شنبه 29 اردیبهشت 1403

کتاب «دانشگاه فنی و حرفه‌ای به روایت تاریخ شفاهی» منتشر شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
کتاب «دانشگاه فنی و حرفه‌ای به روایت تاریخ شفاهی» منتشر شد

کتاب «دانشگاه فنی و حرفه‌ای به روایت تاریخ شفاهی» در 4 بخش و 502 صفحه منتشر شد.

کتاب «دانشگاه فنی و حرفه‌ای به روایت تاریخ شفاهی» در 4 بخش و 502 صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، کتاب «دانشگاه فنی و حرفه‌ای به روایت تاریخ شفاهی» منتشر شد در این کتاب که در 4 بخش و 502 صفحه توسط مهندس شهناز جبل عاملی پدیدآوری شده است، پژوهش با انجام مصاحبه به صورت صوتی و تصویری با 33 نفر از افراد آگاه به موضوع و نقش آفرین در زمینه‌های مختلف دانشگاه فنی و حرفه‌ای که بیش از نیم قرن با هدف تربیت کاردان فنی و حرفه‌ای با عناوین مختلف سازمان تعلیمات فنی و حرفه‌ای، دفتر امور مدارس عالی و اداره کل مدارس عالی فنی و حرفه‌ای فعالیت داشته‌اند، صورت گرفته است.

در این کتاب ضمن تهیه بانک اسناد و تاریخ شفاهی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی در نظام آموزش عالی کشور با دعوت از رؤسا، معاونین، مدیران و کارشناسان اسبق و تأثیرگذار در شکل گیری دانشگاه طی گفتگویی هدفمند به بازسازی و بازنمایی تاریخ شفاهی دانشگاه اقدام شده است.

لازم به ذکر است که از سال 1268 هجری شمسی برای اولین بار مدرسه دارالفنون توسط امیرکبیر جهت آموزش رشته‌های فنی و حرفه‌ای، مهندسی، طب و هنر تأسیس گردید و در ادامه در سال 1344 مدارس عالی فنی و حرفه‌ای جهت تربیت تکنیسین در قالب انستیتوهای تکنولوژی و مدرسه عالی فنی تهران تشکیل شد.

بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و پس از انقلاب فرهنگی، اداره کل مدارس عالی فنی و حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش، وظیفه تربیت تکنیسین را بر عهده گرفت.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ابتدا تحت عنوان «مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم» و از زیر مجموعه‌های وزارت آموزش و پرورش بود که در سال 1390 با مصوبه مجلس شورای اسلامی به «دانشگاه فنی و حرفه‌ای» تغییر نام داد و بعنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه‌ای در کشور، از سال 1390 کار خود را آغاز نموده است.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از عوامل متعددی مانند ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی، سیاست‌های اشتغال در جامعه، تحولات حوزه صنعت و فرصت‌های اقتصادی کشور تأثیر می‌پذیرند. تکنیسین‌ها یا کاردان‌ها به عنوان حلقه رابط میان نیروهای متخصص و کارگر ماهر نقش بسزایی در ارتقای کیفی تولید و کاهش هزینه‌های تولید دارند و چنانچه دارای دانش و مهارت کافی باشند بعنوان سرمایه دانشی سازمان‌ها حائز اهمیت ویژه خواهند بود.

در حال حاضر دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای 181 دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای در 118 شهر کشور است. و بیش از 153 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه تحصیل می‌کنند. این دانشگاه دارای 152 رشته است که 44 رشته در مقطع کاردانی پیوسته، 45 رشته در مقطع کاردانی ناپیوسته، 59 رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته و 4 رشته در مقطع کارشناسی پیوسته ارائه می‌گردد.

کتاب «دانشگاه فنی و حرفه‌ای به روایت تاریخ شفاهی» بزودی طی مراسمی رونمایی خواهد شد.