شنبه 7 مهر 1403

پاسخ موثر به خطر آتش‌سوزی مراتع نیازمند برنامه‌ریزی قبلی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پاسخ موثر به خطر آتش‌سوزی مراتع نیازمند برنامه‌ریزی قبلی است

زنجان - ایرنا - فرماندار شهرستان زنجان گفت: پاسخ موثر به خطر آتش‌سوزی مراتع نیازمند برنامه‌ریزی قبلی است و همه مسوؤلان نسبت به انجام وظایف خود در این خصوص تکلیف دارند.

رضا عسگری شامگاه سه شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان زنجان با بیان اینکه دستگاه های اجرایی مکلف به مدیریت امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی خود در زمان وقوع حوادث آتش سوزی‌ها هستند، افزود: مدیران باید پیش از بروز حادثه تسلط کامل به مناطق و مراتع جهت دسترسی راحت به محل را داشته باشند.

وی تصریح کرد: نقطه قوت قانون جدید مدیریت بحران این است که در آن تکالیف و وظایف به صورت کامل برای تمام دستگاه‌ها مشخص شده است. عسگری پاسخ موثر به خطر را نیازمند برنامه ریزی قبلی دانست و گفت: منابع طبیعی برای هر دهستان باید برنامه ریزی لازم از قبیل سازماندهی نیروی انسانی، شناسایی ماشین آلات و ابزار لازم در محل را انجام و با تهیه نقشه خطر پذیری و دسترسی به مراتع، زمان مهار آتش سوزی را به حداقل برساند. فرماندار زنجان افزود: لازم است هر چیزی که قابلیت اشتعال دارد از حوالی و محوطه ادارات پاکسازی شود و اداره راه و شهرداری ملزم به پاکسازی حریم راه ها و پارکهای داخل شهر و همچنین کنترل پارک‌های غرب و شرق زنجان است. عسگری از تخصیص اعتبارات لازم در سطح ملی جهت حفاظت از مراتع و جنگل ها خبر داد و گفت: لازم است دستگاه‌های متولی نسبت به تامین ماشین آلات و دستگاه های آتش‌کوب اقدام کنند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان نیز در این جلسه گفت: در سال‌های نه چندان دور بیشترین آمار آتش‌سوزی استان مربوط به شهرستان زنجان بود ولی سال گذشته با درایت و مدیریت خوبی که انجام شد، کمترین آتش سوزی را در شهرستان زنجان شاهد بودیم.

صفی الله کرامتی از خرید و تجهیز وسایل مهار آتش برای روستاهای پرخطر توسط اداره کل امور روستایی استانداری خبر داد و افزود: دهیاران به عنوان مدیر پیشگیری از حریق در روستاها هستند و به زودی احکام آنان در این خصوص صادر خواهد شد. وی یادآور شد: شهروندان استان می‌توانند گزارش هرگونه آتش‌سوزی در مراتع، جنگل ها یا زمین‌های کشاورزی را به شماره تلفن 1504 اطلاع دهند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*