پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

چشم‌ها به ایران / پلن خطرناک تل‌آویو برای خاورمیانه

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
چشم‌ها به ایران / پلن خطرناک تل‌آویو برای خاورمیانه

اقتصادنیوز: گمانه زنی های مقام های آمریکایی در باب واکنش احتمالی تهران بعد از حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق افزایش یافته است. بسیاری هراس دارند که حمله گستاخانه اخیر تل‌آویو زمینه ساز تنشی تمام عیار شود.

به گزارش اقتصادنیوز، مقامات فعلی و سابق آمریکا در باب پیامدهای حمله تروریستی اسرائیل به محوطه سفارت ایران در سوریه ابزار نگرانی کرده اند و می گویند، این حمله می‌تواند زمینه ساز تشدید خصومت‌ها در منطقه و حملات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل و پایگاه های ایالات متحده شود.

پس لرزه های یک حمله تروریستی

رالف گاف، کارشناس ارشد پیشین سیا که پیشتر در خاورمیانه خدمت می کرد، حمله اسرائیل را ماجراجویی پرهزینه قلمداد کرد. گاف در این باره مدعی شد «حمله اخیر ممکن است منجر به واکنش ایران و محور مقاومت شود». گاف در ادامه ادعایش آورده است که در شرایط کنونی احتمال دارد نیروهای آمریکایی در منطقه نیز هدف حملات تلافی جویانه محور مقاومت قرار بگیرند. در همین راستا، یکی از مقام های وزارت دفاع آمریکا ادعا کرد، پس از حمله اسرائیل به دمشق، نیروهای آمریکایی مستقر در جنوب شرقی سوریه یک پهپاد را سرنگون کردند. این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت: مشخص نیست که آیا این پهپاد نیروهای آمریکایی را هدف قرار گرفته بود یا نه. اگر چنین بود، این اولین حمله محور مقاومت علیه نیروهای آمریکایی در عراق یا سوریه در نزدیک به دو ماه گذشته است.

گاف در گفت و گو با نیویورک تایمز مدعی است که در جنگ سایه‌ای چند ساله بین ایران و اسرائیل، سوریه منطقه کلیدی برای اسرائیل قلمداد می شود. به ادعای او، تل آویو تلاش دارد تا قدرت و نفوذ ایران را در مرزهای سرزمین های اشغالی کاهش دهد. دانا استرول، مقام ارشد سابق فعال در عرصه سیاست خاورمیانه پنتاگون که اکنون در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک فعالیت دارد نیز در این باره مدعی شد: «حمله اسرائیل به کنسولگری ایران زمینه ساز تشدید قابل توجه تنش ها خواهد شد و خطر بی ثباتی منظقه و قرار گرفتن خاورمیانه در آستانه جنگی تمام عیار را افزایش خواهد داد.» استرول با اشاره به ترور شهید قاسم سلیمانی در سال 2020 توسط پهپاد آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد این ادعا را مطرح کرد که حمله تروریستی اخیر نسخه اسرائیلی ماجراجویی آمریکایی است که پرهزینه خواهد بود.

خاورمیانه در آستانه جنگی تمام عیار؟

کنت اف مک کنزی جونیور، ژنرال چهار ستاره بازنشسته و رهبر سابق فرماندهی مرکزی پنتاگون که بر عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه نظارت دارد، ادعا کرد که حمله اسرائیل به کنسولگری ایران طبیعتا سوال های بسیاری را در باب نحوه واکنش احتمالی تهران مطرح می کند. از منظر او، سوال این است که آیا ایران به گونه‌ای پاسخ می‌دهد تا تنش ها بیشتر از آنچه هست، افزایش نداشته باشد یا می بایست در انتظار فصل تازه ای از درگیری ها بود.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، روز سه شنبه به دنبال هراس از تشدید تنش مدعی شد که ایالات متحده هیچ دخالتی در این حمله هوایی نداشته و در این باره نیز اطلاعاتی در اختیار ندارد. سینگ در یک کنفرانس خبری ادعا کرد که این پیام به ایران نیز منتقل شده است. با وجود تنش‌ها در منطقه، ما می‌خواستیم در کانال‌های خصوصی کاملاً روشن کنیم که ایالات متحده هیچ دخالتی در حمله به دمشق نداشته است. ژنرال مک کنزی می گوید انتظار دارد ایران به نحوی حمله اسرائیل به کنسولگری اش را تلافی کند اما او نگران تشدید خصومت ها بین اسرائیل و ایران است؛ گزاره ای که به ادعای او فعلا کم رنگ جلوه داده می شود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
چشم‌ها به ایران / پلن خطرناک تل‌آویو برای خاورمیانه 2