شنبه 29 اردیبهشت 1403

چرا شکستگی ران ممکن است منجر به مرگ شود / تأثیر دارو‌های لاغری و چاقی بر روی سیاه‌شدگی استخوان سر ران

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
چرا شکستگی ران ممکن است منجر به مرگ شود / تأثیر دارو‌های لاغری و چاقی بر روی سیاه‌شدگی استخوان سر ران

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «رضا زندی» با حضور در برنامه «طبیب» در خصوص شکستگی‌های لگن هشدار داد و یادآور شد: شکستگی‌های لگن باید در اولین فرصت جراحی شود، چون تا حدود 10 سال پیش می‌گفتند در حد ممکن مفصل را ثابت و تعویض نکنیم، اما الان می‌گویند در اولین فرصت ممکن و حتی‌المقدور در زمان طلایی تا دو روز بعد از شکستگی عمل شود. وی در زمینه مرگ‌هایی که بعد از شکستگی لگن به وجود...

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «رضا زندی» با حضور در برنامه «طبیب» در خصوص شکستگی‌های لگن هشدار داد و یادآور شد: شکستگی‌های لگن باید در اولین فرصت جراحی شود، چون تا حدود 10 سال پیش می‌گفتند در حد ممکن مفصل را ثابت و تعویض نکنیم، اما الان می‌گویند در اولین فرصت ممکن و حتی‌المقدور در زمان طلایی تا دو روز بعد از شکستگی عمل شود.

وی در زمینه مرگ‌هایی که بعد از شکستگی لگن به وجود می‌آید نیز توضیح داد: خود شکستگی لگن باعث مرگ نمی‌شود، اما این شکستگی فرد را مستعد زخم بستر، لخته شدن خون و آمبولی می‌کند و حتی ممکن است عفونت‌های ریوی را همراه داشته باشد؛ بنابراین توصیه این است که در اولین فرصت این افراد تحت عمل جراحی قرار بگیرند حتی با قبول ریسک بالای عمل.

این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: وقتی لگن می‌شکند این افراد قابلیت راه رفتن را از دست می‌دهند و وقتی راه نمی‌رویم ریه‌های مان نشستگی پیدا کرده و مستعد عفونت می‌شود. به همین دلیل اجبار می‌کنیم حتی بیمار‌هایی که سن بالایی دارند ظرف 24 ساعت علی‌رغم همه مشکلات راه بروند، تا این مسئله ریوی و زمینه‌سازی برای عفونت‌ها هم کمتر شود، چون افراد مسن مستعد عفونت‌های ادراری هم هستند و وقتی عضو شکسته باشد بهداشت آن ناحیه هم کمتر رعایت کرده و ممکن است به همین دلیل دچار مشکلات ثانویه شوند.

زندی با اشاره به اینکه مشکلات لگن می‌تواند از مشکلات مادرزادی تا شکستگی‌ها و حوادث را دربربگیرد، عنوان کرد: در واقع از میان شکستگی‌ها هم شکستگی‌های گردن ران و نواحی همجوار آن که به اصطلاح ناحیه باسن گفته می‌شود برای ما مهمتر است و اگر این شکستگی‌ها عمل نشوند و بیمار حرکت نکند نمی‌تواند صبر کند تا این ناحیه جوش بخورد، چون شانس جوش خوردن آن کم است، و حتی ثابت کردن آن با پلاتین هم اغلب جواب نمی‌دهد، چراکه انتقال وزن هم اصولا در همین نقطه انجام می‌شود، پس اگر بتوانیم افراد را آماده عمل کنیم و ریسکش را بپذیرند معمولا نتایج موفقی درپی دارد.

وی در خصوص مشکلات ناشی از شکستگی گفت: در این نقطه اشکال این است که، چون خون‌رسانی از طریق پائین به بالا انجام می‌شود، در صورت شکستگی به ویژه در افراد مسن، چون اغلب هم دچار پوکی استخوان هستند خون‌رسانی خوبی اتفاق نیفتاده و استخوان جوش نمی‌خورد. در افراد جوان هم ممکن است مشکل سیاه شدن سر ران اتفاق بیفتد، چون معمولا در جوان‌تر‌ها فشار زیادی برای شکستگی لازم است رگ‌هایی که از این ناحیه بالا می‌روند در صورت قطع شدن رگ‌ها خون‌رسانی درستی اتفاق نیفتاده و سیاه‌شدگی سر استخوان ران اتفاق می‌افتد و متأسفانه در حال حاضر اقدامی جز تعویض مفصل نمی‌شود انجام داد.

این جراح و متخصص ارتوپدی در زمینه تأثیر دارو‌های لاغری و چاقی و بدن‌سازی بر سیاه شدن استخوان سر ران نیز تأکید کرد: بله این دارو‌ها می‌تواند مشکل سیاه شدن استخوان سر ران را در پی داشته باشد، در همین مدت افرادی داشتیم که با اطلاعاتی که از برنامه طبیب گرفته بودند به مطب مراجعه کردند و اغلب هم، چون در مراحل اولیه درست تشخیص داده نشده بود، این مشکل پیشرفت کرده بود.

زندی همچنین یادآور شد: متأسفانه فروش این نوع محصولات توسط افراد و مراکز و عطاری‌های غیرمجازی باعث ایجاد مشکل کرده است، چراکه در دارو‌های چاقی کورتون و در دارو‌های لاغری مواد مخدر اضافه می‌کنند و همین باعث می‌شود که فرد در ابتدای مصرف راضی است، اما بعدا دچار سیاه شدن استخوان ران می‌شود. ما این موارد را در افراد 17، 18 ساله هم بسیار داریم و در موردی حتی ناچار شدیم در دختر 18 ساله که با ویلچر مراجعه کرده بود، تعویض مفصل دو طرفه داشته باشیم.

وی در خصوص علائم و نوع درد‌های سیاه شدن استخوان سر ران اظهار کرد: اوائل این مشکل خودش را با درد‌های آزاردهنده و شدید نشان می‌دهد، دردی که بیش از همه برای ما مهم است درد کشاله ران است، مخصوصا در افراد جوان و افرادی که ریزفاکتور‌هایی از جمله مصرف کورتون، دارو‌های چاقی و لاغری را داشته باشند، البته همیشه هم این درد دائمی نیست و معمولا استخوان که سیاه شد و فرو نشست درد کمتر شده و حالا محدودیت حرکت، چسبندگی و کوتاهی اندام را در پی دارد.

زندی در پایان توضیح داد: یعنی شاید احساس درد کمتر شود، چون بیمار به آن عادت کرده و فاز حاد طی شده، اما عوارض آن باقی مانده، بنابراین در مرحله حاد باید حتما به پزشک مراجعه شود شاید بشود سرعت پیشرفت بیماری را کند کرده و یا جلوی آن را گرفت.