شنبه 14 مهر 1403

کاهش چهار میلیارد دلاری درآمد نفتی عراق طی چهار ماه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کاهش چهار میلیارد دلاری درآمد نفتی عراق طی چهار ماه

بغداد - ایرنا - وزارت نفت عراق اعلام کرد که این کشور طی ماه گذشته میلادی (مه) حدود 2 میلیارد و 91 میلیون دلار درآمد نفتی داشته است؛ این در حالی است که درآمد نفتی عراق در ماه ژانویه (چهار ماه قبل از آن) 6 میلیارد و 163 میلیون دلار بوده است.

شرکت بازاریابی و فروش نفت موسوم به «سومو» وابسته به وزارت نفت عراق روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که درآمدهای عراق از فروش نفت در ماه مه گذشته 2 میلیارد و 91 میلیون و 811 هزار دلار بوده است.

این شرکت اضافه کرده است که عراق در طول این مدت 99 میلیون و 585 هزار و 283 بشکه نفت خام صادر کرده که معادل بیش از سه میلیون و 300 هزار بشکه در روز است.

این درحالی است که این شرکت در ماه مه سال گذشته (2019) معادل بیش از 110 میلیون بشکه به ارزش درآمدی بیش از هفت میلیارد و 329 میلیون دلار صادر کرده بود.

در حالی که میانگین هر بشکه نفت در مدت مشابه سال گذشته 61.190 دلار بود در ماه مه امسال با کاهش کم سابقه ناشی از کاهش جهانی قیمت نفت معادل 21 دلار بوده است.

درآمدهای نفتی عراق در طول پنج ماه گذشته در نتیجه کاهش جهانی قیمت های نفت، روند نزولی داشته است.

طبق این آمارها، درآمدهای نفت عراق در ماه ژانویه شش میلیارد و 163 میلیون، ماه فوریه پنج میلیارد و 53 میلیون دلار، ماه مارس دو میلیارد و 989 میلیون دلار و ماه آوریل یک میلیارد و 423 میلیون دلار بوده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی در عراق از تبعات کاهش شدید قیمت های جهانی نفت بر اوضاع اقتصادی کشورشان ابراز نگرانی کرده و دولت «مصطفی الکاظمی» اخیرا ناچار شده در برابر این بحران اقتصادی، تدابیر ریاضتی از جمله کاهش حقوق کارکنان دولتی را در پیش گیرد که با اعتراضاتی در داخل عراق مواجه شده است.

*س_برچسب‌ها_س*