جمعه 13 مهر 1403

کاسبان کرونا به دنبال سود کلان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کاسبان کرونا به دنبال سود کلان

تهران - ایرنا - با شیوع ویروس کرونا در کشور و تاکید مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رعایت دستورالعمل بهداشتی و لزوم استفاده افراد از ماسک، دستکش و محلول های ضدعفونی برای پیشگیری از این ویروس منحوس، مردم به داروخانه ها و مراکز توزیع اقلام بهداشتی هجوم آوردند و همین امر باعث شد برخی از سودجویان از فرصت پیش آمده استفاده کرده و این اقلام را با چند برابر قیمت واقعی آن به مردم...

برخی از سودجویان یا کاسبان کرونا نیز با احتکار اقلام بهداشتی و ایجاد جو روانی به دنبال سود کلان بودند تا جایی که این کالا در داروخانه ها و مراکز فروش محصولات بهداشتی در استان تهران کمیات و حتی نایاب شد، به دنبال این پیامد نیروهای پلیس اقتصادی، ماموران بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی وارد عمل شدند و اقلام بهداشتی احتکار شده را کشف و ضبط کردند.

کشف 20تن دستکش طبی احتکار شده

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در 6 اسفندماه سال گذشته به خبرنگار ایرنا گفته بود که حدود20 تن دستکش طبی احتکار شده در گشت بازرسان واحد کالای قاچاق سازمان صمت استان کشف شده است.

عزیزالله افضلی افزوده: دستکش های طبی کشف شده با هماهنگی پلیس امنیت اقتصادی و سازمان غذا و دارو به هیات امنای ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شد.

به گفته وی، این دستکش ها از انواع داخلی و خارجی بوده که به منظور سودجویی و توزیع خارج از شبکه احتکار شده بودند.

کشف 30 هزار عدد کالای بهداشتی 

25 اردیبهشت ماه امسال نیز معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی پایتخت از کشف بیش از 30 هزار عدد کالای بهداشتی در محدود خیابان ویلا خبر داد.

سرهنگ نادر مرادی افزوده: فرد محتکری با سوء استفاده از شرایط و وضعیت فعلی جامعه در انبار منزل شخصی خود این اقلام بهداشتی مورد نیاز شهروندان را احتکار کرده بود.

این آمار تنها بخش کوچکی از لوازم بهداشتی احتکاری و کشف شده در سطح استان تهران است.

کاسبان کرونا به دنبال سود کلان

همچنین مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود: با شروع اپیدمی بیماری کووید19 عده ای که می توان آنها را کاسبان کرونا نامید با سوء استفاده از التهاب ایجاد شده نرخ اقلام بهداشتی را افزایش و یا أین اقلام را برای دست یابی به سود کلان احتکار کرده بودند.

محمدحسین حیدری ادامه داده: بازرسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از مطلع شدن از افزایش قیمت ها و احتکار اقلام بهداشتی توسط سودجویان با همکاری نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی به موضوع ورود کردند.

به گفته وی پس از کشف اقلام بهداشتی و برخورد با محتکران این اقلام در اختیار هیات امنای ارزی یا دانشگاههای علوم پزشکی استان ها گذاشته شد تا در بین کادر بهداشت و درمان و مردم توزیع شود.

با گسترش ویروس کرونا در کشور هر روز نیاز مردم به اقلام بهداشتی بیشتر می شد تا جایی که برخی از واحدهای تولیدی مواد شوینده با مجوز از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت بخشی از ظرفیت تولیدی خود را به تولید ماسک، دستکش و محلول های ضدعفونی اختصاص دادند.

برای جلوگیری از احتکار و افزایش قیمت مواد بهداشتی نیز مقرر شد این واحدها روزانه میزان تولید خود را در سامانه هماهنگ ثبت کنند.

اکنون با جهش تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم برای مقابله با ویروس کرونا در داروخانه ها و مراکز توزیع با قیمت مصوب یافت می شود، هر چند باز هم برخی از کاسبان کرونا دست از احتکار اقلام بهداشتی برای دستیابی به سود کلان برنداشته اند.

سه هزارو 812 بازرسی از واحدهای تولیدی و توزیع اقلام بهداشتی 

در همین خصوص معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به خبرنگار ایرنا گفت: از یک اسفند ماه سال گذشته تا 24 اردیبهشت ماه سالجاری سه هزارو 812 بازرسی از واحدهای مورد نظر نظیر داروخانه ها، واحدهای تولیدی اقلام بهداشتی و سوپر مارکت ها انجام شد.

تیمور پورحیدری افزود: در بازرسی و نظارت های صورت گرفته 127 میلیون و 42 هزارو 32 عدد اقلام بهداشتی احتکار شده در استان تهران کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: 454هزارو 544 لیتر محلول ضدعفونی، الکل، آب اکسیژنه و ایزو پروپیل الکل در استان تهران و 452 هزارو 267 مترمربع پارچه اسپان باند ماسک نیز در شهر تهران شناسایی شد.

پورحیدری تصریح کرد: از مجموع 127 میلیون و 42 هزارو 32 عدد اقلام بهداشتی احتکار شده هشت میلیون و 389 هزارو 301 آن در انبارهای شهر تهران کشف شده است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: اقلام بهداشتی کشف شده شامل انواع ماسک، دستکش، ژل و محلول های ضدعفونی، آب اکسیژنه (جوهر نمک)، ایزو پروپیل الکل و پارچه اسپان باند ماسک بوده است.

پورحیدری خاطرنشان کرد: بازرسی و نظارت از انبار و محل هایی که اقلام بهداشتی در آنها دپو شده بود، در غالب گشت مشترک با ماموران تعزیرات حکومتی، کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اتاق اصناف، پلیس امنیت اقتصادی و دستگاه های انتظامی و امنیتی انجام شده است.

وی ارزش اقلام بهداشتی کشف شده در استان تهران را 94 میلیارد و 795 میلیون و 481 هزارو 840 ریال عنوان کرد.

پورحیدری گفت: بیشترین عناوین تخلف در استان مربوط به عدم درج قیمت، گرانفروشی و احتکار است.

گزارش ایرنا، ویروس کرونا از اواخر دی ماه سال گذشته در کشور چین شیوع یافت و به تدریج در سراسر جهان منتشر شد، علائم این بیماری شبیه بیماری آنفلوآنزا است اما از نظر سرعت انتشار، مقاومت در محیط و کشندگی پیشرفته تر است و تاکنون هزاران نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده است.

ویروس کرونا از 30 بهمن ماه سال گذشته با ورود دو مسافر ایرانی از کشور چین به شهرستان قم شیوع پیدا کرد که به دلیل بسته نشدن راه های ارتباطی به این شهرستان و بی توجهی به عواقب آن این ویرس به سرعت در کل کشور منتشر شد.

*س_برچسب‌ها_س*