چهارشنبه 18 مهر 1403

پیش‌بینی برداشت 1100 تن عسل در اشنویه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیش‌بینی برداشت 1100 تن عسل در اشنویه

مهاباد - ایرنا - سرپرست جهاد کشاورزی اشنویه با اشاره به اینکه این شهرستان از تولیدکنندگان مهم عسل در آذربایجان‌غربی است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود یک‌هزار و 100 تن عسل در این شهرستان تولید شود.

نجم‌الدین احمدی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این اینکه این مقدار عسل از 68 هزار کندوی مدرن و بومی مستقر در ییلاق‌های اشنویه تولید می‌شود، افزود: علاوه بر این مقدار عسل، 70 تن موم، 10 کیلوگرم بره موم و 40 کیلوگرم گرده از زنبورستان‌های این شهرستان برداشت می‌شود.

وی با اشاره به خارج‌سازی پرورش زنبور عسل از فرآیند تک محصولی اظهار داشت: زنبورداران این شهرستان علاوه بر عسل، فرآورده‌های جانبی آن از جمله ژل رویال، گرده و زهر زنبور عسل را نیز برداشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این شهرستان 320 زنبوردار فعالیت می کنند، ادامه داد: امسال نیز زنبورداران مهاجر از شهرستان های ارومیه، خوی، چایپاره، مراغه به مدت پنج ماه در مراتع ییلاقی این شهرستان مستقر هستند و به طور مستقیم زمینه اشتغال برای 400 نفر ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: مهارت زنبورداران در پرورش و تغذیه مناسب زنبور، مساعد بودن شرایط آب و هوایی، وضعیت مطلوب مراتع و کوچ به موقع به مناطق جنوب کشور از جمله عوامل افزایش میزان تولید عسل در این شهرستان است.

به گزارش ایرنا، اشنویه با داشتن 11 هزار هکتار باغ، مراتع ییلاقی مناسب و آب وهوای مساعد یکی از شهرستان های مستعد برای پرورش عسل است.

این شهرستان با بیش از 74 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*