سه‌شنبه 10 مهر 1403

چگونه ارز دیجیتال را نقد کنیم؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
چگونه ارز دیجیتال را نقد کنیم؟

محبوبیت ارزهای دیجیتال یک موضوع جهانی است؛ اما به دلیل شکافی که بین امور مالی سنتی و مدرن وجود دارد، تبدیل رمزارزها به ارزهای فیات یک مسئله مهم است. در بین کاربران ایرانی هم سوالاتی از این دست که «چطور ارز دیجیتال را نقد کنیم؟ نحوه تبدیل ارز دیجیتال به ریال چگونه است؟ بهترین راه تبدیل ارز دیجیتال به پول نقد چیست؟» را زیاد می‌شنویم. به‌علاوه با توجه به شرایط تحریمی ایران، بسیاری از کاربران نگران هستند که آیا تبدیل درآمد ارز دیجیتال به پول نقد امکان‌پذیر است یا خیر.

روش‌های نقد کردن ارز دیجیتال چیست؟

فروش ارزهای دیجیتال و تبدیل آن‌ها به ارزهای فیات از جمله دلار یا تومان مراحل پیچیده‌ای ندارد و به‌سادگی انجام می‌شود. در بین روش‌های مختلفی که برای نقد کردن ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ مهم این است که بهترین و امن‌ترین راه را انتخاب کنیم.

صرافی‌های خارجی

در صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی امکان تبدیل رمزارزها به تعداد زیادی از ارزهای فیات ازجمله دلار وجود دارد. اما این روش برای کاربران داخل ایران چندان مطلوب نیست. اولا صرافی‌های معدودی به کاربران ایرانی اجازه فعالیت می‌دهند، ثانیا برای نقد کردن ارز دیجیتال و دریافت مستقیم وجه به حساب‌های ارزی نیاز است. لازم به یادآوری است که می‌توانید در صرافی‌های خارجی انواع ارزهای دیجیتال را به ارزهایی مانند تتر تبدیل کنید، سپس آن‌ها را به کیف پول شخصی انتقال دهید و بعد تبدیل تتر به ریال را در یک صرافی ایرانی انجام دهید. اما این پروسه نسبت به سایر روش‌های نقدکردن ارزهای دیجیتال طولانی است و باید کارمزدهای بیشتری بپردازید.

فروش مستقیم ارز دیجیتال

یک روش دیگر برای نقد کردن ارز دیجیتال، فروش مستقیم به افراد عادی است. در این حالت باید فردی را بیابید که مایل به خرید دارایی شما باشد و بعد از توافق بر سر قیمت، ارزهای دیجیتال خود را به کیف پول او واریز کنید و در ازای آن تومان بگیرید. این فرد حتما باید مورد اعتماد باشد؛ در غیر این‌صورت با ریسک‌های متعددی مواجه می‌شوید. با توجه به دردسرها و ریسک‌های این دو روش، بهتر است سراغ بهترین راهکار برای نقدکردن ارزهای دیجیتال یعنی صرافی‌های داخلی برویم.

صرافی ارز دیجیتال ایرانی

مهم‌ترین مزیت ارزهای دیجیتال پذیرش گسترده آن‌ها در سراسر جهان و نقدشوندگی آن‌ها است. به همین علت امروز همه افراد می‌توانند فراتر از مرزهای جغرافیایی درآمد ارز دیجیتال به‌دست بیاورند و سپس رمزارزهای خود را به پول نقد تبدیل کنند. با وجود صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی این امکان برای کاربران ایرانی هم وجود دارد و می‌توانند به‌راحتی تبدیل ارز دیجیتال به ریال / تومان را انجام دهند. با توجه به تعدد صرافی‌های آنلاین کافی است، صرافی‌های معتبر ایرانی را بیابید، مراحل ثبت‌نام و احراز هویت را انجام دهید و دارایی‌های دیجیتال تان را به کیف پول اختصاصی خود انتقال دهید. سپس در بازار معاملاتی صرافی تبدیل ارز دیجیتال به تومان را انجام دهید و درخواست واریز وجه به حساب بانکی خود را ثبت کنید. به این نکته توجه داشته باشید که صرافی باید از رمزارز مورد نظر شما پشتیبانی کند؛ در غیراین‌صورت ابتدا باید دارایی خود را در یک صرافی خارجی یا غیرمتمرکز به رمزارزهای پشتیبانی‌شده تبدیل کنید و سپس در صرافی ایرانی بفروشید.

ویژگی‌های صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر ایرانی چیست؟

همان‌طور که اشاره شد برای نقدکردن ارز دیجیتال بهتر است از صرافی‌های ایرانی استفاده شود؛ چرا که نیاز به طی مراحل چندگانه و پرداخت کارمزدهای اضافی نیست. اما در بازار ارزهای دیجیتال حتی در مورد انتخاب صرافی برای تبدیل ارز دیجیتال به پول نقد هم باید این توصیه همیشگی را آویزه گوش‌مان کنیم: «Do Your Own Research». بهتر است با تحقیق آنلاین و مشاوره از دوستان و آشنایان فهرستی از صرافی‌ها را برای فروش و تبدیل ارز دیجیتال به ریال بیابید و سپس نکات زیر را در مورد آن‌ها بررسی کنید:

  • تابعیت از قوانین و مقررات ایران: پیش از هر اقدامی با مطالعه شرایط و قوانین صرافی مطمئن شوید که صرافی موردنظر مجوزهای لازم را از مراجع مربوطه اخذ کرده است.

  • امنیت: استفاده از فناوری‌های امنیتی پیشرفته مانند احراز هویت دوعاملی برای صرافی‌ها ضروری است.

  • نقدینگی بالا: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای صرافی‌های آنلاین داشتن نقدینگی است. تعداد کاربران و حجم معاملات معیارهایی برای آگاهی از وضعیت نقدینگی صرافی‌ها هستند.

  • کارمزدها: ارائه کارمزدهای رقابتی نشانه مشتری‌مدار بودن صرافی‌ها است.

  • کیف پول اختصاصی: صرافی‌های دارای کیف پول اختصاصی، در عین حال که سطح بالاتری از امنیت را ارائه می‌دهند، کارمزد کمتری بابت فروش ارز دیجیتال دریافت می‌کنند.

توصیه می‌شود پیش از نقد کردن ارز دیجیتال از صرافی منتخب خود در مورد زمان واریز وجه ریالی مشاوره بگیرید؛ زیرا گاهی انتقال وجه به حساب بانکی شما چند ساعت طول می‌کشد.

صرافی والکس؛ امن و بدون کارمزد

صرافی ارز دیجیتال والکس یکی از بهترین صرافی‌های معتبر ایرانی است که می‌توانید برای فروش و نقدکردن ارز دیجیتال از خدمات آن استفاده کنید. برای این کار کافی است مراحل ثبت نام در والکس، ساخت حساب کاربری و احراز هویت را طی کنید. اگر دارایی‌های دیجیتال شما در صرافی‌های متمرکز خارجی هستند، بهتر است ابتدا آن‌ها را به کیف پول شخصی انتقال دهید و سپس آن‌ها را به کیف پول صرافی والکس واریز کنید. اکنون می‌توانید در بازار فروش آنی و با استفاده از جفت‌ها (ارز دیجیتال / تومان)، دارایی خود را نقد کنید. در نهایت می‌توانید مبلغ تومان را از بخش برداشت کیف پول به حساب بانکی مورد نظر خود انتقال دهید. تنها نکته این است که حساب بانکی ثبت‌شده باید به نام خودتان باشد.

مبدل ارز دیجیتال والکس یک روش سریع و دقیق برای محاسبه ارزش ارزهای دیجیتال است. به‌طور مثال برای تبدیل تتر به تومان یا تبدیل سایر ارزهای دیجیتال به تومان با این ابزار به‌سادگی از نرخ دارایی‌های خود مطلع شوید. برای این کار کافی است مقدار ارز مورد نظر را در فیلد مربوطه وارد کنید تا معادل تقریبی تومانی نمایش داده شود.

چگونه ارز دیجیتال را نقد کنیم؟ 2
چگونه ارز دیجیتال را نقد کنیم؟ 3