یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

پیش بینی بورس امروز 23 اسفند / بازار به سمت سقوط

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
پیش بینی بورس امروز 23 اسفند / بازار به سمت سقوط

در پایان معاملات روز سه شنبه، 35 درصد بازار رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 65 درصد از نمادهای بازار افت کرد.

در روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس به ارزش 2 میلیون و 163 هزار و 485 واحد رسید، با رشدی به مقدار هزار و 921 واحد. اما شاخص کل هم‌وزن با اندازه 735 هزار و 943 واحد، هزار و 910 واحد کاهش یافت. در حالی که شاخص کل فرابورس به مقدار 24 هزار و 976 واحد رسید و با کاهش 34 واحد مواجه شد. همچنین، شاخص هم‌وزن فرابورس با کاهش 146 واحد، به سطح 134 هزار و 436 واحد رسید.

در پایان معاملات روز سه شنبه، 35 درصد بازار رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 65 درصد از نمادهای بازار افت کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت ملی سرب و روی ایران (فسرب)، شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) و شرکت توسعه شهری توس گستر (وتوس) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش)، شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) و شرکت ویتانا (غویتا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سدشت (شرکت سیمان دشتستان)، ولکار (شرکت لیزینگ کارآفرین) و کطبس (شرکت زغال سنگ نگین طبس) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه میهن (میهن)، شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس (تپسی) و شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا (سجام) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه، 35 نماد صف خرید داشتند و 69 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 3 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 222 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 9 درصدی به 334 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال معاملات آخرین روز هفته می‌روند که در هفته اخیر دامنه نوسان شاخص‌های بازار سهام کوتاه بوده است. به عبارت دیگر، در عین تعداد نوسانات زیاد، میزان تغییرات شاخص‌ها کم است.

دیروز نیز شاخص کل بورس تهران با پیشرانی نمادهای فملی، وبملت، خودرو و شستا تنها هزار و 921 واحد معادل 0.09 درصد رشد کرد.

دیروز ارزش معاملات خرد سهام 14 درصد افت کرد و به 5 هزار و 254 میلیارد تومان رسید. در چنین شرایطی، شاخص هم وزن نیز ریزش کرد و هزار و 910 واحد پایین آمد.

بنابراین فاکتورهای عملکردی بازار نشان از غلبه نیروهای نزولی دارند، خصوصا اینکه در نیمه دوم معاملات دیروز بر عرضه بازار افزوده شد و شاخص ریزش بیشتری کرد.

فردین آقابزرگی - کارشناس بازار سرمایه - با اشاره به پیشی گرفتن شاخص کلی بورس در پنج سال منتهی به سال 99، بیان کرد: در سال 99 و تقریبا تا اواسط مرداد ماه 99 شاهد بالاترین میزان سوددهی در بازار سرمایه و شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری بودیم.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد از مرداد ماه 99 به مدت سه سال شاهد کاهش میزان سوددهی بودیم، یادآور شد: میزان سود بورس در این مدت فقط 10 درصد بوده است.

آقابزرگی ادامه داد: با وجود اینکه آمارهای موجود فقط می توانند پایه ای برای پیش بینی های آینده باشند اما به نظر می رسد این سوابق آماری می تواند نشان دهنده بهتر شدن وضعیت بورس در سال جدید باشد.

به گفته این کارشناس بورس، عوامل خارجی نیز می تواند در افزایش و بهبود شاخص کلی بورس کشور تاثیر بگذارد، اما عوامل خارجی که شامل اقتصاد چین و هند هستند در حال حاضر محاسبه شده و تغییر خاصی ندارد تا قیمت نفت را بالا ببرد، البته وقوع جنگ ها در جهان و شرایطی مانند آن نیز روی تغییرات بازار سرمایه تاثیر می گذارد.

با ادامه سیاست های انقباضی دولت و بانک مرکزی، شرایط بورس بهتر نمی‌شود 

همچنین حمید میرمعینی - کارشناس بورس - بازار سرمایه را موتور اقتصاد هر کشور عنوان کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته تغییرات بازار سرمایه در اقتصاد تاثیرگذار است و نتیجه تنگاتنگی با اقتصاد دارد اما در ایران این گونه نیست.

وی با بیان اینکه متاسفانه جایگاه بازار سرمایه در نزد مسئولان باارزش تلقی نمی شود، ادامه داد: در کشور ما بازار بورس تحت تاثیر اقتصاد و سیاست بوده و از جنبه تاثیرپذیری اش در اقتصاد کشور استفاده نشده است.

میرمعینی اضافه کرد: در صورتی حال بورس خوب می شود که اوضاع و احوال اقتصادی خوب باشد، البته به همان نسبت که عوامل کاذب زا مانند افزایش دلار نیمایی، ارز و تورم در وضعیت خوب یا بد اقتصاد تاثیر می گذارد این عوامل بر بازار سرمایه نیز تاثیرگذار است.

به گفته این کارشناس بورس، شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری بازار سرمایه نمی تواند به تنهایی افزایش بهره وری داشته باشد.

وی افزود: اگر سیاست ها تغییر کرده، جریان بازار سرمایه را جذاب کند که نقدینگی به سمت بازار سرمایه برود، می توان امیدوار بود که وضعیت بورس در سال آینده بهتر شود اما احتمالش خیلی کم است و در واقع اگر سیاست های انقباضی دولت و بانک مرکزی ادامه یابد شرابط بورس بهبود نمی یابد.

پیش بینی بورس امروز 23 اسفند / بازار به سمت سقوط 2