جمعه 10 فروردین 1403

پرتاب ماهواره ایران با موشک روسیه (+ عکس و فیلم) / تهران: تکذیب استفاده نظامی روس ها از ماهواره ایرانی

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
پرتاب ماهواره ایران با موشک روسیه (+ عکس و فیلم) / تهران: تکذیب استفاده نظامی روس ها از ماهواره ایرانی

قبل از این برخی رسانه های غربی مدعی شده بودند دولت روسیه قصد دارد از این ماهواره ایرانی برای جنگ در اوکراین، استفاده کند اما سازمان فضایی ایران با صدور بیانیه ای این موضوع را رد کرد.

ماهواره ایرانی "خیام" با استفاده از موشک "ماهواره‌بر سایوز" روسیه به فضا پرتاب شد.

به گزارش عصرایران، این پرتاب در ساعت 10 و 22 دقیقه صبح امروز به وقت تهران، در پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان انجام شد.

این برای نخستین بار است که یک ماهواره ایرانی توسط موشک روسی به فضا پرتاب می شود. سازمان فضایی ایران با اعلام این خبر توضیح داد: مراحل اولیه پرتاب با موفقیت سپری شد و هم اکنون در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار 500 کیلومتر است.

سازمان فضایی ایران اضافه کرد: اولین داده تله متری ماهواره خیام در ایستگاه‌های زمینی این ماهواره در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران دریافت شد.

این سازمان درباره دلیل استفاده از موشک ماهواره بر روسی برای پرتاب ماهواره ایرانی هم گفته است: با توجه به وزن بیش از نیم تنی ماهواره خیام و نیز درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب ماهواره خیام به کشور روسیه واگذار شده است. با توجه به ضریب اطمینان بالای پرتابگر سایوز در پرتاب و در مدارگذاری ماهواره ها، بسیاری از کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی که خود توانایی پرتاب ماهواره را دارند نیز از پرتابگرهای روسی استفاده می کنند.

قبل از این برخی رسانه های غربی مدعی شده بودند دولت روسیه قصد دارد از این ماهواره ایرانی برای جنگ در اوکراین، استفاده کند اما سازمان فضایی ایران با صدور بیانیه ای این موضوع را رد کرد.

سازمان فضایی ایران قبل از این گفته بود: تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره برداری از ماهواره خیام از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام و صادر خواهد شد.

سازمان فضایی ایران همچنین گفته بود: مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه های اخذ داده های ماهواره ای ماهواره خیام تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است و مهندسین و محققین ایرانی در آن مستقر هستند. ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره تماما طبق الگوریتم رمزنگاری شده ای که قبلا توسط محققین سازمان فضایی در آن تعبیه شده است انجام شده و در این فرآیند هیچ کشور دیگری امکان دسترسی به اطلاعات آن را نداشته و برخی شایعات منتشره در خصوص استفاده از تصاویر این ماهواره برای مقاصد نظامی سایر کشورها صحت ندارد.

سازمان فضایی ایران استفاده نظامی از این ماهواره را هم رد کرد و گفت: با توجه به فعالیت ها و اهداف صرفا صلح آمیز و غیرنظامی سازمان فضایی ایران، تصاویر ماهواره خیام برای ارتقاء توانایی مدیریت و برنامه ریزی کشور در حوزه های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها، مدیریت حوادث غیرمترقبه و... استفاده می شود و نیروهای دفاعی کشور برای رفع نیازهای خود مسیرهای اختصاصی و منحصر به فرد خود را به لحاظ فنی و راهبردی پیگیری می کنند.

تماشاخانه

ببینید | به این بحران روانی در جامعه پایان دهید / کابوسی که برای یک جوان ترسناک است

بشنوید | مداحی محمود کریمی به نام بالا بلند بابا

فیلم های دیگر کانال عصر ایران در تلگرام
پرتاب ماهواره ایران با موشک روسیه (+ عکس و فیلم) / تهران: تکذیب استفاده نظامی روس ها از ماهواره ایرانی 2
پرتاب ماهواره ایران با موشک روسیه (+ عکس و فیلم) / تهران: تکذیب استفاده نظامی روس ها از ماهواره ایرانی 3
پرتاب ماهواره ایران با موشک روسیه (+ عکس و فیلم) / تهران: تکذیب استفاده نظامی روس ها از ماهواره ایرانی 4
پرتاب ماهواره ایران با موشک روسیه (+ عکس و فیلم) / تهران: تکذیب استفاده نظامی روس ها از ماهواره ایرانی 5
پرتاب ماهواره ایران با موشک روسیه (+ عکس و فیلم) / تهران: تکذیب استفاده نظامی روس ها از ماهواره ایرانی 6
پرتاب ماهواره ایران با موشک روسیه (+ عکس و فیلم) / تهران: تکذیب استفاده نظامی روس ها از ماهواره ایرانی 7
پرتاب ماهواره ایران با موشک روسیه (+ عکس و فیلم) / تهران: تکذیب استفاده نظامی روس ها از ماهواره ایرانی 8