یک‌شنبه 15 مهر 1403

پنتاگون به فایده حضور خود در خاورمیانه شک کرده است

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
پنتاگون به فایده حضور خود در خاورمیانه شک کرده است

اقتصادنیوز: مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا نسبت به مفید بودن حضور نظامی این کشور در غرب آسیا مشکوک بوده و احتمال می‌دهند که رژیم صهیونیستی به دلیل حضور آمریکایی‌ها در منطقه، تنش‌ها را تشدید کرده باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رسانه آمریکایی گزارش داد، هم‌زمان با تشدید حملات نظامی رژیم صهیونیستی در لبنان که شامل حملات زمینی و حملات هوایی فزاینده است، مقامات ارشد وزارت دفاع ایالات متحده در حال بحث درباره این موضوع هستند که آیا حضور نظامی فزاینده آمریکا در منطقه باعث مهار درگیری‌ها شده یا به تشدید آن منجر می‌شود؟

به گزارش نیویورک‌تایمز، در سال میلادی گذشته پنتاگون مجموعه‌ای گسترده از تجهیزات نظامی از جمله ناوهای هواپیمابر، ناوشکن‌های موشک‌انداز، کشتی‌های تهاجمی و جنگنده‌ها را به منطقه اعزام کرده تا از رژیم صهیونیستی و نیروهای آمریکایی در منطقه حفاظت کند. بااین‌حال، برخی از مقامات آمریکایی بر این باورند که استقرار این نیروها و ادوات در منطقه به هدف ادعایی آمریکا کمک نکرده و به تشدید بیشتر درگیری‌ها منجر خواهد شد.

خبر مرتبط رسوایی بزرگ در ناوگان زیر دریایی انگلیس

اقتصادنیوز: یک گزارش تحقیقاتی از رسوایی آزار و اذیت جنسی و قلدری و حمله علیه زنان در نیروی دریایی سلطنتی انگلیس پرده برداشت.

پس از عملیات طوفان الاقصی و حمله رژیم صهیونیستی به غزه، پنتاگون به‌طور پیوسته حضور نظامی خود در منطقه را افزایش داده است. در هفته گذشته ایالات متحده اعلام کرد قصد دارد چند هزار نیروی دیگر به منطقه اعزام کند و تقریباً قدرت هوایی خود در این منطقه را 2 برابر کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا این اقدامات را برای دفاع از رژیم صهیونیستی و حفاظت از نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه ضروری می‌داند و «سابرینا سینگ» معاون سخنگوی پنتاگون تأکید دارد که ایالات متحده بر کاهش تنش‌ها از طریق دیپلماسی و ایجاد بازدارندگی تمرکز دارد.

این سخنگوی پنتاگون مدعی است که حضور نظامی فزاینده ایالات متحده با هدف جلوگیری از وقوع جنگ گسترده‌تر در منطقه است، اما به گزارش رسانه آمریکایی، برخی از مقامات پنتاگون می‌گویند اقدامات تهاجمی فزاینده رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله، به‌دلیل حضور تجهیزات نظامی ایالات متحده در منطقه تقویت شده است. به گفته این مقامات، آرامش خاطر نسبی صهیونیست‌ها به دلیل حضور ناوهای آمریکایی برای دفاع از آنان در برابر حملات احتمالی ایران باعث شده صهیونیست‌ها احساس کنند می‌توانند عملیات نظامی خود را شدت بخشند.

ناو آمریکایی در دریای سرخ

«دانا استرول» مقام ارشد سابق پنتاگون در امور سیاست غرب آسیا می‌گوید احتمالاً رژیم صهیونیستی حضور ایالات متحده را به‌عنوان یک مزیت استراتژیک می‌بیند که با اتکا به آن می‌تواند اقدامات تهاجمی بیشتری علیه حزب‌الله انجام دهد. به باور استرول، برنامه‌ریزان نظامی رژیم صهیونیستی ترجیح می‌دهند همین حالا که نظامیان آمریکایی در منطقه درگیر هستند، وارد عمل شده و حملات خود را تشدید کنند.

ژنرال «چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده نیز که سابقه فرماندهی نیروی هوایی ایالات متحده در غرب آسیا را در کارنامه دارد، پرسش‌هایی را درباره تاثیر حضور گسترده‌تر ایالات متحده در منطقه بر آمادگی نظامی کلی نیروهای مسلح آمریکا مطرح کرده است. او مشخصاً نگرانی‌هایی درباره فشار احتمالی بر توانایی نیروهای آمریکایی در پاسخ سریع به دیگر درگیری‌های جهانی دارد، از جمله تهدید از سوی چین یا روسیه.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مقامات پنتاگون از جمله «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده در تلاش هستند تا بین مهار درگیری منطقه و حمایت از رژیم صهیونیستی یک تعادل برقرار کنند، اما رابطه بین ایالات متحده و رژیم صهیونیستی پیچیده‌تر شده است، زیرا مقامات این رژیم صریحاً اعلام کرده‌اند قصد ندارند در مقابله با آنچه که آن را «تهدیدهای وجودی» تلقی می‌کنند، با ایالات متحده مشورت کنند.

خدمه ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای سرخ

پنتاگون اعلام کرده است که نیروهای اضافی مضاعفی به منطقه اعزام خواهد کرد که تعداد آنها 2000 یا 3000 نفر خواهد بود، از جمله خدمه پرواز و کارکنان پشتیبانی که برای پشتیبانی و حفاظت از حضور هوایی گسترده‌تر ایالات متحده در منطقه انجام خواهد شد.

رسانه آمریکایی گزارش داد در حمله اخیر ایران به مواضع رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی که در نتیجه ترور شهید «اسماعیل هنیه» و «سید حسن نصرالله» انجام شد، 2 ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در حفاظت از صهیونیست‌ها مشارکت کردند.

مقامات ایالات متحده نگران هستند که درگیری در غرب آسیا منابع و توجهات را از دیگر مناطق حیاتی، به‌ویژه در اقیانوس آرام منحرف کند. ارتش آمریکا در این منطقه بر مقابله با تهدیدات احتمالی از سوی چین متمرکز است و ژنرال براون تأکید کرده است که تحولات در یک منطقه می‌تواند پیامدهای قابل‌توجهی برای سایر نقاط جهان داشته باشد. این مقام ارشد آمریکایی تأکید دارد که باید بر حفظ چشم‌انداز جهانی متمرکز بود.

به گزارش نیویورک‌تایمز، نزدیک به یک دهه است که دولت‌های مختلفی در ایالات متحده مدعی تلاش برای کاهش مداخله نظامی ایالات متحده در غرب آسیا هستند، اما این منطقه بار دیگر به کانون قدرت نظامی ایالات متحده تبدیل شده است. علاوه بر موارد اخیر اعزام نیروها و ادوات، ایالات متحده یک کشتی تهاجمی آبی - خاکی و سه ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده را در شرق مدیترانه مستقر کرده و تجهیزات بیشتری، از جمله ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» را برای تحت‌نظر گرفتن ایران به منطقه نزدیک کرده است.

بر اساس گزارش رسانه آمریکایی، مدت مأموریت این ناو هواپیمابر آمریکایی اخیراً توسط وزیر دفاع ایالات متحده تمدید شد، امری که نشان‌دهنده آمادگی نیروی دریایی آمریکا برای استقرار طولانی‌مدت در منطقه دارد، حال‌آنکه مقامات ارشد وزارت دفاع این کشور باور ندارند حضورشان موجب کاهش تنش‌ها شود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
پنتاگون به فایده حضور خود در خاورمیانه شک کرده است 2
پنتاگون به فایده حضور خود در خاورمیانه شک کرده است 3
پنتاگون به فایده حضور خود در خاورمیانه شک کرده است 4