یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

کارگردان نمایش هتل ریتاج: برای ساخت سراغ مستندات اهل سنت رفتم / جای اجرای بیشتر تئاتر در ژانر مذهبی خالی است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
کارگردان نمایش هتل ریتاج: برای ساخت سراغ مستندات اهل سنت رفتم / جای اجرای بیشتر تئاتر در ژانر مذهبی خالی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، این روزها نمایش هتل ریتاج در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود. به همین بهانه خبرگزاری دانشجو گزارشی از پشت صحنه و اجرای این نمایش تهیه کرده است که در ضمن آن با محمد حرا کارگردان این اثر هنری و همچنین محمد امین نیک پنجه بازیگر و دستیار اول کارگردان آن به گفتگو پرداخت. کارگردان نمایش هتل ریتاج به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: «نمایش هتل ریتاج...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، این روزها نمایش هتل ریتاج در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود. به همین بهانه خبرگزاری دانشجو گزارشی از پشت صحنه و اجرای این نمایش تهیه کرده است که در ضمن آن با محمد حرا کارگردان این اثر هنری و همچنین محمد امین نیک پنجه بازیگر و دستیار اول کارگردان آن به گفتگو پرداخت.

کارگردان نمایش هتل ریتاج به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: «نمایش هتل ریتاج تلاش کرده تا از یک منظر امروزی که داستان گم شدن یک نسخه خطی و کتاب ارزشمند است به مباحث تاریخی در مقطع شهادت حضرت فاطمه (س) ورود کند.»

محمد حرا در ادامه و در مورد نقدهایی که به سندیت داشتن متن نمایش وارد کرده‌اند پاسخ داد: «خیلی وقت‌ها این ذهنیت برای منتقدین و افراد مختلف است که این مطالبی که گفته می شود چقدر سندیت دارد؟ که من به دنبال مدارک اهل سنت رفتم، که حتی در بروشور هم ارجاع به کتب اهل سنت دادیم، از کتاب های مستند آن ها ذکر کردیم. هم در اتفاق سوزاندن درب خانه و حتی اتفاقات دیگری که رخ داد و در نمایش روایتی از آن داریم را با منبع موثق ارائه کردیم.»

وی در این باره افزود: اصلا کتابی که در حقیقت در داستان به عنوان یک شیئ ارزشمند در جست و جوی آن هستیم نیز کتاب الاموال از ابو عبید عضدی بغدادی است که خیلی از مطالب در این کتاب بوده که بعدا این مطالب حذف شده، حتی خود ابوعبید عضدی هم گفته من خودم دوست ندارم در این مورد حرف بزنم.

حرا در ادامه این گفتگو و درمورد ضرورت پرداختن به مقاطع خاص تاریخی گفت: اتفاقا یک زائر پاکستانی در متن نمایش از سید ابوذر می پرسد که واقعا چرا ما باید به این مقاطع بپردازیم؟ دلیلش این است که برخی مقاطع نقطه عطف و بزنگاه تاریخ صدر اسلام است که مسیر حق و باطل را از هم جدا می کند و اگر از آن خبر داشته باشیم دلیل اینکه روی آن مقاطع تمرکز داریم قصدمان روشنگری است و اصلا قصد توهین به کسی نداریم و کاملا بنا بر مستندات تاریخی روایت خود را انجام می‌دهیم.

این کارگردان تئاتر در ادامه و درباره ژانر مذهبی هم به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: ما اگر اعتقاد داشته باشیم ژانری به نام ژانر مذهبی داشته باشیم قطعا جا دارد افراد زیادی در این حوزه ورود کنند و لازم هم نیست حتما هم گزارش تاریخی باشد و می‌تواند اخلاقی و معارفی هم باشد. وی در پایان و درباره حس تماشاگران این نمایش گفت: مخاطبین با توجه به رویکردی که به موضوعات دراماتیک داشتیم هم لحظاتی که می خندند و هم گریه می‌کنند و احساسات آن‌ها را درگیر می‌کند قابل مشاهده است.

در ادامه این گزارش محمد امین نیک پنجه دستیار اول کارگردان و بازیگر نمایش هتل ریتاج گفت: مهم ترین عنصر این نمایش پاسخ به پرسش های مردم است. در حقیقت پاسخ دادن به شبهه های مردم به خصوص در فرقه‌های انحرافی مثل وهابیت است که خود این پاسخ دادن یا ایجاد سوال برای مخاطب می‌تواند جذاب باشد.

این بازیگر افزود: در همین هفت هشت روز اجرا ارتباط خوبی با مخاطب داشتیم. متاسفانه کمتر به این مقوله ها پرداخته می شود مردم تشنه اینگونه اجراها و شنیدن‌ها هستند. یکی از دلایل استقبال مخاطبین هم احساس عاطفی مردم با حضرت زهرا (س) بوده است. تئاتر مقوله‌ای است که مخاطبین باید با بازیگران حس بگیرند که به برکت حضرت زهرا این اتفاق افتاد و مردم از این اثر استقبال کردند.

کارگردان نمایش هتل ریتاج: برای ساخت سراغ مستندات اهل سنت رفتم / جای اجرای بیشتر تئاتر در ژانر مذهبی خالی است 2