جمعه 1 تیر 1403

پسران در ریاضی بهتر هستند؟!

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
پسران در ریاضی بهتر هستند؟!

محققان دانشگاه زوریخ سوئیس در طی مطالعه‌ای دریافتند برخلاف تصور عموم، پسران در ریاضی بهتر از دختران نیستند، اما به‌دلیل یک مکانیزم شناختی، اعتماد به‌نفس بیشتری در این موضوع دارند.

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه زوریخ انجام شده اعتماد به نفس پسران در درس ریاضی، به میزان قابل‌توجهی تحت‌تاثیر مقایسه با همسالان قرار دارد، در حالی که دختران ارزیابی خود را بر اساس عملکرد واقعی بنا می‌کنند.

به گزارش فارس، این موضوع سبب شده که طبق تحقیقات میانگین دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه نسبت به همسالان پسر خود، اعتماد به نفس کمتری در توانایی‌های ریاضی خود داشته باشند. در حالیکه هیچ تفاوت قابل توجهی بین عملکرد دختران و پسران در درس ریاضی یافت نشده است.

این پدیده اغلب به این صورت توصیف می‌شود که دختران به اندازه کافی به توانایی‌های خود اطمینان ندارند، در حالی که پسران ممکن است بیش از حد اعتماد به نفس داشته باشند.

این شکاف در اعتماد به نفس در ریاضی، پیامد‌های گسترده‌ای دارد: درک فرد از توانمندی‌هایش بر انتخاب‌های تحصیلی و شغلی او تأثیر می‌گذارد و جوانان موضوعات دانشگاهی و حرفه‌هایی را انتخاب می‌کنند که احساس می‌کنند در آن‌ها استعداد دارند.

در نتیجه، زنان در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) در سطح دانشگاه و مشاغل پردرآمد این حوزه، کم‌تر حضور پیدا می‌کنند.

جزئیات بیشتر مطالعه

این مطالعه داده‌های مربوط به 8812 فرد در 358 کلاس درس را مورد بررسی قرار داد.

همانطور که انتظار می‌رفت، اصلی‌ترین پیش‌بینی کننده اعتماد به نفس در ریاضی، نمرات فردی ریاضی است. در حالی که دختران نمراتشان را مبنای ارزیابی خود قرار می‌دادند، پسرانی که نمرات پایین‌تر از حد متوسط داشتند، همچنان بر این باور بودند که در ریاضی خوب هستند.

دکتر رابه استاد جامعه‌شناسی دانشگاه زوریخ و مسئول این مطالعه می‌گوید: «به طور کلی، به نظر می‌رسد پسران در درک خود از توانایی‌هایشان، حساسیت بیشتری نسبت به فرآیند‌های اجتماعی دارند - آن‌ها برای تایید شدن، خود را بیشتر با دیگران مقایسه می‌کنند و سپس اعتماد به نفس خود را بر اساس آن تنظیم می‌کنند.»

وی اضافه می‌کند: «این در حالی است که ارزیابی‌های همسالان تأثیر کمتری بر اعتماد به نفس ریاضی دختران داشت. به نظر می‌رسد ارزیابی ذهنی آن‌ها بیشتر تحت تأثیر عملکرد عینی‌شان باشد.»

از دست ندهید

16 تغییر کوچک در رژیم غذایی که کمک می‌کند عمر طولانی تری داشته باشید

مربای سیب را با این دستور متفاوت درست کنید 

4 درمان خانگی تهوع

شربت به لیمو، خنک و دلچسب برای روز‌های گرم تابستان