دوشنبه 16 مهر 1403

کارنامه عالی دشان: 10 سال خوب برای خروس‌ها

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
کارنامه عالی دشان: 10 سال خوب برای خروس‌ها

دیدیه دشان در دوره 10 ساله حضور در نیمکت فرانسه تیمش را به سه فینال تورنمنتهای بزرگ رسانده است.

به گزارش ""ورزش سه، دیدیه دشان در سال 2012 با قراردادی دو ساله هدایت فرانسه را به عهده گرفت تا جانشین لوران بلان شود که بعد از رقابتهای یوروی آن سال استعفا داده بود. اولین رقابت بزرگ او در این سمت جام جهانی 2014 بود.

شروع کند از جام جهانی 2014 تیم دشان در جام جهانی برزیل موفق شد به مرحله یک‌چهارم نهایی راه پیدا کند ولی در آن مرحله مقابل قهرمان بعدی جام آلمان با نتیجه 1-0 شکست خورد و حذف شد. دشان سپس قراردادش را تا پایان رقابتهای یورو2016 تمدید کرد.

اولین نیمه‌نهایی در یورو2016 در یورو2016 دشان با فرانسه یکی از تیمهای مورد توجه تورنمنت شد. شاگردان او به نیمه‌نهایی رسیدند و با دو گل گریزمان آلمان را 2-0 شکست دادند. اما فرانسه در فینال مقابل پرتغال 1-0 شکست خورد تا دست دشان به جام نرسد.

فتح دنیا در روسیه، بهترین نتیجه دشان با خروس‌ها سرمربی فرانسه یک سال بعد قرارداد خود را با فدراسیون فوتبال این کشور تا سال 2020 تمدید کرد. دشان به این ترتیب با خیالی راحت وارد جام جهانی 2018 روسیه شد که قرار بود بهترین تورنمنت او به عنوان مربی باشد. فرانسوی‌ها در مرحله یک‌هشتم با حریفی دشوار روبرو شدند ولی آرژانتین را 4-3 از پیش رو برداشتند. در مرحله یک‌چهارم خروس‌ها اروگوئه را 2-0 شکست داده و راهی نیمه‌نهایی شدند. شاگردان دشان در نیمه‌نهایی بلژیک را 1-0 مغلوب کرده و در فینال هم کرواسی را 4-2 در هم شکستند تا جام جهانی را بالای سر ببرند.

افت مقعطی برای فرانسه دیدیه دشان فرانسوی‌ها در رقابتهای یورو2020 مطابق انتظار ظاهر نشدند و در مرحله یک‌هشتم در مقابل سوئیس در ضربات پنالتی شکست خوردند.

و اما قطر: آیا دشان بار دیگر به بام دنیا می‌رسد؟ اما شاگردان دشان در جام جهانی 2022 قطر با پیروزی‌ای که امشب در مقابل مراکش به دست آوردند به فینال رسیدند و حالا این شانس را دارند که از قهرمانی چهار سال گذشته‌شان دفاع کنند.

بنابراین دشان در 10 سالی که هدایت فرانسه را به عهده گرفته است تا کنون تیمش را یک بار قهرمان جهان کرده، یک بار به فینال رقابتهای یورو رسانده و نایب‌قهرمان رقابتها شده و حالا در سال 2022 به فینال جام جهانی رسیده است. در این مدت دشان و فرانسه همیشه به مراحل حذفی تورنمنت‌های بزرگ رسیده‌اند و بدترین نتیجه‌شان شکست و حذف شدن در مرحله یک‌هشتم نهایی بوده است.

کارنامه عالی دشان: 10 سال خوب برای خروس‌ها 2
کارنامه عالی دشان: 10 سال خوب برای خروس‌ها 3