتن خدمات پس از فروش را برجسته می کند، مضاف براینکه محصول ما نسبت به نمونه خارجی 20 تا 30 درصد ارزان تر است.

وی در پایان گفت: در نمایشگاه اربعین امسال هم که به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان امسال برگزار شد، شرکت کردیم اما با توجه به فاصله زمانی کوتاه این نمایشگاه تا راهپیمایی اربعین متاسفانه نتوانستیم با موکب ها و اشخاصی که مسئول بودند ارتباط بگیریم و در تلاشیم تا در راهپیمایی اربعین سال آینده بتوانیم محصول دانش بنیان خود را در خدمت زائرین قرار دهیم.