جمعه 7 اردیبهشت 1403

پایان کار کمیسیون همیشه تعطیل و پرحاشیه ورزشکاران / 4 سالی که بیهوده گذشت

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
پایان کار کمیسیون همیشه تعطیل و پرحاشیه ورزشکاران / 4 سالی که بیهوده گذشت

دوره چهارساله کمیسیون ورزشکاران در حالی دو ماه دیگر به پایان می رسد که این کمیسیون هیچ خروجی مثبتی نداشت و تنها در طول این چهار سال درگیر حاشیه بود.

به گزارش ایسنا، کمیسیون ورزشکاران یکی از مهمترین کمیسیون های کمیته ملی المپیک است که دو ماه دیگر (آبان 1400) دوره چهارساله اعضای آن به پایان می رسد و باید مجددا انتخاباتش برگزار شود. این کمیسیون با وجود اینکه برای کمیته بین المللی المپیک هم بسیار مهم است و می تواند امتیازاتی از این نهاد مهم ورزشی بگیرد، در چهار سال گذشته آنقدر در گیر حاشیه بود که نتوانست خروجی خوبی داشته باشد و قدم مثبتی برای ورزشکاران بردارد.

*تغییرات زیاد کمیسیون در این چهار سال

زمانی که انتخابات کمیسیون ورزشکاران در 12 آبان سال 96 برگزار شد، مجتبی عابدینی، قاسم رضایی، هادی ساعی، یوسف کرمی، الهه احمدی، زهرا نعمتی، مهدی کامرانی، آرش میراسماعیلی، سعید حسنی‌پور، کمیل قاسمی، حمید سوریان، کیانوش رستمی، علیداد ساوه‌شمشکی، حمیدرضا قلی پور و کیمیا علیزاده به عنوان 15 عضو کمیسیون انتخاب شدند. سپس حمید سوریان به عنوان رییس این کمیسیون و هادی ساعی نیز به عنوان نماینده این کمیسیون در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک معرفی شدند.

با توجه به اینکه چهره های نامداری در این کمیسیون حضور داشتند شاید خیلی از ورزشکاران این تصور را داشتند که قرار است اتفاقات خوبی رخ بدهد اما این کمیسیون نتوانست انتظارات را برآورده کند.

*خروج افراد و تعطیلی کمیسیون

یکسال بعد از انتخابات، سوریان از ریاست کناره گیری کرد و این سمت به آرش میراسماعیلی واگذار شد. حمید سوریان و کیانوش رستمی اولین نفراتی بودند که از این کمیسیون خارج شدند و حسن تفتیان و افشین نوروزی جای آنها را گرفتند. کمیسیون هم کم کم به حالت تعطیلی در آمد به گونه ای که هیچ خبری از آن به گوش نمی رسید و حتی این مسئله موجب نارضایتی رییس کمیته ملی المپیک هم شده بود.

*آغاز جنجال ها از دی 98

کمیسیون در شرایطی به حالت تعطیلی درآمد که طبق آیین نامه، ریاست آن یک ساله بود از این رو باید در آبان 98 دوباره رییس جدید کمیسیون انتخاب می شد که این اتفاق نیفتاد. در دی ماه سال 98 کمیسیون جلسه ای را تشکیل داد که تنها 5 نفر (هادی ساعی، آرش میر اسماعیلی، الهه احمدی، حمیدرضا قلی پور و افشین نوروزی) حضور داشتند و 10 نفر دیگر غایب بودند. از این اتفاق بوی حاشیه به مشام می رسید که در نهایت خبر آمد حدود 10 نفر از اعضای کمیسیون به صورت دسته جمعی استعفا داده اند. دلیل این افراد هم آن زمان این بود که نه جلسه ای برگزار می شود و نه برنامه ها پیگیری می شود تنها برخی افراد پس از گرفتن پست مد نظر خود، کلا کمیسیون را به فراموشی سپرده اند.

این اتفاق باعث شد صالحی امیری به ماجرا ورود کند تا هر چه زودتر حواشی این کمیسیون را پایان دهد. از این رو استعفای اعضا را نپذیرفت و سپس هیات اجرایی تصمیم گرفت تغییراتی در آیین نامه کمیسیون ایجاد کند و در نهایت انتخاب رییس و نایب رییس آن کمیسیون انجام شود.

*مهمترین تغییرات آیین نامه کمیسیون ورزشکاران

در آیین نامه کمیسیون ورزشکاران، مدت زمان ریاست از یک سال به دو سال تغییر پیدا کرد همچنین تعداد اعضا از 15 به 17 نفر افزایش یافت که این دو نفر را رییس کمیته ملی المپیک می تواند انتخاب کند و بهداد سلیمی و حمیده عباسعلی نفرات اضافه شده به کمیسیون بودند.

با توجه به اینکه کیمیا علیزاده هم دیگر در ایران فعالیت نمی کرد بنابراین مهسا جاور جایگزین او در کمیسیون شد.

 *یک انتخابات جنجالی در مرداد سال 99

پس از کشمکش های فراوان در نهایت انتخابات ریاست این کمیسیون در هفتم مرداد سال 99 برگزار شد که بسیار هم جنجالی بود و حواشی زیادی را در پی داشت. ابتدا که جنجال بر سر اضافه شدن سلیمی و عباسعلی به کمیسیون و تصویب نشدن آیین نامه جدید توسط IOC بود و هادی ساعی که از مدعیان ریاست بود اضافه شدن این دو نفر و آیین نامه جدید را قبول نداشت. مدت زمان زیادی از جلسه صرف رسیدگی به این مسئله شد تا در نهایت در دقیقه 90 ایمیلی از سوی IOC آمد و آیین نامه را تصویب کرد.

پس از آن اعضا حرف از مرام نامه ای زدند که قرار بود طبق آن هر کسی عضو هیات اجرایی شود دیگر کاندیدای ریاست کمیسیون نباشد که البته هادی ساعی عضو هیات اجرایی چنین چیزی را قبول نداشت. حضور حمیدرضا قلی پور (با توجه به اینکه تست دوپینگش مثبت شده بود) در انتخابات کمیسیون از دیگر مواردی بود که برخی اعضا به آن اعتراض داشتند و قلی پور هم در جلسه انتخاباتی شرکت نکرد.

حاصل چند ساعت جنجال و بحث های لفظی ورزشکاران در نهایت به این ختم شد که هادی ساعی به عنوان رییس و مجتبی عابدینی به عنوان نایب رییس انتخاب شدند.

* کمیسیونی جنجالی و بدون سود برای ورزشکاران

از زمانی که که این انتخابات پرحاشیه برگزار شد همه منتظر بودند بالاخره فعالیتی از این کمیسیون ببینند اما نه جلسه های منظمی برگزار شد و نه اتفاق جدیدی رخ داد و حاصل آن همه جارو جنجال و هیاهو برای رسیدن به ریاست، تعطیلی دوباره کمیسیون ورزشکاران بود. در سال المپیک هیچ قدمی برای ورزشکاران برداشته نشد. اکنون هم اکثر ورزشکاران از عملکرد این کمیسیون ناراضی هستند. این نارضایتی ورزشکاران به حق است چراکه کدام مصوبه کمیسیون در هیات اجرایی تصویب شد؟ از طرفی حاصل چهار سال فعالیت این کمیسیون چه چیز بوده و از کدام حق ورزشکاران دفاع شده است؟ یا چه زمانی پای درد دل و مشکلات ورزشکاران نشسته اند؟

*ورزشکاران 4 سال قبل را درس عبرت قرار بدهند

دو ماه دیگر دوره چهار ساله به پایان می رسد و ممکن است دوباره شاهد جنجال ها برای انتخاب شدن در این کمیسیون باشیم. اما ورزشکارانی که باید در این انتخابات رای بدهند، شاید بهتر باشد در این دوره آگاهانه تر عمل کنند و چهار سال گذشته این کمیسیون را درس عبرت قرار بدهند. آنها باید به کسانی رای بدهند که واقعا با برنامه قدم جلو گذاشته اند و بدانند که حتما در جهت کمک به ورزشکاران و احقاق حقشان تلاش می کنند نه اینکه تنها به دنبال گرفتن یک پست باشند و زمانی هم که به آن پست رسیدند فراموش کنند که ورزشکاران زیادی چشم انتظار پیگیری خواسته هایشان هستند.

انتهای پیام

پایان کار کمیسیون همیشه تعطیل و پرحاشیه ورزشکاران / 4 سالی که بیهوده گذشت 2
پایان کار کمیسیون همیشه تعطیل و پرحاشیه ورزشکاران / 4 سالی که بیهوده گذشت 3
پایان کار کمیسیون همیشه تعطیل و پرحاشیه ورزشکاران / 4 سالی که بیهوده گذشت 4
پایان کار کمیسیون همیشه تعطیل و پرحاشیه ورزشکاران / 4 سالی که بیهوده گذشت 5
پایان کار کمیسیون همیشه تعطیل و پرحاشیه ورزشکاران / 4 سالی که بیهوده گذشت 6
پایان کار کمیسیون همیشه تعطیل و پرحاشیه ورزشکاران / 4 سالی که بیهوده گذشت 7