سه‌شنبه 10 مهر 1403

پیروزی گشتاپو در اتریش

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
پیروزی گشتاپو در اتریش

رای‌دهندگان اتریشی با افزایش موج پوپولیسم راست‌افراطی در قاره، به حزب آزادی اتریش در انتخابات سراسری روز یکشنبه رای دادند و به این طریق احزاب مستقر را سرزنش کردند و پیروزی دیگری را برای یک حزب بیگانه‌هراس در اروپا رقم زدند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، با وجود اینکه نزدیک به 30درصد مردم به حزب راست افراطی آزادی و رهبر متعصب آن، هربرت کیکل رای دادند، پیروزی در انتخابات پارلمانی ملی...

با این حال، روز یکشنبه، کیکل پس از اعلام نتایج گفت که ماموریت روشنی برای تشکیل دولت دارد و اعلام کرد که آماده گفت‌وگو درباره ائتلاف احتمالی با سایر احزاب در پارلمان است. او شامگاه یکشنبه گفت: «دست ما به سوی همه دراز است.» با این حال، کارل نهمر، صدراعظم اتریش و رئیس حزب محافظه‌کار خلق، سریعا به صراحت اعلام کرد که به وعده انتخاباتی خود مبنی بر عدم تشکیل دولتی با کیکل پایبند خواهد بود و امیدهای واقع‌بینانه را مبنی بر اینکه حزب راست‌افراطی می‌تواند به قدرت برسد، از بین برد.

پیتر فیلزمایر، تحلیلگر سیاسی با اشاره به انتخابات پارلمان اتریش گفت: «این بهترین نتیجه در تاریخ حزب آزادی است و اولین‌بار است که در انتخابات شورای ملی مقام اول را کسب می‌کند. با این حال، بدون مشارکت سایر احزاب، این پیروزی صرفا ارزش نمادین دارد.» انتخابات اتریش شبیه به مجموعه‌ای از انتخابات ایالتی این ماه در آلمان شرقی بود؛ جایی که حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» به‌طور قابل توجهی در رقابت‌های مجلس ایالتی پیروز شد، اما توسط سایر احزاب جریان اصلی که با یکدیگر همکاری می‌کردند، این حزب کنار زده شد. این احزاب می‌گویند حزب «آلترناتیو برای آلمان» خطری برای دموکراسی است.

انتخابات روز یکشنبه یکی از چندین موفقیت احزاب ملی راست افراطی در اروپا است که به پیروزی‌های قابل توجهی دست یافته‌اند؛ زیرا رای‌دهندگان، احزاب جریان اصلی را در مهاجرت غیرقانونی مقصر می‌دانند و می‌گویند که مردم را به‌خاطر جنگ در اوکراین رها کرده و اقتصاد را تضعیف کرده‌اند.

در ماه ژوئن، حزب راست افراطی اجتماع ملی فرانسه بیش از 30درصد آرا را به‌دست آورد و در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا به مقام اول رسید، در رای‌گیری‌ای که باعث شد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواستار رای‌گیری ملی فوری شود. نوامبر گذشته، هلند به حزب راست افراطی اسلام هراسِ «برای آزادی» به رهبری گیرت ویلدرز پیروزی قابل توجهی هدیه داد که منجر به تشکیل دولت جدید 4ماه بعد از آن شد.

در اتریش، کیکل روی، کارزار انتخاباتی خود را بر پایه یک پلتفرم قوی ضد مهاجرت برگزار کرد و از مهاجران در اتریش با عنوان جنایتکاران و استفاده‌کنندگان از مالیات اتریشی‌ها یاد کرد و آنها را مورد تحقیر قرار داد. او خواستار توقف موقت پذیرش پناه‌جویان جدید شد و درخواست کرد که قانونی تصویب شود که پناه‌جویان را از تابعیت اتریش منع می‌کند. حزب آزادی که در دهه1950 توسط اعضای سابق اس‌اس تاسیس شد، تا سال2019 بخشی از دولت بود. کیکل، وزیر کشور، مسوول مرزها و سرویس‌های اطلاعاتی بود.

الکساندر ون‌در بلن، رئیس‌جمهور اتریش گفته است که در دولت تحت رهبری کیکل سوگند یاد نخواهد کرد. روزها و هفته‌های آینده نشان خواهند داد که آیا ون‌در بلن از صدراعظم اتریش خواهد خواست که مذاکرات را برای تشکیل دولت ائتلافی آغاز کند یا نه؟!

بر اساس آمارهای اولیه رسمی، حزب راست افراطی آزادی اتریش 29.2درصد و حزب محافظه‌کار خلق 26.5درصد آرا را به‌دست آورده‌اند. سوسیال دموکرات‌ها 21.1درصد آرا را به‌دست آوردند که کمترین میزان آنها در یک انتخابات فدرال است؛ درحالی‌که لیبرال نئوس، 9درصد و سبزها که بخشی از دولت فعلی هستند، 8درصد آرا را کسب کردند.

روز یکشنبه، نهمر از گمانه‌زنی درباره احزاب ائتلافی خودداری کرد؛ اما با توجه به توزیع جدید کرسی‌ها، حزب او می‌تواند با سوسیال دموکرات‌ها و احتمالا یک شریک سوم، مانند لیبرال نئوس، ائتلاف تشکیل دهد. حزب حاکم خلق در مقایسه با آخرین انتخابات سال2019، زمانی که صدراعظم آن زمان، سباستین کورتز به‌طور قانع کننده‌ای پیروز شد، 11درصد از آرا را دست داد. از آن زمان، این حزب رسوایی بر سر خرید نفوذ و فساد را پشت سر گذاشته است، موردی که منجر به کناره‌گیری کورتز و ترک سیاست شد.

لورنز انسر جِدناستیک، استاد علوم سیاسی اتریش در دانشگاه وین که تحقیقاتش بر احزاب سیاسی متمرکز است، می‌گوید: «این نتیجه انتخابات کاملا تجسم تناقض سیاست اتریش است: مقدار قابل توجهی در حال تغییر است، اما در عین حال هیچ‌چیز تغییر نمی‌کند.»

--> اخبار مرتبط