پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

برنامه ریزی استفاده از متانول برای تولید بنزین

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
برنامه ریزی استفاده از متانول برای تولید بنزین

مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به راهکارهای صنعت پتروشیمی درخصوص کاهش صادرات متانول و تکمیل زنجیره ارزش این محصول گفت: به منظور استفاده بهتر از متانول سند تکمیل زنجیره و حرکت سریع به سمت امتداد زنجیره ارزش را در دولت سیزدهم تعریف کردیم. وی افزود: به طور میانگین سالیانه 7 میلیون تن متانول از...

مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایح پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به راهکارهای صنعت پتروشیمی درخصوص کاهش صادرات متانول و تکمیل زنجیره ارزش این محصول گفت: به منظور استفاده بهتر از متانول سند تکمیل زنجیره و حرکت سریع به سمت امتداد زنجیره ارزش را در دولت سیزدهم تعریف کردیم.

وی افزود: به طور میانگین سالیانه 7 میلیون تن متانول از منطقه عسلویه به شرکت انرژی‌بر پارسیان منتقل می‌شود. در همین راستا 22 طرح برای ساخت محصولات پلیمری که زنجیره بعد از متانول است مهیا شده که تاکنون مجوز یازده طرح آن از محیط زیست گرفته شده و در حال اجرا است.

این مقام مسئول گفت: علاوه بر طرح‌های پیشه‌رو یازده طرح دیگر نیز در مراحل پایانی اخذ مجوز از سازمان‌های مرتبط هستند که به زودی نهایی و به مرحله اجرا خواهد رسید.

شاهمیرزایی گفت: بنابراین در آینده نه چندان دور حدود 7 میلیون تن متانول در منطقه انرژی‌بر پارسیان به محصولات با ارزش افزوده چندین برابری تبدیل خواهد شد.

معاون وزیر نفت افزود: بخش دیگری از متانول در منطقه مکران قرار دارد، بر این اساس طرح‌هایی مانند ایجاد شهر‌های تکمیل زنجیره ارزش در نظر گرفته شده که قرار است محصولات تولیدی آن به همسایگان شرقی یعنی پاکستان و تاکستان صادر شود.

وی در پایان گفت: در کوتاه مدت نیز مقرر شد که برای رفع ناترازی بنزین، از متانول برای تولید بنزین استفاده شود. پیش‌بینی می‌شود که در گام اول تا سه میلیون تن متانول به صورت سالانه به بنزین تبدیل شود.