دوشنبه 2 مهر 1403

پرداخت الکترونیکی شهریه دانشجویان معلول

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
پرداخت الکترونیکی شهریه دانشجویان معلول

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: پرداختهای حق بیمه سهم کارفرمایی و پرداختهای شهریه های دانشجویی، الکترونیکی و شفاف شده است و امروز 82 درصد بودجه سازمان بهزیستی به صورت الکترونیکی و شفاف پرداخت می شود.

به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا در نشست صمیمانه با تشکلهای غیردولتی افراد دارای معلولیت که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، بیان کرد: خواست ما و نقطه هدف ما این است که افراد دارای معلولیت دارای زندگی مستقل همراه با شان و منزلت اجتماعی در درون جامعه و در بستر خانواده باشند. براین اساس هدف ما در کشور و در سازمان بهزیستی این است که بتوانیم زمینه های لازم را برای رشد و توسعه همه جانبه استعدادهای افراد دارای معلولیت فراهم کنیم و زمینه ای فراهم کنیم تا این افراد بتوانند در جامعه فعالیت کنند و حتی بتوانند نقش رهبران جامعه را برعهده بگیرند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های اصلی در سازمان بهزیستی موضوع پیشگیری از وقوع معلولیتها بوده است که برنامه غربالگری بینایی، شنوایی و مشاوره ها و آزمایشهای ژنتیک از این دست است، البته فرهنگسازی در زمینه پیشگیری از وقوع معلولیتها بسیار مهم است. باتوجه به اینکه یکی از معلولیتهایی که برای افراد دارای معلولیتهای جسمی و حرکتی اتفاق می افتد در اثر تروماست و حجم بالای تصادفات که آگاهی بخشی و اقدامات لازم در این زمینه بسیار مهم است.

وی با اشاره به حوزه توانمندسازی نیز گفت: امروز موضوع بیمه ها، بیمه های تامین اجتماعی و بیمه های درمانی زمینه مناسبی را در دنیا برای زندگی بهتر برای افراد دارای معلولیت فراهم کرده است. هدف این است که افرادی که دارای مشکلات و در گروه های نیازمند هستند حداقل های معیشتی برای آنها فراهم شود تا بتوانند زندگی شرافتمندانه و همراه با عزت و منزلت را تجربه کنند. در این راستا موضوع اشتغال و تامین مسکن برای افراد دارای معلولیت از برنامه هایی بوده است که در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

قبادی دانا ادامه داد: برای گروه هایی که در زندگی خود مشکلاتی دارند که امکان حضور آنها در خانواده فراهم نیست، مراکز شبانه روزی خدمت رسانی می کند و شاهد هستیم که در شرایط سخت کرونا با همت و توان بخش غیردولتی و خیریه ها و مراکز توانبخشی شبانه روزی فعال در حوزه معلولان و سالمندان و بیماران روانی مزمن محافظت قابل قبولی از عزیزان در برابر ویروس کرونا انجام شده است.

قبادی دانا در ادامه به بحث کمک هزینه های معیشتی اشاره کرد و افزود: باتوجه به شرایط سختی که کشور در آن قرار دارد سعی شده است تا آن چیزی که در بودجه قرار داده شده به روز و به هنگام در اختیار عزیزان گذاشته شود. با الکترونیکی کردن فعالیتها و پرداختها در سازمان بهزیستی سعی شده است تا نظم مناسبی ایجاد شود و صرفه جویی و ارتقای فعالیت 25 درصدی ایجاد شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سامانه شفافیت نیز گفت: همچنین تلاش شده تا در دو سال گذشته، موضوع شفافیت و مبارزه با فساد را مدنظر قرار دهیم و سامانه شفافیت از همان ابتدا راه اندازی شد و املاک سازمان، پرداختهایی که برای افراد دارای معلولیت انجام شده، برای عزیزان قابل دسترس است و همچنین تمام قرارداد ها و دعاوی و موافقت نامه ها بر روی سامانه بهزیستی قابل رویت است. همچنین پرداختهای حق بیمه سهم کارفرمایی و پرداختهای شهریه های دانشجویی، الکترونیکی و شفاف شده است و امروز 82 درصد بودجه سازمان بهزیستی به صورت الکترونیکی و شفاف پرداخت می شود.

ادامه دارد