دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

پشت پرده سفر اردوغان به عراق / سلطان چگونه پرزیدنت را دور زد؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
پشت پرده سفر اردوغان به عراق / سلطان چگونه پرزیدنت را دور زد؟

رجب طیب اردوغان در جستجوی تعریف ابتکار عملی تازه در امور منطقه‌ای است، آن هم در شرایطی که بحران غزه در حال تبدیل شدن به یک درگیری گسترده‌تر در منطقه است.

به گزارش اقتصادنیوز، امروز اردوغان سیاست خارجی حول محور «مشکلات صفر با همسایگان» را دنبال می‌کند و با این روحیه رئیس جمهوری این کشور توانست 22 آوریل اولین سفر رسمی اش در سیزده سال گذشته به عراق را کلید بزند. ترکیه و عراق ممکن است همسایه باشند، اما روابطشان همیشه در نوسان بوده است. سفر اردوغان به عراق که از سال گذشته به تعویق افتاد، مطمئناً بر دستاوردهای دو بازیگر در روابط دوجانبه استوار است و در شرایطی انجام شده که ایران و اسرائیل رویارویی بی سابقه ای را تجربه کردند.

آنگونه که مدرن دیپلماسی نوشته، در جریان سفر اردوغان به عراق، یک توافقنامه استراتژیک امضا شد که در چارچوبش طیف وسیعی از موضوعات از همکاری های امنیتی تا اقتصادی تعریف شده است. این نقطه اوج دیدارهای سطح بالای سازنده بین دو طرف است. علاوه بر این، اولین سفر اردوغان به عراق از سال 2011 زمینه را برای امضای توافقنامه اولیه کلیدی بین ترکیه، عراق، امارات و قطر هموار کرد؛ متغیری که می تواند تعاملات منطقه را متحول کند. محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق و رجب اردوغان رئیس جمهور عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در بغداد با هدف ایجاد چارچوب های لازم جهت اجرای پروژه راه توسعه راهبردی، تفاهم نامه چهارجانبه ای را با ترکیه، قطر و امارات متحده عربی اضا کردند و متعهد شده‌اند که چارچوب‌های لازم را برای اجرای پروژه تعریف کرده و بر روی یک مسیر زمینی بین اروپا و کشورهای همکاری خلیج فارس متمرکز شوند. مراد پروژه جاده ای و ریلی 17 میلیارد دلاری، "جاده توسعه" که 1200 کیلومتر (745 مایل) در سراسر عراق امتداد دارد و قرار است تا سال 2030 مرز شمالی با ترکیه را به خلیج فارس در جنوب متصل کند. کار بر روی جاده توسعه در سه مرحله انجام خواهد شد که بازه زمانی آن برای سال های 2028، 2033 و 2050 تعیین شده است. مسیر توسعه همچنین شامل پروژه شبکه ریلی است که بندر بزرگ فاو جنوبی عراق را به بندر مرسین ترکیه متصل می کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «رویارویی اردوغان و بایدن در سایه / پشت پرده ابتکار عربی سلطان» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.