یک‌شنبه 8 مهر 1403

کاهش آب ورود سدها | سال سخت کم آبی در پیش است؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
کاهش آب ورود سدها | سال سخت کم آبی در پیش است؟

ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی خود به عنوان یکی از کشورهای خشک و نیمه‌خشک شناخته می‌شود، و این وضعیت به‌ویژه در نواحی شرقی و مرکزی کشور بیشتر مشهود است. علاوه بر این، عوامل متعددی در بروز و مواجهه با کمبود و بحران آب در ایران نقش دارند.

در حالت کلی ایران از جمله کشورهایی می باشد که بارندگی کمی در طول سال داشته و به همین دلیل اغلب مناطق آن بیابانی و کویری بوده و با کمبود منابع آبی مواجه است. علاوه براین، در دو دهه اخیر با مشکل خشک سالی مواجه هستیم و به شدت بر میزان بارندگی ها در طول سال تاثیر منفی ایجاد نموده است. به طوریکه متوسط بارندگی 154 میلیمتری در سال به 150 میلیمتر کاهش یافته است.

میزان ورودی سدها در سال آبی جدید 19 میلیون متر مکعب بوده در حالی که سال گذشته این عدد به 27 میلیون متر مکعب می‌رسید و اکنون شاهد کاهش 27 درصدی ورودی سدها نسبت به مدت زمان مشابه هستیم.

سال آبی هر سال از ابتدای مهر آغاز می شود و از ابتدای مهر ماه تا هفتم مهر میزان ورودی سد ها 19 میلیون متر مکعب بوده در حالی که سال گذشته این عدد به 27 میلیون متر مکعب می رسید و اکنون کاهش 27 درصدی ورودی سدها را شاهد هستیم.

البته خروجی سدها کمی امیدوار کننده به نظر می رسد و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش 15 درصدی را نشان میدهد به طوری که در هفته اول مهر ماه جاری خروجی سد ها 57 میلیون متر مکعب بوده در حالیکه سال گذشته این عدد به 67 میلیون متر مکعب می رسید.

همچنین آب موجود در مخازن سدها از ابتدای سال آبی تا 7 مهر 26 میلیارد و 460 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 21 میلیارد و 750 میلیون متر مکعب افزایش 12 درصدی را نشان می‌دهد. در مجموع نیز 47 درصد از سدها پر و 53 درصد دیگر از ظرفیت مخازن سدها خالی است.

ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشوراز ابتدای سال آبی جدید تا ششم مهر ماه معادل 1,1 میلیمتر میباشد. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت 0.9 میلیمتر 24 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 0.3 میلیمتر 224 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیریت بحران آب در ایران با بازیافت فاضلاب

یکی از بهترین راهکارهای مدیریت بحران آب در ایران و سایر کشورها، بازیافت فاضلاب و بازگردانی آب های خاکستری می باشد. استفاده از تجهیزات تصفیه فاضلاب در کارخانه ها، کشتارگاه ها، واحدهای درمانی و آب های خاکستری تولید شده در مناطق مسکونی یکی از بهترین راهکارها برای استفاده مجدد از این آب ها در کشاورزی و واحدهای صنعتی می باشد. جالب است بدانید که عمان که از جمله کشورهای درگیر با کمبود منابع آبی قابل شرب می باشد، موفق به بازیافت 100 درصدی فاضلاب و بازگردانی 78 درصد آنها برای مصرف در بخش های کشاورزی و صنعتی شده است.